1

Onderwerp: taaie cake

Ik heb vandaag voor het eerste een taart gebakken met het recept "cake zonder boter". De cake was goed gelukt, maar het ging fout na het vullen met botercreme.

Toen ik de cake 's avonds aansneed (nadat 'ie een paar uurtjes in de koelkast had gestaan), was de onderste cakelaag helemaal taai geworden. Niet echt een succes....

Hoe kan dit ????? Teveel boter die in de cakelaag is getrokken? Bewaren in de koelkast niet zo'n goed idee geweest?


Grtjs, Tamara

2

Re: taaie cake

hoi Tamara,
Ik ben even benieuwd ....
heb je de bodem ook vandaag gebakken? en voldoende af laten koelen?
Ik gebruik zelf ook altijd dit recept en heb er geen problemen mee . Ik bak hem wel minimaal

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: taaie cake

Haai Ria,

Ja, ik had de cake vandaag gebakken. Hij was (naar mijn mening) voldoende afgekoeld. Ik heb 'm gehalveerd en toen nog even laten staan, zodat 'ie echt helemaal koud was. Dus dat kan het volgens mij niet zijn.

Is het misschien mogelijk dat ik de botercreme eerst een beetje had moeten laten opstijven voor gebruik, zodat de boter niet in de cake kon trekken?

Groetjes,
Tamara

4 Laatst bewerkt door ria (30-10-2005 21:43)

Re: taaie cake

Hoi Tamara,
Je zou de volgende keer op de onderste helft eerst een laag jam kunnen doen  dat helpt evt tegen het intrekken van de boter als er toch nog iets bakwarmte in zit.Want  doordat het echt in de onderste laag zit, heb ik toch het gevoel dat het hem daar een beetje inzit.  En de taart hoeft met botercreme vulling niet pers

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: taaie cake

Hoi Tamara,

Als eerste even: jammer dat het zo is gelopen!
Omdat ik niet precies weet wat je gedaan hebt, is het van hieruit moeilijk te zeggen wat er foutis gegaan. Ik weet niet wanneer je de taart hebt opengesneden, was hij toen wel helemaal afgekoeld en weet je zeker dat hij toen niet al taai was, dus door het bakken zeg maar? Het kan nl. wel eens zo zijn dat je de oven juist iets te heet hebt gehad, of misschien de eieren niet voldoende lang gemixt?

Verder snij ik een taart meestal pas een dag ná het bakken open, dat is fijner omdat de taart dan makkelijker snijdt. Mocht je hem dezelfde dag nodig hebben, kun je hem best even een uurtje of 2 in de vriezer zetten, dan eruit en daarna pas doorsnijden. Zoals Ria ook al meldde, de taart hóeft niet in de koelkast, maar ik betwijfel of het daaraan gelegen heeft hoor.

Ik hoop dat het een volgende keer beter gaat en dat je zelf ontdekt wat het euvel geweest is.

Groetejs, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: taaie cake

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik zal de 24-uurs-tip volgende keer opvolgen.

Verder heb ik wel een klein vermoeden wat er misschien is fout gegaan..... Ik denk dat de botercreme gewoon nog lauw was (ik heb de boter gesmolten door deze in een kom te doen die in heet water stond), waardoor de boter uit de creme makkelijk in de ondertse cakelaag kon trekken.

Moet de boter nu wel of niet worden gesmolten?

Groetjes,
Tamara

7

Re: taaie cake

hoi Tamara,
Ik leg zelf de boter een uur of twee tevoren uit de koelkast en mix er dan een gladde creme van   ;)  groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: taaie cake

Hoi,

Ik heb van het weekend ook voor het eerst botercreme gemaakt en een cake ermee behandeld die dezelfde dag gebakken was. De boter stond al geruime tijd naast de koelkast en ik had een eenvoudige cr

9

Re: taaie cake

Hoi Tamara,

Ik denk inderdaad dat dat het geweest is. Ik haal de boter ook ruim van tevoren uit de koelkast (bijv. de avond voordat ik ermee aan de slag moet) dan mix ik de boter goed, en ik mix het daarna met de botercreme mix of met de banketbakkersroom, die ik dan ook al heb gemaakt en op kamertemperatuur heb laten komen.

Ik hoop dat dit het probleem was, dan weet je het tenminste!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat