1

Onderwerp: vraagje over icing

Hoi ,
Taarten bakken lukt me meestal wel, maar in dat versieren ben ik nog echt een leek. Zo heb ik nog nooit met icing gewerkt en ik denk dat ik een aantal zaken door elkaar haal.
Wat is nu het verschil tussen icing en royal icing, en dan bedoel ik mn in de verwerking (of is het hetzelfde?)
En icing is toch iets anders dan gewoon glazuur.  Ik bedoel Icing is toch een vorm van glazuur dat erg hard wordt, dus als je dat over ik dat over de taart smeer kan ik hem toch niet meer snijden? dan is gewoon glazuur met water en poedersuiker toch beter?
Ik lees veel verschillende dingen over icing, gebruik ik het nou voor kleine decoraties voor op mijn taart of ook als glazuring voor de taart en kan ik mijn taart dan nog snijden?
Snappen jullie het nog een beetje? ;)

2 Laatst bewerkt door ria (19-08-2005 12:46)

Re: vraagje over icing

hallo Marloes,
Icing is een ander woord voor cake glazuur.
In een amerikaans boek dat ik heb word ook over botercreme als icing gesproken.Wat wel grappig is dat als ze dezelfde spullen gebruiken om koekjes te garneren , dan noemen ze het vaak frosting.
als je royal icing op bakpapier spuit kun je er suiker decoraties van maken die je laat drogen. als je een taart of cakejes er direct mee garneerd dan is het redelijk snijdbaar want het heeft  ongeveer 12-24 uur nodig om helemaal uit te harden. bovendien blijft het iets bros zoals bij schuimnestjes. Ik werk zelf trouwens met kant en klare mix. dan zijn de verhoudingen altijd goed en in nederland mag je voor doorlevering aan een andere partij geen rauwe eiwitten meer gebruiken. er bestaat wel gepasteuriseerd eiwit maar dat is aardig aan de prijs(bij AH). Kijk trouwens wel uit met het op vochtrijke ondergrond te dus niet direct op bakkers room o.i.d. gebruiken want het smelt dan.. Er zijn bakkers die het met een soort kam langs de zijkanten van de taart smeren. er is ook een techniek dan maak je contouren van bijv.een ster met normale royal icing en die vul je dan in met verdunde icing(stroopdikte) allemaal heel leuk om te doen. :)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes Ria









.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: vraagje over icing

Dank je wel Ria, ik heb er zeker wat aan. Ik ga maar eens oefenen.
Gr marloes

4

Re: vraagje over icing

Hallo Ria en of anderen,

Nou ik ben aan het oefenen geweest hoor. Ik had bij de tafel van 18 in Utrecht een zakje icing gehaald waar ik alleen water aan toe moest voegen totdat het een stroperige dikte was. Als ik alles zo terug lees over icing klopt dat stroperig toch niet? Dan loopt het nog weg. Ik heb hem wel wat dikker gemaakt, maar nog niet dik genoeg bleek achteraf. Hoe dik moet het? En moet het met een mixer? Dit stond (helaas) allemaal niet duidelijk op het zakje dus heb ik jullie hulp wederom nodig :)

Voor de mensen die rondom Utrecht wonen misschien een klein nieuwtje. De tafel van 18 in Utrecht gaat uitbreiden. Ze verkopen er nu mn zelfgemaakte taarten (erg leuk) en een  (zeer)klein assortiment taardecoratie. Nu ze gaan uitbreiden willen ze ook meer bakbenodigdheden gaan verkopen en workshops gaan geven.  Volgens mij duurt het nog wel even nov dacht ik. Ik kom er elke dag langs naar mijn werk dus als ik meer weet dan zal ik het wel melden.

5

Re: vraagje over icing

hoi Marloes
Per 500 gram produkt moet je 70-80ml water toevoegen en dan ongeveer 5 min mixen tot dat er pieken opblijven staan die licht ombuigen.
Wil je er bloemen mee spuiten dan moet je 65ml water gebruiken. Hierna kun je het nog gewoon kleuren. Als je het niet meteen gebruikt of in porties verwerkt,  goed afdekken met plastic om uitdrogen te voor komen. Ikheb het zo zelfs een volgende dag nog verwerkt.
Voor de invultechniek waar ik het over had, moet je dan een portie van je aangemaakte icing gaan verdunnen met water tot stroop dikte( een druppel moet binnen tien tellen verdwijnnen in de massa)  met het onverdunde icing maak je bijv op de fondantonderlaag of bak- of was papier een contour en de verdunde laat je er dan invloeien. dit zal dan mooi glad op stijven(onverdund zal je spuitstrepen zien.)

Ben je  trouwens al bij Oldenhof in de langestraat (amersfoort) wezen kijken?
Die heeft net een grote partij van Wilton binnen gekregen.Icing spray voor airbrush effect en ook kleurstofjes en kant en klaar gekleurde fondant. ze hebben trouwens ook vestigingen in hilversum en zwolle.
succes met je Icing avontuur ;)
en groetjes van Ria uit hoogland( Bij Amersfoort  :D  )

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Re: vraagje over icing

Hoi Ria,

Even een berichtje van mijn werk, heb nl nu nachtdienst.
Kijk aan jouw beschrijving daar heb ik wat aan, dank je wel!!
Ik ben een tijdje geleden bij Oldenhof wezen kijken, maar aangezien ik toen helemaal nog niet zoveeel wist van icing wist ik helemaal niet meer wat ik moest kiezen. Binnenkort nogmaals al is dat niet helemaal goed voor mijn portemonaie want ik vind het daar allemaal moeilijk te weerstaan.
We wonen volgens mij niet ver bij elkaar vandaan, ik woon nl in zielhorst.
nou groetjes
Marloes

7

Re: vraagje over icing

Hoi Marloes (e.a)

gaat niet over icing, maar over de tafel van 18 in Utecht.
Ik kom er net vandaan; wat een heerlijkheid! Geweldige zaak, leuke meiden die helpen. Nog een klein assortiment deco spullen, maar inderdaad in november een extra zaak erbij!
Ik heb er met mijn jongste dochter ook maar even een taartje gegeten; super lekker en gezellig!
We houden deze zeker in de gaten!

Groetjes
Fleur

8

Re: vraagje over icing

hoi Marloes,
Toch leuk dat ik niet de enige ben, die niet weet wat ze zal kiezen als ze voor zoveel leuke en handige spullen staat. Je voelt je dan bijna een kind in een snoepwinkel.. .:)
Groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.