1

Onderwerp: koemelk vrij?

Hallo allemaal,

Ik kon het niet vinden in de eerdere vragen over allergieën... Zijn fondant en marsepein geschikt voor iemand met koemelk allergie?

Ik was eigenlijk al begonnen, maar begin nu toch te twijfelen. Ik hoef gelukkig maar 2 koemelkvrije gebakjes te maken en heb nog biscuit over, dus in geval van nood... De rest mag met. Daar gaat dan ook lekker ganache overheen.

Groetjes Evelien

2

Re: koemelk vrij?

Ik heb even gekeken op een pak fondant dat ik in Engeland heb gekocht. Daar staat dat soort info standaard op de levensmiddelen. Er staat dat het wel noten bevat, maar glutenvrij is en geschikt voor vegetariërs. Bij de ingrediënten wordt geen koemelk of een afgeleid product genoemd. Volgens mij is fondant dus "veilig".

Groetjes, Petra

3

Re: koemelk vrij?

Hoi Evelien,

In de fondant uit de webshop zit wel degelijk magere melkpoeder. De marsepein die ik in de webshop heb is weer wel zonder melkpoeder, maar wel met amandelen natuurlijk. Meestal mag dat net weer wel, maar je moet daar toch even naar vragen voor de zekerheid. Ik heb ook wel eens een jarige die koemelkvrij moet. Ik maak in zo'n geval vaak een rijstewafel, ingesmeerd met abrikozengelei en dan bekleed met marspein voor zo'n jarige. Heeft hij/zij toch een eigen "taartje" en ik doe dan altijd een mini afbeelding van de grote taart op het kleintje.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Re: koemelk vrij?

Het gaat om petist fours voor volwassenen.... Ik zet de ingrediënten er wel bij. Dan zoeken ze het maar zelf uit! ;)

Groetjes Evelien

5

Re: koemelk vrij?

Ze zijn opgehaald. Ik heb alleen de marsepein gebruit en geen fondant. Op mijn marsepein stonden geen ingrediënten. :S Ik kon het dus niet controleren...
Heb een kaartje erbij gedaan met wat ik allemaal heb gebruikt, dus dan kunnen ze het zelf controleren. Degene voor wie de gebakjes waren had geen allergie, maar haar collega en ze wist dus ook niet precies hoe en wat. Ik kon het dus niet bij haar checken.

Ze waren niet zo bijzonder, gewoon vierkant met ganache en een Excell-logootje. Heb er niet eens een foto van bedenk ik nu.

Groetjes Evelien

6

Re: koemelk vrij?

Ja, dat krijg je h

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat