26

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

oke dan is het goed ;)
omdat er ook mensen zijn die alcohol uit de apotheek willen halen en dat is niet bijzonder geschikt ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

27

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Nee inderdaad, dat zou ik opzekers niet doen! Alcohol moet je uit de supermarkt meebrengen. Ik zou er zelfs nooit op gekomen zijn om alcohol bij de apotheek te halen  :s  :grr:

28

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

tsja die mensen zijn er echt, vandaar mijn vraag ook even ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

29

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Hihi ja dan snap ik je vraag ook. Mijn eerste reactie was ook; als het van bij de apotheek komt, is het dan wel eetbaar? Maar dat spul werkt echt goed, dus ik zweer erbij  :Y wilde dat eerste allemaal bij de hebshop bestellen, maar dan betaal je ook weer die verzendkosten, terwijl de apotheek hier om de hoek is.

30

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Veerle schreef:

Ik zou er zelfs nooit op gekomen zijn om alcohol bij de apotheek te halen  :s  :grr:

Zo raar is dat anders niet, alcohol om te ontsmetten (van thermometers, tekentangen, dat soort dingen) koop ik ook altijd bij de apotheek  :Y Je hebt dan vrijwel pure alcohol, ethanol om precies te zijn en dat is ook de alcohol zoals in dranken zit.

In spiritus bijvoorbeeld zit ook ethanol-alcohol maar ook methanol-alcohol en dat is erg giftig. Alcohol om te ontsmetten bevat soms ook methanol en is dan dus niet voor consumptie geschikt. Als je echt zuivere (is 96%) alcohol hebt, bevat deze meestal alleen ethanol en water en is die dus geschikt voor consumtie :Y  Dusse even goed op het label kijken ;)
Tot zover deze scheikundeles ;)

Groetjes van Bianca

31

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

BiancaB schreef:
Veerle schreef:

Ik zou er zelfs nooit op gekomen zijn om alcohol bij de apotheek te halen  :s  :grr:

Zo raar is dat anders niet, alcohol om te ontsmetten (van thermometers, tekentangen, dat soort dingen) koop ik ook altijd bij de apotheek  :Y Je hebt dan vrijwel pure alcohol, ethanol om precies te zijn en dat is ook de alcohol zoals in dranken zit.

In spiritus bijvoorbeeld zit ook ethanol-alcohol maar ook methanol-alcohol en dat is erg giftig. Alcohol om te ontsmetten bevat soms ook methanol en is dan dus niet voor consumptie geschikt. Als je echt zuivere (is 96%) alcohol hebt, bevat deze meestal alleen ethanol en water en is die dus geschikt voor consumtie :Y  Dusse even goed op het label kijken ;)
Tot zover deze scheikundeles ;)

Alcohol om te ontsmetten zou ik inderdaad bij de apotheek halen, daar ben ik het helemaal over eens; maar alcohol om in taarten te verwerken haal je toch gewoon bij de supermarkt? Daarvoor zou ik er echt niet opgekomen zijn om naar de apotheek te gaan  :+

32 Laatst bewerkt door BiancaB (12-05-2010 11:53)

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Maar verkoopt jouw supermarkt ook zuivere alcohol dan? Want daar gaat het volgens mij om, niet om wijn/jenever/likeur ;)
En glycerine haal ik ook bij de apotheek  :Y

Groetjes van Bianca

33 Laatst bewerkt door IngeW (12-05-2010 12:08)

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

BiancaB schreef:

Maar verkoopt jouw supermarkt ook zuivere alcohol dan? Want daar gaat het volgens mij om, niet om wijn/jenever/likeur ;)
En glycerine haal ik ook bij de apotheek  :Y

Je kan ook witte (doorzichtige) alcohol gebruiken zoals bijvoorbeeld Bacardi.  :Y

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

34

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

kakelbont schreef:
ikkuhh schreef:

nee je hebt hem te lang laten doorkoken. je water is weg dan gaat het carameliseren.

Daar was ik al bang voor gezien de kleur. ik had alleen het idee dat het echt stroperig moet zijn, dus heb ik het laten staan. Het is heel lang doorzichtig geweest alleen was het nog heel waterig.
Toch dan bij de chocolade doen?

Mocht dit niet lukken iemand een idee waar ik glucose kan kopen?

groetjes,
Michelle

Glucosestroop zoals ik het koop is een dikke, doorzichtige stroop (fdikte van die ouderwetse stroop). Ik koop het altijd bij de toko, maar de webshop heeft het ook. Ik heb het nog nooit zelfgemaakt, weet dus niet of een dunnere variant ook werkt. Ik kan het me wel voorstellen, omdat ik wel eens recepten zie voor modelling chocolate / chocolate plastic / chocolate leather waarin ze corn syrup gebruiken, en dat is tamelijk vloeibaar.

