1

Onderwerp: Beter: fondant of marsepein?

Hallo,

Wat een geweldige site!!  Ik ben gelijk aan de slag gegaan en de eerste poging was al zeer geslaagd!

Maar even een vraagje: als ik een taart wil bekleden, kan ik dan beter marspein gebruiken of fondant? Ik weet eigenlijk niet wat fondant is.. :-) Kun je dat ook zo makkelijk kneden en rollen?

2

Re: Beter: fondant of marsepein?

Fondant is qua substantie ongeveer gelijk aan marsepein, ook uit te rollen en te kneden. Alleen is fondant vooral van suiker gemaakt en komen er bij marsepein ook amandelen aan te pas.
Er zit wel wat verschil in verwerking, maar dat moet je eigenlijk vooral zelf ervaren, ook waar je voorkeur dan naar uit gaatn.
Groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Beter: fondant of marsepein?

Hallo, 
bij marsepein zijn de kleuren vaak wat donkerder en  fondant is van zichzelf al wit,  terwijl je dat bij marsepein ook moet kleuren. om dat op te lossen zou je de helft marsepein en de helft fondant kunnen nemen. door elkaar kneden  dat scheelt veel witte kleurstof je kleuren zijn iets helderder. het combineert eigen de voordelen van beide want je houdt toch de amandelsmaak er aan.
Deze wijsheid is niet van mij zelf. maar heb ik gelezen in een boek van een taarten maakster en suikerbewerkster die ook met kerst de schouwen in het witte huis aankleedt
n.l. colette peters
groet ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.