1

Onderwerp: Help! Hoe kan het dat....

Hallo

Ik heb gister een taart gemaakt, ontzettend leuk en best ok gelukt... Bekleed met marsepein maar omdat de basis ietwat hobbelig was heb ik m eerst ingesmeerd met botercreme en erna dunnnn laagje abrikozengelei.... Maar nu wordt het marsepein nattig :-( En we gaan m morgen pas eten!! Nog noodoplossingen? Het zijn maar 2 plekjes maar toch... had m onder het huishoudfolie staan,d at heb ik er nu af en alleen op dat plekje waar t nattig was (en t dus ook vastgekleefd zat aan t folie) heb ik dat stukje folie erop gelaten .... Zit te denken om er maar een paar ballonnen op te plakken nog van marsepein...maar goed, als dat ook nattig gaat worden heeft dat geen zin

Als iemand raad weet, graag!

Groetjes, Els

ps zal even een foto van de taart plaatsen!

2

Re: Help! Hoe kan het dat....

Hoi Els,

Ik zou de folie er vanaf halen. De marsepein kan zo niet drogen. Je kunt een beetje poedersuiker aan de vinger doen en er voorzichtig overheen wrijven. Helpt dat niet, dan er niets aan doen en het laten drogen. Vanavond of morgen zou je het nog kunnen verbloemen door er iets overheen te leggen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: Help! Hoe kan het dat....

Hoi Els,
Inderdaad geen folie eroverheen doen! Laat de taart gewoon open staan en dek de 2 plekjes af met een marsepeinen decoratie (ballon is uiteraard een leuk idee! Ik zou er denk ik juist geen poedersuiker opsmeren, want ik denk dat het er niet mooier op wordt. Je kunt het wel proberen, als het niet mooi wordt plak je er gewoon alsnog iets overheen!

Succes, oja, gewoon "koel" wegzetten en NIET in de koelkast is beter voor de taart en ook voor het nattig worden. Ik denk echt dat het ligt aan de folie, hopenlijk heb je er volgende keer geen last van. De taart is verder nog prima hoor, het wordt niet slecht ofzo.

Groetjes en fijne dag morgen!
Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: Help! Hoe kan het dat....

Hartstikke bedankt voor de tips! Het is toch nog gelukt, heb er ballonnen opgeplakt en mn zoon was er dolblij mee :-)  De taart was trouwens wel een soort pokkig geworden, overal bulten :-S maar goed, volgende keer beter. En hij smaakte wel echt prima

Groetjes, Els

5

Re: Help! Hoe kan het dat....

Hoi Els,

Nog even dit. De volgende keer zou ik kiezen voor of botercreme of abrikozengelei. Misschien dat allebei teveel van het goede was. Als de cake hobbelig is kun je ook nog het volgende doen: wanneer ik de cake doorsnij dan draai ik het bovenste gedeelte om. Omdat dat het snijvlak is, is de cake veel "gladder" en hoef je niet zoveel te masqueren. Succes

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

6

Re: Help! Hoe kan het dat....

Toch doe ik dat ook wel, Peronne: eerst in de botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Help! Hoe kan het dat....

Hoi allemaal

En ik denk dat het puur te maken heeft met de hoeveelheid vocht die in de botercreme verwerkt zit. Ik maakte botercreme voorheen altijd met boter en banketbakkersroom, maar als ik teveel melk of water door mijn room deed, dan werd de botercreme te vochtig en ging de taart lekken. Ik paste het dus precies af en evt. kun je de verhouding boter/room iets aanpassen door er toch wat meer boter doorheen te mengen. Het kan misschien ook liggen aan de boter zelf, er zijn toch verschillende kwaliteiten en ook die met een deel water worden aangemaakt (toch?). Je kunt ook zelf eens kijken hoe het werkt als je gewoon iets minder water of melk door je bbroom roert, wat doet het met het resultaat. Ik vind sowieso persoonlijk de room die met water wordt aangemaakt minder prettig tot botercreme verwerken als de variant die je met melk moet aanmaken. Ik nam dus altijd die van Soezie.

Inmiddels heb ik een speciale botercreme poeder, dus geen banketbakkersroom meer, maar deze smaakt eigenlijk net zo of mss wel nog lekkerder ;) en daarbij is hij compleet wit. Maar de eerste keer dat ik de verhoudingen exact toepastte werd mijn "creme au beurre" ook te vochtig :( ik heb toen gebeld met de leverancier en gelhoord dat ik 1/5 deel minder vocht kan gebruiken om tot een evengoed, maar minder vochtig resultaat te komen.

Het afdekken met gelei kan volgens mij ook geen kwaad. Ik heb ook een keer een compleet gebobbelde taart gehad (net alsof er allemaal luchtbellen onder zaten) maar dat was omdat ik die taart moest vullen met zwitsrese room (dat is 1/3 slagroom en 2/3 banketbakkersroom door elkaar gespateld) en ik (niet slim) de taart daar ook mee insmeerde aan de buitenkant. Door het hoge vochtgehalte ging de taart dus compleet in de bobbel :( maar nu zijn we weer wat slimmer en we blijven experimenteren ;)

Succes bij de volgende taarten!! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: Help! Hoe kan het dat....

Toch tijd voor een webwinkeltje hoor, Inge, voor die botercremepoeder ;-)

Ik heb al zitten dubben wat t was, had ook soezie gebruikt. maar denk dat dat laagje folie niet zo handig was. Ach, heb ik smoesjes om wat meer taarten te bakken om t uit te proberen, ook handig!

Groetjes, en bedankt, Els