Het recept staat ook op de site zelf, heb er vandaag ook een foto bij gezet, dus daarom plaats ik hier ook even de link (voor wie wil zien hoe het eruit ziet ;) )
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … +leather)/

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

35

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

IngeW schreef:
BiancaB schreef:

Maar verkoopt jouw supermarkt ook zuivere alcohol dan? Want daar gaat het volgens mij om, niet om wijn/jenever/likeur ;)
En glycerine haal ik ook bij de apotheek  :Y

Je kan ook witte (doorzichtige) alcohol gebruiken zoals bijvoorbeeld Bacardi.  :Y

Ik denk dat het om doorzichtige alcohol gaat inderdaad en dan is bacardi zeker voldoende  :Y Smirnoff etc doen het dan ook prima normaal gezien  :) Vandaar mijn reactie dat het gek is om alcohol bij de apotheek te halen.

36

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik zag gisteren bij de Sligro glucosestroop. 1 kilo voor 3,95. maar jeetje wat doe je met een kilo? :rolleyes:

Ik heb van de week nog een keer zelf glucosestroop gemaakt en nog een keer chocolade gesmolten. Het ging nu beter maar na het afkoelen in de koelkast lijkt het me erg korrelig en niet echt om mee te kunnen boetseren. Zou ik er te weinig glucosestroop in gedaan hebben.

groetjes,
Michelle

37

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Michelle, bij mij wordt het echt een smeuïge massa, dus dat kan inderdaad wel wijzen op te weinig glucose denk ik. Of anders zaten er misschien nog stukjes in de chocolade die je gesmolten had?

Overigens, als je een kilo glucosestroop koopt denk ik dat je, als je hem niet volledig zelf kan/ wilt gebruiken ook nog wel een deel kan verkopen op het forum hoor... Kan me voorstellen dat dames of heren uit je omgeving hun flesje wel eens willen komen vullen, hihi!

38

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

hoelang zou je de modfeling chocolate kunnen bewaren?

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

39

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Dat vroeg ik me ook al af! Ik veronderstel toch wel een paar maanden hoor; chocolade is normaal lekker tot hij gaat beslaan (meestal in de zomer) of tot hij vervalt... Ik zou gokken op minimaal 3 maanden...

40

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Net gekocht bij SuperdeBoer:

van Natrena: glucose!

We denken weer veel te moeilijk!  :Y

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

41

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

bedankt voor het receptje

42

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

IngeW schreef:

Net gekocht bij SuperdeBoer:

van Natrena: glucose!

We denken weer veel te moeilijk!  :Y

Goeie tip; ik vind die van de apotheek toch niet helemaal 100% smaken. Hij is niet vies of zo; maar smaakt naar suiker met een soort van bijsmaak zeg maar. Niet dat je dat bij die chocolade nog echt proeft; maar het idee alleen al  :lol:

43

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

RedRose18 schreef:

oke dan is het goed ;)
omdat er ook mensen zijn die alcohol uit de apotheek willen halen en dat is niet bijzonder geschikt ;)

De apotheek verkoopt ook alcohol die geschikt is voor consumptie hoor ! Ik weet nog goed dat mijn grootmoeder hem indertijd daar altijd haalde voor het maken van advocaat, dat was toen nog niet verkrijgbaar in de supermarkt.

44

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

In het boek cupcakes staat nog een ander recept om modelleerchocolade te maken.
ipv glucose wordt golden syrup gebruikt. Dit is bij reform winkels te koop. Misschien ook wel in sommige supermarkten.

150 gr. golden syrup
300 gr. pure chocolade, gesmolten
cacaopoeder om te bestuiven.

roer de syrup door de gesmolten chocolade tot het mengsel indikt. Het kan eruitzien alsof het schift, maar tijdens het koelen vormt het een gladde pasta. Doe het mengsel in een plastic bak en zet koel weg tot de chocolade stevig genoeg is om te modelleren.
Kneed voor gebruik door om het zachter te maken. Voeg cacaopoeder toe als de chocolade plakkerig is.

Zorg dat je handen koel zijn.

groeten Sylvia

45

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

CakeStudio schreef:
RedRose18 schreef:

oke dan is het goed ;)
omdat er ook mensen zijn die alcohol uit de apotheek willen halen en dat is niet bijzonder geschikt ;)

De apotheek verkoopt ook alcohol die geschikt is voor consumptie hoor ! Ik weet nog goed dat mijn grootmoeder hem indertijd daar altijd haalde voor het maken van advocaat, dat was toen nog niet verkrijgbaar in de supermarkt.

Ik ben het met RedRose eens dat de apotheek in 99% van de gevallen isopropylalcohol verkoopt. Dit is goed voor desinfectie, maar niet voor consumptie. Als je vraagt voor consumptie zullen ze hopelijk iets anders leveren.

46

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

kan je ook modeling chocolate maken met Corn Syrup?????

47

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ja, als het goed is wel, weet zo even niet de verhoudingen (zelf nooit gedaan, maar wel recepten gezien ermee).

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

48

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

deze modelling paste gemaakt van pure chocolade met ingekookt druivensuiker. Werkt Prima, Blijft wel plakken als je een roos wilt maken bv.
Maar met invetten gaat het goed.
Iemand al eens geprobeerd met melk en witte chocolade?

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

49

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Ik gebruik zelf altijd melkchocolade, maar witte is nodig als je gekleurde wilt gebruiken...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

50

Re: Modeling Chocolate / gezien in CakeBoss

Heeft iemand al een taart ermee bekleed?