1

Onderwerp: Het is de eerste keer voor mij en dus heb ik een heleboel vragen.

Hallo,
Ik heb wel al vaker zelf taarten gemaakt maar nu wil ik naar aanleiding van deze site een taart gaan bekleden met marsepijn (voorheen deed ik dat met glazuur en kleurstoffen) Mijn dochter viert op zondag haar verjaardag en kan ik dan op zaterdag de taart al helemaal maken en in de koelkast bewaren?
Ik maak twee hartentaarten (ongeveer 24CM) die wil ik volledig bekleden met marsepijn en er dan nog Bert en Ernie op maken.
Maar ik heb nu 600 gram marsepijn gekocht en ik heb geen idee of dit genoeg is. Dat zou zo vervelend zijn dat ik tijdens het maken er achter kom dat het niet genoeg is.
En kan ik met vloeibare kleurstoffen de marsepijn kleuren?
Of is dat niet zo slim?
Nou een heleboel vragen en ik hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven.

2

Re: Het is de eerste keer voor mij en dus heb ik een heleboel vragen.

hallo assie,
ik werk zelf voornamelijk met fondant, maar ik denk dat 600 gram wel voldoende is voor

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: Het is de eerste keer voor mij en dus heb ik een heleboel vragen.

Hoi Ria,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik toch maar eerst een proeftaart ga maken.
Nog een vraag. Als ik jam als vulling gebruik moet tie dan wel in de koelkast? En hoelang kan je zo'n taart eigenlijk bewaren?
Enne wat is nu het verschil tussen marsepijn en fondant? Ik weet dat het anders smaakt (fondant is toch zoeter?) maar in gebruik?
Heel erg bedankt. En als het gelukt is laat ik het zeker weten.

Groetjes Astrid

4

Re: Het is de eerste keer voor mij en dus heb ik een heleboel vragen.

Hoi Astrid,
Nee hoor, ook als je jam als vulling gebruikt hoeft de taart niet pers

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Het is de eerste keer voor mij en dus heb ik een heleboel vragen.

Hallo,
Ik heb vandaag een proeftaart gemaakt en al zeg ik het zelf hij ziet er erg leuk uit. Echt moeilijk is het niet. Net een soort fimoklei dat Marsepijn.
Ik heb het recept gebruikt van de site.
Nu moet de taart nog geproeft worden. maar dat doen we morgen want dan komt er visite. Bedankt voor de tips.

Astrid