1 Laatst bewerkt door Cindy (25-07-2005 09:52)

Onderwerp: marsepein bewaren

Hoi!
Ik heb he-le-maal nieuw op taartengebied dus heb nog de meest onbenullige vragen! Hier komt de eerste: hoe bewaar ik marsepein? Koelkast? Vriezer? Keukenkast? En hoe lang kan het dan bewaard blijven?
En de tweede vraag:
Als het dan op de taart zit (die ik nog moet gaan bakken!) en er zit botercreme en jam en banketbakkersroom tussen de lagen, hoe bewaar ik het dan? En hoe lang kun je zo'n taart dan bewaren?
Jullie zien het: he-le-maal blanco!
Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

2

Re: marsepein bewaren

Hoi Cindy,

Marsepein bewaar je op een koele donkere plek. Het is meestal wel tot een jaar houdbaar. Je merkt het echt wel als het niet goed meer is, het is dan vaak ook niet meer te verwerken. Omdat marsepein niet in de koelkast hoeft, hangt het van de vulling van de taart af. Botercreme kan wel wat hebben en kan ook buiten de koelkast op een koele plek bewaard worden. Zogauw je slagroom gaat gebruiken moet het de koelkast in. Ik ga ervan uit dat de taart zo´n drie dagen houdbaar is, maar het is beter als die in 1x opgaat natuurlijk.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: marsepein bewaren

Hoi Cindy,

De botercreme (van de mix die ik gebruik en die ook in de webshop verkrijgbaar is) is een week houdbaar in de koelkast (na het maken dus). Dus als je de taart een dag of 2 van te voren maakt en je bewaard hem ofwel op een koele plek (ca 16-18 graden) ofwel in de koelkast (liefst op standje 1) dan zou het dus een week toe kunnen. Ik denk zeker wel dat je het ook zal proeven als hij niet goed meer is (stel je hebt nog een stukje over), maar ik heb wel eens klanten die op woensdag een taart komen halen om hem op zaterdag pas op te eten en ik hoor altijd dat hij nog prima smaakte!! Dus het is zeker een tijdje houdbaar.

Succes met alles! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: marsepein bewaren

Hoi!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog een vraag: ik zie dat iedereen het heeft over poedersuiker en bloem in de marsepein. Moet ik dat ook nog doen? Ik he gekleurde marsepein uit de webshop.

PS: mijn deadline is 17 augustus pas, dus na die datum kunnen jullie mijn (hopelijk!) gelukte taart bewonderen!

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

5

Re: marsepein bewaren

Hoi Cindy,

Marspein moet je op iets uitrollen, anders plakt het aan de tafel of het werkblad. Dat doe je dus op poedersuiker, niet met bloem! Dat is niet lekker ten eerst en ten tweede is dat een ingredient die niet in marsepein thuishoort. Marsepein is nl. amandelen en suiker, dus een beetje poedersuiker extra vanwege het uitrollen is geen probleem mbt het bewaren.

Strooi dus wat poedersuiker door een zeef!! op je werkblad. Kneed je marsepein even lekker door, maak dan een beetje een dunne plak en leg op de poedersuiker. Dan ga je rollen, 2 slagen en dan draai je de marsepeinen plak een kwart slag met de klok mee (of tegen de klok in) en dan rol je weer en draai je weer, net zo lang tot de plak overal even dik/dun is en je hem nog kunt optillen omdat hij niet aan de tafel zit geplakt.

Succes!

Groetjes Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat