1

Onderwerp: Waar "plakken" jullie mee?

Even benieuwd, waar plakken jullie het marsepein mee vast?
Dus bijvoorbeeld als je een stukje marsepein wilt plakken op de met marsepein bekleedde taart. Ik deed het altijd met jam, maar nu wil ik een taart maken zonder jam als het kan. Ik las bij de taarten van Abel dat het ook met gesmolten chocolade kan. Wat doen jullie?
Groetjes, Car

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Als ik marsepein op marsepein vast wil plakken gebruik ik meestal gewoon een klein beetje water. Aanbrengen met een kwastje en zorgen dat er geen water komt op een plekje waar niet geplakt wordt, dan krijg je "vlekken" op je taart.
Als je iets zwaars moet plakken kan je beter plakglazuur maken van een heel klein beetje water met veel poedersuiker.
Ik zelf vraag me af of de smaak van chocola lekker is bij marsepein, maar dat is persoonlijk.

Gr4oetjes, Ottolien

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Hoi Carry,

Ik doe het ook met water, net als Ottolien, met een klein (schilders)kwastje. Werkt echt erg goed. Soms als je het er op legt en je wacht even, plakt het vanzelf al wat vast.

Met chocola kan denk ik ook, alhoewel ik altijd erg snel bang ben voor vlekken en áls je eens iets verkeerd opplakt, is het zeker een smurrie! Ik kan met water nog wel eens een klein beetje schuiven, maar met chocola wordt dat wel moeilijk.

groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Bedankt voor de tips. Wat kan het toch simpel zijn he! Gewoon water, nooit aan gedacht...
Wat betreft de combi choco en marsepein, ik weet het ook nog niet. Ik ga waarschijnlijk een choco taart maken, met een choco botercreme ertussen. Maar ik ga eerst testen of het lekker is. Even oefenen, vinden ze nooit erg hier in huis :-)
Maar chocoladebonbons met marsepein erin vind ik zelf ook erg lekker. En die marsepeinrepen met chocola zijn ook heerlijk. Ik ga het testen en dan laat ik wel weten of het gesmaakt heeft!
Groetjes, Car

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

5

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Hmmmmm, bonbons!! Die kun je heel leuk zelf maken hoor! Maak van (restjes) marsepein langwerpige vierhoekige stroken, in blokken snijden en klaarleggen. Dan chocola smelten (au bain marie natuurlijk ;-) -> boven een bak met kokend water dus) en dan met een lange vork (handig zijn fonduevorkjes!!) doop je het door de chocola. In 1 keer doorhalen met het vorkje dus aan de onderkant. Laten drogen op bakpapier. Je kunt aan de chocola een klein beetje slagroom toevoegen, mmmmm.

Voor een leuk effect: versieren met dropflowers of andere suikerversiering die je misschien zelf kunt maken, of met zilverpilletjes, noten of natuurlijk streepjes maken met bijv. witte chocola (die je natuurlijk ook kunt kleuren met kleurstof mocht je dat leuk vinden!!)

Nou, smul ze, zo komen alle restjes mákkelijk op! Oja, gewoon een blokje of bolletje marsepein door suiker rollen is ook al een bonbon! :D if everything was that easy....

Groetjes, Inge

PS: succes met oefenen!!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Hoi
Ik heb een keer chocolade taart met chocobotercreme gemaakt en daarna ook bekleed met marsepein. Het is een heelrijke combi, wel heel erg machtig. Ik had iets te grote stukken en dan wordt je op een gegeven moment gewoon een beetje te misselijk......

Groetjes
Fleur

7

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Heerlijk, heerlijk, heerlijk is ie!!
Ik heb 'm vanmorgen geprobeerd, een chocoladetaart met chocoladecreme ertussen. En dan met marsepein eroverheen. Ik vind hem superlekker. En ik heb er marsepeinen sterren opgeplakt met water, het ging hartstikke goed. Ik ga 'm in oktober nog een keer maken, in een andere vorm, en dan maak ik er ook kleine petit-fours bij. Lijkt me hartstikke leuk! En die bonbons van jou Inge: mmmmmm!!! Ga ik ook zeker eens proberen! Bedankt voor jullie tips!
Groetjes, Car

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

8

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Haai

Ik plak ook met peodersuiker en wat water. Dat is ook zoet en bijft perfect plakken.

grt charlotte

9

Re: Waar "plakken" jullie mee?

Nog een ander advies !

Ik heb mijn marsepijn altijd met een beetje eiwit vastgeplakt.
Werkt ook erg goed.....
SUCCES!

Groetjes Jolanda