1

Onderwerp: lopen van de fondant

ik heb een kasteel taart gemaakt met rolfondant. de buiten kant van de cake was ingesmeerd met botercreme.  de fondant begon met name op de muren te lopen.
is dit probleem dan met die tylose of arabische gom op te lossen of zijn er ook andere alternatieven?
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

2

Re: lopen van de fondant

Hallo Ria,

Ik heb je foto ook gezien, ik snap het probleem. Het scheelt per gemaakte botercreme nog wel eens hoeveel water (vocht) erin zit. Ik adviseer je om wat minder vocht toe te voegen dan staat voorgeschreven. Ook kun je de taart voor dat je het fondant eroverheen doet goed koelen. Daarna moet je niet meer aan de botercreme zitten. Ik ben ook altijd redelijk zuinig met de botercreme aan de buitenkant en probeer helemaal onderaan de laatste paar milimeter niet in te smeren, omdat het er dan eerder onderuit piept. Ook staat je kasteel niet zo stevig op de ondertaart denk ik. Dat los je op door in je ondertaart stokjes (geen cocktailprikkers, dikkere stokjes) te steken die als ondersteuning dienen voor het gewicht. ZIe ook het voorbeeld van de barbietaart.

verder zou je kunnen overwegen om voor het kasteel zelf cake te gebruiken ipv biscuit ivm de stevigheid. Ik maak bij mijn kasteeltaart de torens van cake, het vierkante binnengedeelte is wel biscuit trouwens.

Ik hoop dat ik je zo wat verder heb geholpen.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat