1

Onderwerp: marsepein lukt niet

Nou, ik ben nu een paar maanden bezig met het proberen om een mooie taart te maken. Ik heb er nu twee gemaakt voor de verjaardag van mn zus, die had ik met royal icing gemaakt en ze waren mooi gelukt (al twijfel ik of ik het wel helemaal goed heb gedaan met de icing, maar goed).
Het enige wat echt niet wilt lukken is het maken van marsepein. Het wilt echt niet lukken. Ik krijg geen goeie diepe kleur, ik krijg de marsepein ook niet op de taart zonder dat het aan alle kanten scheurt en ik kan ook geen mooi glad randje krijgen, het blijft een beetje gekarteld.

Heeft iemand enig idee wat ik fout kan doen?? Op de foto van bijv. de barbie taart ziet het marsepein er heel glad/soepel en mooi gekleurd uit. Hoe kan ik dat ook krijgen. Ik kleur mijn marsepein trouwens met vloeibare kleurstof uit de toko en ik moet daar echt veel van gebruiken om het te kleuren.

Het marsepein wordt ook niet echt soepel, als ik die "vlecht" wil maken voor langs de rand, breekt de marsepein snel. en om roosjes te maken is het te droog.
ik heb ergens gelezen dat het net zo makkelijk handelbaar moet zijn als speelklei, maar bij mij wordt het meer een soort zandtaartdeeg. :S

Wie kan me helpen?

Groetjes charlie

2

Re: marsepein lukt niet

Hoi Charlie,

Maak je de marsepein zelf? Ik heb marsepein uit de webshop en die werkt heel prettig. Even goed doorkneden voor je begint. Ik heb ook wel met vloeibare kleurstof gewerkt en dan werd het wat plakkerig. Wat ik dan doe is er wat poedersuiker doorheen kneden en dan is het weer goed.
Als je je marsepein ergens anders vandaan hebt kan het ook zijn dat de verhouding amandel/ suiker anders is.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: marsepein lukt niet

Hoi Charlie,

Ik heb ook gewoon marsepein uit de webshop. En dan gewoon blank en ik kleur  zelf met kleurpasta de marsepein op de juiste kleur !

Het werkt echt super hoor, en veeeeeel makkelijker ! ;)

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

4 Laatst bewerkt door Car (22-03-2006 13:20)

Re: marsepein lukt niet

Ik heb meestal ook de marsepein uit de webshop. Soms ook andere, van de markt bijvoorbeeld en een paar keer marsepein uit Noorwegen.
De verhouding amandelen en suiker is inderdaad anders (heb ik een keer nagevraagd bij Inge), die van Inge is rolkwaliteit, die plakt bijna niet. De marspein van de markt en uit Noorwegen was heel plakkerig (er zat wel veel meer een amandelsmaak aan), daar moest ik echt veel poedersuiker bij gebruiken om het uit te kunnen rollen.
En inderdaad als je vloeibare kleurstof gebruikt wordt het ook plakkeriger. Ik gebruik een kleurpasta, die Inge ook verkoopt.
Als ik de marsepein tenminste niet gekleurd inkoop bij Inge. Want dat is nog het allermakkelijkst!

Zelf marsepein maken heb ik ook eens gedaan, bij mijn allereerste taart, maar die werd vrij grof. Die was ook veel moeilijker te bewerken.

Maar echt, de marsepein uit de webshop is aan te raden, ik denk dat dan je problemen voorbij zijn.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

5

Re: marsepein lukt niet

hoi Charlie

Ik gebruik ook de gekleurde marsepein van Inge het werkt echt geweldig,
het scheurt niet en het rolt erg gemakkelijk.
meestal bestel ik alles op kleur maar dat vind ik gewoon makkelijk,ik weet niet wat soms duurder is want bij sommige taarten heb je ereg veel kleuren nodig en je kan het mooi per ons bestellen.
Ik heb ook wel eens marsepein uit duitsland gekocht (ik woon vlak bij de grens) maar daar kun je moeilijk mee werken want die plakt heel erg.
nou veel plezier bij het bakken van je volgende taarten en ik zou het echt eens proberen met inge's marsepein

succes en groetjes Esther

6

Re: marsepein lukt niet

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de marsepein zelf gemaakt volgens het recept van deze site. Ik heb ook een paar keer andere recepten gebruikt maar die werkten ook niet goed. Misschien moet ik wat sleutelen aan de amandel/suiker verhouding. Ik wil de marsepein graag zelf maken (ben een perfectionistische graficus en het moet en zal een keer gaan lukken :) ) Maar als het rond juli nog niet gelukt is (verjaardag van mn dochter) ga ik er toch maar aan denken om het idd te bestellen. Maar als iemand nog tips heeft of denkt te weten wat er niet goed gaat: all more than welcome.

ps. helpt het gebruiken van kleurpasta ook voor de soepelheid van het marsepein??

7

Re: marsepein lukt niet

Hoi,
Gebruik  je een keuken machine of een speciaal amandelmolentje?
De laatste maakt de amandelen nog fijner en dat merk je weer bij de structuur van de marsepein. En als je kleurstof van de toko gebruikt, dan kom je  bij eigen gemaakte marsepein inderdaad in de knoop met je suiker amandel verhouding. Misschien is de kleurpasta dan een goede optie. :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: marsepein lukt niet

Hoihoi,

Nog een vraagje: Om het marsepein goed uitrolbaar te maken, hoe moet ik dan de amandelen/suiker verhoudingen aanhouden?? en welke suiker, de poeder of de basterdsuiker?

9

Re: marsepein lukt niet

Hoi,
Je moet in elk geval poedersuiker gebruiken, dat is de suiker met de fijnste structuur.
de verhouding 1 deel amandelen op 2 delen suiker is een heel gangbare.
Is het dan nog niet soepel genoeg, dan kun je ook nog

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

10

Re: marsepein lukt niet

Hoi Charlie,

De amandelen moeten echt ontzettend fijn gemalen worden. Daarbij is het maken van "uitrol" marsepein ook echt wel een hele kunst hoor! Heb je de site van Coquirina al nageslagen op een recept?

Ik haal de marsepein bij een fabrikant die werkt volgens een bepaalde warme methode (de methode van LÃœbeck) hierdoor wordt het erg elastisch en is het perfect om uit te rollen. Als je een keer een ons bij mij wilt bestellen om eens te voelen en zien hoe het eruit ziet, kun je even een mail sturen, want een ons kan ik wel via de "normale" post versturen om verzendkosten te drukken.

Groetjes en succes! Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat