1

Onderwerp: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Let op: heel oud topic!

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen moscovisch of biscuitdeeg? Meestal gebruik ik Inge's mix (biscuit), maar laatst heb ik ook de moscovische mix van de molen gebruikt. Eerlijk gezegd proefde ik geen verschil...

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

2

Re: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Hoi Car,

volgens mij is er ook niet echt verschil alleen lukt de mix van inge bij mij altijd en heb ik met de moscovischmix wel eens een misser.
Zit vast meer tussen de oren hoor maar tegenwoordig neem ik alleen de mix van Inge.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

3

Re: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Ik weet niet hoe het met de mixen is, maar zit er in het originele recept van moskovisch geen boter? En misschien is daardoor de biscuit net ietsje droger en meer geschikt voor tremperen?

Groetjes Evelien

4

Re: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Hoi,

Volgens mijn ouderwetse Margriet kookboek is het als volgt: 

Biscuitdeeg (ook wel Biscuit de Savoie of kapseldeeg genoemd) is een luchtig eiergebak, dat uitermate geschikt is voor het maken van allerlei soorten gegarneerde taarten.
Omdat in het deeg de boter ontbreekt, is het gebak niet vet of zwaar en kan het zeer goed een boterachtige of 'vette' garnering van botercreme of slagroom verdragen. Ook een vulling van banketbakkersroom komt als vulsel voor dit gebak in aanmerking.

Moscovisch deeg toont zowel wat de samenstelling als wat de bereiding betreft veel overeenkomsten met biscuitdeeg, met dit verschil echter, dat in moscovisch deeg, behalve een - verhoudingsgewijze - groter aantal eieren, ook nog boter wordt verwerkt.
Omdat die boter in zeer kleine stukjes door de droge bloem wordt gehakt, blijft het mengsel soepel en luchtig en het is dan ook, evenals biscuitdeeg, buitengewoon geschikt om er allerlei soorten taarten van te bakken.
Daar dit deeg, in tegenstelling tot biscuitdeeg, een botersmaak heeft, kan met er bovendien uitstekend een vulsel van krenten, rozijnen, sukade, snippers, droge gember of vruchtjes in verwerken. In dat geval spreekt met van 'gevuld' moscovisch gebak, terwijl ongevuld moscovisch deeg met 'blind' moscovisch wordt betiteld.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

5

Re: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Ahaaaa, duidelijk Lonneke! Toch vraag ik me af of de moscovische mix van de molen niet gewoon een biscuitmix was. Het smaakte precies zo en zag er ook hetzelfde uit. En je moest het op dezelfde manier klaarmaken, met eieren en een beetje water 10 minuten mixen.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

6

Re: Verschil moscovisch of biscuitdeeg

Hoi Carry,

Ik denk het ook hoor. Officieel heet de mix die we inkopen voor de winkel ook moscamix. Het is dus geen moscovisch, maar volgens mij kun je het er wel voor gebruiken! Dus meer eieren erdoor en aan het eind harde boterschilfers erdoor en dan moet dat ook lukken volgens mij (ga ik óók maar eens proberen ;) ooit :D)

Prima uitleg Lonneke!! Waar zo'n "ouderwets" kookboek al niet goed voor is ;)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat