1

Onderwerp: suikervrij

wie kan mij helpen aan een recept voor een gave kindertaart .
maar die zo goed als suikervrij is .
mijn zoontje mag namelijk sinds kort geen suiker meer.
en nu weet ik dat het moeilijk is maar hij wordt er druk van dat ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden maar ik kan geen recepten vinden voor een suiker vrije taart.
ja een recept voor een appeltaart maar dat is niet echt geweldig als je 7 wordt.
ik hoop dat een van jullie mij kan helpen dank jullie wel.
groetjes bianca

2 Laatst bewerkt door ria (20-03-2006 09:29)

Re: suikervrij

Hoi Bianca,
Ik weet dat bij drukke kinderen vaak de biet en rietsuiker vermeden moet worden, maar dat druivesuiker of fructose wel weer mag.
Fructose komt van nature voor in groente, fuit, honing, aardappelen en mais.
Op de verpakking van de fructose staat dat je 1/3 minder hoeft te gebruiken voor de zelfde smaak.
Je kan het gebruiken om te bakken maar ook om glazuur mee te maken, of marsepein voor recept zie  het onderwerp over suikervervangers. Voor fondant zou je dus zelf het recept voor fondant kunnen maken met fructose of glucose(druivensuiker)
Vraag het desnoods even na bij de arts of diëtiste.

En om hem gaaf te maken.. dat hangt af van wat je mag gebruiken. Kan je wel eigengemaakte  fondant of marsepein gebruiken, dan vindt je  genoeg ideëen op deze site. Anders zou je, om de suiker beperkt te houden, ook kunnen kijken naar een bedrijf die speciale bakblikken verkoopt of verhuurd. Dan heeft je cake in elk geval een leuke vorm ;)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: suikervrij

ja het klopt dat hij geen biet- en riet suiker mag.
maar is fructose het zelfde als zoetstof of is dit weer iets anders.
en als het wat anders is waar koop ik dat dan .
en kan ik de suiker uit een bstaand cake recept vervangen door fructose en/ of druivesuiker.
wel fijn dat er zo snel wordt gereageerd :) .
groetjes bianca

4

Re: suikervrij

Hoi Bianca,

Druivensuiker is glucose en wordt heel snel in het lichaam opgenomen. Fructose is fruitsuiker en wordt juist heel langzaam in het lichaam opgenomen. Bij de natuurwinkel verkopen ze beide in zakken. Ik heb al een aantal experimenten met druivensuiker achter de rug (Mijn zoontje mag juist geen fructose) en dat werkt heel anders dan gewone suiker. Het bruint sneller en trekt veel vocht aan. Ik heb eens geprobeerd er fondant mee te maken, maar dat lukte ook niet. Botercreme trouwens wel. Met het verwerken van fructose heb ik helaas geen ervaring.
Met zoetstof bakken heb ik ook nog niet gedaan. Er zijn wel geschikte zoetstoffen om mee te bakken, maar de ervaringen die ik daarmee gehoord/gelezen heb waren niet echt enthousiast. (Niet goed rijzen e.d. Overigens heb ik zelf al gemerkt dat een schepje bakpoeder daar veel in kan doen ;) )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5 Laatst bewerkt door ria (20-03-2006 13:29)

Re: suikervrij

Hoi,
Ik heb al wel fructose door een botercreme gebruikt en er een cake mee gebakken. zeker voor een gewone cake gaat het prima, Frutose is geschikt om mee te bakken tot 160 gr. Als je er iets mee wilt bakken wat eigenlijk  op hogere temperaturen moet dan moet je het bakken op 160 graden en dan de bak tijd verlengen totdat het gaar is.
Boven de 160 graden verbrandt fructose en verliest het zijn zoetkracht. 
Ook albert heijn verkoopt druivensuiker en fructose in het natuurvoedingsvak
( zonnatura en zo) Misschien is zelf marsepein maken dan het beste alternatief.
Houd er dan wel rekening mee, dat je hier niet echt uitgesproken wit mee kan maken.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Re: suikervrij

wat fijn dat er toch aternatieven zijn nu kan ik mijn zoontje toch een leuke taart maken.
maar ik begrijp dat zoetstof niet het zelfde is.
ik zal de a&h maar eens gaan lastig vallen op zoek naar de goede ingredienten.
en als het lukt zal ik wel een foto van maken en de reactie van mijn zoontje of het wel lekker was.
natuurlijk blijven reacties welkom. ;)
bianca