1

Onderwerp: Vullen met lemon-curd

Hoi,

Ik wil een klein boltaartje maken, vullen met lemon-curd en dan decoreren met marsepein.
Het is voor mij de eerste keer dat ik wat met lemon-curd ga doen en ik heb geen idee of dat lekker is.
Ik maak het taartje namelijk als verrassing voor iemand die aangegeven heeft dit lekker te vinden.
Maar nou vraag ik me af; is alleen lemon-curd als vulling op 2 lagen lagen ok, of kan ik het beter anders doen? Bijvoorbeeld een andere laag met een andere vulling?
Hopelijk krijg ik snel antwoord aangezien ik het taartje vanavond wil vullen en morgenochtend wil decoreren zodat ik het morgenmiddag cadeau kan doen.
Alvast bedankt!

gr. Araucaria :)

http://ladivataartenencupcakes.nl
Voor leuke, lekkere en originele taarten!

2 Laatst bewerkt door nikki69 (08-04-2010 09:33)

Re: Vullen met lemon-curd

Onder de recepten heeft iemand een recept gezet voor lemoncurdmousse is ook erg lekker. Alleen lemoncurd lijkt mij erg droog worden op je biscuit, een beetje een smeuige vulling lijkt mij lekkerder (eventueel gecombineerd met botercreme).
Succes

Nog even het recept opgezocht hierbij de link:http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=92202

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

3

Re: Vullen met lemon-curd

Ik heb een keer op verzoek een taart gemaakt met mona citroen kwarktaartvulling en lemoncurd. Die combi schijnt erg lekker te zijn.

4

Re: Vullen met lemon-curd

Hoi,
Bedankt voor de reacties!
Ik heb ook even tussen alle vulling-combinaties gekeken en heb er voor gekozen een combinatie te doen van lemoncurd en zwitserse room. Een combinatie van zoet en "zuur".
De lemoncurd staat inmiddels af te koelen op het aanrecht en lijkt erg goed gelukt.
Morgenochtend het taartje vullen en afmaken.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Degene die hem krijgt heeft me op het idee gebracht omdat zij lemoncurd kent vanwege haar Engelse achtergrond.
Spannend en toch ook weer leuk!
gr. Araucaria! :)

http://ladivataartenencupcakes.nl
Voor leuke, lekkere en originele taarten!

5

Re: Vullen met lemon-curd

Valy schreef:

Ik heb een keer op verzoek een taart gemaakt met mona citroen kwarktaartvulling en lemoncurd. Die combi schijnt erg lekker te zijn.

ja, dit is idd erg lekker !

Voor interesse in mijn bescheiden taartenalbumpje....
http://www.mijnalbum.nl/Album=XXYKHY8H

6

Re: Vullen met lemon-curd

Ik heb vandaag hier even in de winkel gekeken en zag van merk Chivers. Lemon jelly marmelade stond bij de Jam
smAakt dat net zo en kan je dat ook voor cc gebruiken of is het anders ... Bedankt

7

Re: Vullen met lemon-curd

goldie schreef:
Valy schreef:

Ik heb een keer op verzoek een taart gemaakt met mona citroen kwarktaartvulling en lemoncurd. Die combi schijnt erg lekker te zijn.

ja, dit is idd erg lekker !

idd dat is zo lekker heb het afgelopen week voor het eerst gemaakt/op mmmmmm :P

Groetjes Nathalie

8

Re: Vullen met lemon-curd

De lemoncurd die ik had gemaakt was erg goed gelukt!
Ik had dat taartje gemaakt voor iemand die dat goed kende; haar oma maakte het wel en vanuit een potje kende ze het.
En dit was de eerste die bijzonder dicht bij de versie van haar oma kwam! Ze vond het echt super en was verbaasd dat ik het zelf gemaakt had.
Weet niet meer waar ik het recept vandaan had (misschien wel van hier hihi) maar wil het graag met jullie delen:
Ingrediënten:
-    3 citroenen (onbespoten)
-    3 grote eieren
-    3 eidooiers
-    200 gr. kristalsuiker
-    150 gr. ongezouten boter
Bereiding:
Was de citroenen en rasp de schil met een fijne rasp. Pers ze uit. Klop in een kom de eieren en eidooiers goed maar laat ze niet schuimen. Meng suiker er doorheen en roer tot het is opgelost. Voeg citroenrasp en sap toe. Kook in een grote pan een bodem water. Draai vuur lager zodat het rustig borrelt. Hang een steelpan met dikke bodem erin (au bain-marie). Smelt hierin de boter tot hij romig is. Voeg rustig ei-suiker-citroenmengsel toe en klop goed met een garde. Blijf kloppen (anders schiften de eieren) tot het mengsel dik wordt als dikke vla. Dit duurt ongeveer tien minuten. Neem dan gelijk van het vuur. Stort in twee brandschone, liefst uitgekookte, potten; dek af met een stukje rond bakpapier (tegen velvorming). Laat afkoelen. De lemon curd wordt dan nog iets dikker. Bewaar in de koelkast.

Succes!

gr. Araucaria :)

http://ladivataartenencupcakes.nl
Voor leuke, lekkere en originele taarten!

9

Re: Vullen met lemon-curd

ik doe zelf bij lemoncurd of mona citroentaartjoghurt of mijn eigen lemoncurdroom/mousse (staat bij de recepten). ik vind hem persoonlijk (als echte liefhebber van fris) lekkerder dan het andere recept.
die smaakt wat te veel naar slagroom en ik vind lemon en roomkaas nou een maal een super combi!!

Enthousiaste groet, Maxime

10

Re: Vullen met lemon-curd

Sowieso besprenkel ik iedere laag kapsel (boven- en onderkant) met zelfgemaakte suikersiroop. Ik heb een 'naturel' en eentje met citroen. Mijn taarten zijn nooit droog.

Jacqueline

11

Re: Vullen met lemon-curd

Kyrabella schreef:

Ik heb vandaag hier even in de winkel gekeken en zag van merk Chivers. Lemon jelly marmelade stond bij de Jam
smAakt dat net zo en kan je dat ook voor cc gebruiken of is het anders ... Bedankt



deze heb ik laatst gebruik als vulling.
viel erg goed in de smaak.