51

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Jozien schreef:

Het recept staat ook op de site zelf, heb er vandaag ook een foto bij gezet, dus daarom plaats ik hier ook even de link (voor wie wil zien hoe het eruit ziet ;) )
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … +leather)/

Ik heb al vele taarten ermee bekleed, is lekker! wel wat taai om te snijden, dus ik adviseer een kartelmes :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

52

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

feesttaartje schreef:

In het boek cupcakes staat nog een ander recept om modelleerchocolade te maken.
ipv glucose wordt golden syrup gebruikt. Dit is bij reform winkels te koop. Misschien ook wel in sommige supermarkten.

150 gr. golden syrup
300 gr. pure chocolade, gesmolten
cacaopoeder om te bestuiven.

roer de syrup door de gesmolten chocolade tot het mengsel indikt. Het kan eruitzien alsof het schift, maar tijdens het koelen vormt het een gladde pasta. Doe het mengsel in een plastic bak en zet koel weg tot de chocolade stevig genoeg is om te modelleren.
Kneed voor gebruik door om het zachter te maken. Voeg cacaopoeder toe als de chocolade plakkerig is.

Zorg dat je handen koel zijn.

golden syrup  heb ik in huis. Zag ik dus te proberen.
golden syrup heb ik gekocht bij de jumbo

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

53

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik snaper helemaal niets meer van.

Ik heb nu een 10tal keer geprobeerd om modeleer chocola te maken.
100 g pure chocolade en 30 gram (ml) glucose.

Bijmij blijft de chocolade korrelig en er is niets mee te doen, ook niet na een aantal uur in de koeling of na een nacht rust buiten de koeling.

Het is dan of korrelig en breekt af bij het aanraken, of het is kneiterhard en niets meer mee te modeleren.

Iemand nog tips voordat ik het opgeef?  :(  :(  :(

54

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik denk dat je eerst het water bij de chocola hebt gedaan, het is heel belangrijk dat er geen druppel bij de chocola komt voor het met de glucose gemengd is. Anders krijg je het effect wat jij beschrijft...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

55

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

ik ben al naar de apotheek , natuurwinkel en een bakkerij geweest voor glycose, maar nergens te vinden

is deze dan gemakkelijker te vinden in nederland?

56

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Zelf maken van druivensuiker :)

Jozien schreef:

Het recept staat ook op de site zelf:\

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … +leather)/

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

57

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Jozien schreef:

Ik denk dat je eerst het water bij de chocola hebt gedaan, het is heel belangrijk dat er geen druppel bij de chocola komt voor het met de glucose gemengd is. Anders krijg je het effect wat jij beschrijft...

Dan denk ik inderdaad dat er wat water bijgekomen is.

Ik ga het nog eens proberen en kijken of het wellukt wanneer er geen water bij komt.

58

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

blackangel schreef:

ik ben al naar de apotheek , natuurwinkel en een bakkerij geweest voor glycose, maar nergens te vinden

is deze dan gemakkelijker te vinden in nederland?


Bij de Sligro hebben ze glucose in kiloemmertjes.

Bij de Makro hebben ze blanke stroop, ook in kiloverpakking.

59

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

In het recept wat op de site staat, staat dat het eerst een nachtje in de koelkast moet liggen voordat je het gaat gebruiken.

Weet iemand of dat écht nodig is? Of is een paar uurtjes in de koelkast ook goed?

Ik heb geen zin om tot morgen te wachten   :D

60

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Brandweerman_1979 schreef:
Jozien schreef:

Ik denk dat je eerst het water bij de chocola hebt gedaan, het is heel belangrijk dat er geen druppel bij de chocola komt voor het met de glucose gemengd is. Anders krijg je het effect wat jij beschrijft...

Dan denk ik inderdaad dat er wat water bijgekomen is.

Ik ga het nog eens proberen en kijken of het wellukt wanneer er geen water bij komt.


Het kan ook aan de chocolade zelf liggen. Ikzelf gebruik altijd Verkade. Dit smelt goed en korrelt niet. (mits je het langzaam laat smelten natuurlijk.
Succes  :)

61 Laatst bewerkt door nikita14 (06-07-2010 19:59)

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Veerle schreef:

Tuurlijk! Mam haalt ook altijd glycerine bij de apotheek; ook voor mijn taarten.

Mag ik vragen waneer je dit gebruik?

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom

62

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Meloezz schreef:

In het recept wat op de site staat, staat dat het eerst een nachtje in de koelkast moet liggen voordat je het gaat gebruiken.

Weet iemand of dat écht nodig is? Of is een paar uurtjes in de koelkast ook goed?

Ik heb geen zin om tot morgen te wachten   :D

Ja hoor, eventjes laten afkoelen in de koelkast en je kunt aan de slag :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

63

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Nemati schreef:
Brandweerman_1979 schreef:
Jozien schreef:

Ik denk dat je eerst het water bij de chocola hebt gedaan, het is heel belangrijk dat er geen druppel bij de chocola komt voor het met de glucose gemengd is. Anders krijg je het effect wat jij beschrijft...

Dan denk ik inderdaad dat er wat water bijgekomen is.

Ik ga het nog eens proberen en kijken of het wellukt wanneer er geen water bij komt.


Het kan ook aan de chocolade zelf liggen. Ikzelf gebruik altijd Verkade. Dit smelt goed en korrelt niet. (mits je het langzaam laat smelten natuurlijk.
Succes  :)

Heb ik nog nooit meegemaakt hoor! Ik gebruik altijd hele goedkope chocolade van de Aldi, Lidl of AH en het mislukt bij mij nooit... Hooguit is het soms wat te vet, waardoor het te slap is

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

64

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

ik heb witte modeling chocolate gemaakt maar daar kan je echt niet een taartje mee bekleden,is heel vettig en vochtig en plakkerig,wel leuk om bloemetjes mee te maken enzo,maar vind het ook vrij prijzig,en de smaak van de witte chocolade veranderd sterk,komt door de glucose denk ik

65

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

essyt schreef:

ik heb witte modeling chocolate gemaakt maar daar kan je echt niet een taartje mee bekleden,is heel vettig en vochtig en plakkerig,wel leuk om bloemetjes mee te maken enzo,maar vind het ook vrij prijzig,en de smaak van de witte chocolade veranderd sterk,komt door de glucose denk ik

Kan ook door het weer komen hoor! Ik heb dit zelf alleen nog maar (meermaals :D  :9  ) van melkchocolade gemaakt, nog niet van witte, maar met temperaturen boven de 25 graden is het niet te verwerken, denk aan gewone chocola, dat smelt dan ook onder je handen vandaan :D Ik weet in elk geval van andere forummers dat het wel eens gelukt is met witte.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

66

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

hoelang moet je eigenlijk kneden?
ik heb een mooie massa, maar daar blijft vet uitkomen?

Groetjes,
Vivke

67

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Heeft er iemand al glucose gevonden? Zou het liever kopen dan zelf maken. In België?????

68

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

bij ons bij "eevers" hebben ze van die potten  van 1kg
misschien bij aveve?

Groetjes,
Vivke

69

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Kan je modeling chocolate ook kleuren?

70

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ferry schreef:

Kan je modeling chocolate ook kleuren?

als je de witte chocola gebruikt wel dacht ik...

71

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

mariep schreef:

Heeft er iemand al glucose gevonden? Zou het liever kopen dan zelf maken. In België?????

glucosesiroop is te koop bij ISPC  (wel enkel met BTWnr, is groothandel horeca) in Gent en als particulier in het bakkershuis in Gent en in Oosterzele in het Uithoekje.
Net 1kg gekocht uit bakkershuis 4,7euro/kg  ;)

72

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik heb vandaag geprobeerd modeleer chocola gemaakt met witte chocola. Ik heb de verhoudingen gebruikt die hier staan maar Hij wordt keihard in de koelkast. Is dit normaal? Wat kan ik het beste gebruiken om de chocola te kleuren?

73

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

ik kijk mee.......

74

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik had trouwens mijn modeleer chocolade uitgerolt. Hij was erg hard en bij het rollen kwam er erg veel vet uit.

75

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Joyce en kom uit Spijkenisse, ik ben pas net begonnen met taarten, al langer bezig met allerlei soorten cupcakes.

Nu heb ik dit recept getest, echter heb ik het probleem dat het vloeibaar blijft, zoals chocolade pasta. Wat doe ik fout? Ik heb liquid glucose gebruikt..
Teveel? Te weinig?

Ik hoop dat jullie een idee hebben! Groetjes, Joyce