1

Onderwerp: makkelijke chocolademousse

dit recept gebruik ik vaak als ik niet zoveel tijd heb, de ingredienten heb ik namelijk altijd in huis :D

-200gr chocolade (puur gebruik ik het meest, maar kan ook melk of wit)
-250 ml slagroom

Voor de makkelijke chocolademousse smelt je 200 g chocolade (puur, melk of wit) in stukjes met 50 ml slagroom in een steelpan op heel zacht vuur.

Klop 200 ml slagroom stijf met een zakje vanillesuiker en spatel de gesmolten chocolade erdoor.
Laat de chocolademousse in de koelkast in een paar uur opstijven.

je kan nog iets extra toevoegen, een scheutje cognac, of aan het eind stukjes chocolade (dus als het al ver afgekoeld is, anders smelt het weer :D )
Erg lekker is bv pure chocomousse met kleine stukjes witte chocola.

groetjes José

2

Re: makkelijke chocolademousse

Zoooo, jij bent snel :+

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Re: makkelijke chocolademousse

dat ga ik een keer proberen.
dank je voor het delen ;)

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

4

Re: makkelijke chocolademousse

Jozien schreef:

Zoooo, jij bent snel :+

goed he :D :D

groetjes José

Re: makkelijke chocolademousse

En kant en klare chocolademousse is dat niet lekker dan?

6

Re: makkelijke chocolademousse

kaatjekeutel schreef:

En kant en klare chocolademousse is dat niet lekker dan?

Kan ook heel goed, maar niks gaat bovengemaakte chocomousse :D Ik vind die wel lekkerder namelijk. Maar kant en klaar kan ook goed.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

Re: makkelijke chocolademousse

omdat ik zie dat het een paar uur  moet opstijven en daar heb ik morgen geen tijd meer voor. lijkt me ook lekkerder om zelf te maken dus dat ga ik de volgende keer doen.
bedankt voor het recept.

8

Re: makkelijke chocolademousse

Hmm...vind het meer als een luchtige ganache klinken. Voor mousse moet er iets van eiwit in. Ik heb ook ooit een hele makkelijke mousse gepost bij de recepten met marshmallows, moet je eens proberen! Ook heel snel klaar.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

9

Re: makkelijke chocolademousse

klopt kadohke, maar de andere die ik weleens gebruik (met eiwit) lijkt heel erg op een recept die hier al staat :D
en dit is mijn snelle versie omdat ik altijd slagroom en chocola in huis heb. (maak vaak slagroomtruffels)

kant en klare mousse gebruikte ik in het begin ook vaak, maar tegenwoordig deze of hemelse modder :D

groetjes José

10

Re: makkelijke chocolademousse

ik ga hem vanvond maken en morgen gebruiken en proeven.
ben benieuwd en heb er zin in hmmmmmmm :P

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

11

Re: makkelijke chocolademousse

Euhm... Hoort t dat als ik de gesmolten chocolade door de stijf geklopte slagroom doe, dit super vloeibaar wordt?
Er staat nergens iets over het laten afkoelen van de chocolade

Ik heb het nu in de koelkast,

en anders probeer ik het morgen nog maar eens op te klopen zoals bij ganache

12

Re: makkelijke chocolademousse

kan ik deze chocomousse als vulling voor biscuit gebruiken die ik dan invries? of word hij te lopend na ontdooien?

Let's have a Cake Good Day !!!

13

Re: makkelijke chocolademousse

hey ik heb net mijn eigen variant gemaakt voor de snelle chocomousse.
namelijk;

1 reep lekkere chocolade (met of zonder vulling)
250 ml ongeklopte slagroom
evt. 2 zakjes klopfix.

smelt de chocolade in de slagroom au-bain- marie.
en laat dit na goed geroerd te hebben, afkoelen.

zorg er voor dat het echt helemaal koud is. evt versnellen door de kom in een bak met koud water te zetten en daarna even in de vriezer.

klop met de mixer het mengsel stijf (met of zonder klopfix)

heerlijk!!
vooral met bonblok melk truffel.
smaakt vooral goed met de advocaatmousse

Enthousiaste groet, Maxime

14

Re: makkelijke chocolademousse

Maar is t dan net zo mousserig? Want ik vind de after eight op deze manier minder mousse achtig als de bovenaanbeschreven chocomousse. oftewel chocolade onder de geklopte slagroom roeren.

15

Re: makkelijke chocolademousse

Ik heb inderdaad een keer de snelle versie op deze manier gemaakt. Maar had alleen de pech dat na het laten opstijven in de koelkast. En echt maar iets van 3 a 4 uurtjes ofso, was het echt keihard.. Kon het niet smeren  :s
Wat kan er fout gegaan zijn?

16

Re: makkelijke chocolademousse

Tari schreef:

hey ik heb net mijn eigen variant gemaakt voor de snelle chocomousse.
namelijk;

1 reep lekkere chocolade (met of zonder vulling)
250 ml ongeklopte slagroom
evt. 2 zakjes klopfix.

smelt de chocolade in de slagroom au-bain- marie.
en laat dit na goed geroerd te hebben, afkoelen.

zorg er voor dat het echt helemaal koud is. evt versnellen door de kom in een bak met koud water te zetten en daarna even in de vriezer.

klop met de mixer het mengsel stijf (met of zonder klopfix)

heerlijk!!
vooral met bonblok melk truffel.
smaakt vooral goed met de advocaatmousse

Zo maak ik het ook! En vaak doe ik er voor de lekker nog een lepeltje honing door, mmmmmm....

*D

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

17

Re: makkelijke chocolademousse

haha is ook lekker. hij is inderdaad minder romig. ik gebruik hem dan ook niet voor vulling in taart, maar in cc en bonbons.
als ik hem als vulling gebruik smelt ik het met 100ml van de slagroom. rest van de slagroom opkloppen met de klopfix. en dan 1 eiwit stijfkloppen met een beetje zout. (ja zout ja ;) ). vervolgens klop je de afgekoelde chocomengsel stijf, voegt de slagroom toe en als laatste schep je het eiwit er bij.
nooit roeren trouwens, maar vouwen.

lekker ^^

Enthousiaste groet, Maxime

18 Laatst bewerkt door G.I. Jane (12-04-2010 12:23)

Re: makkelijke chocolademousse

Ik heb wel eens caramel (suiker, boter en een beetje water) gemaakt en die in warme slagroom opgelost. Daarna het mengsel laten afkoelen in de koelkast en de volgende dag opgeklopt. Was echt jammie opgeklopte caramelslagroom. Eventueel met Klopfix erdoor om het goed stijf te houden (1 zakje per 250ml slagroom).

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

19

Re: makkelijke chocolademousse

Klinkt super makkelijk Esoj! eindelijk een recept ZONDER eiwitten, geniaal!!! dat vind ik altijd zo'n gedoe, ondanks dat ik eiwit-scheiders heb, wat niet altijd mega goed werkt. Heb wel een vraagje: iemand had het 3-4uur op laten stijven in de koelkast, toen werd het hard... hoelang laat u het opstijven? 1-2 uur o.i.d.? :) Ben benieuwd! ik ga het zeker een keer maken!  :D   :P   :9

20

Re: makkelijke chocolademousse

idd niet te lang in de koelkast :D gewoon even in de gaten houden.

groetjes José

21

Re: makkelijke chocolademousse

ILoveBaking schreef:

Klinkt super makkelijk Esoj! eindelijk een recept ZONDER eiwitten, geniaal!!! dat vind ik altijd zo'n gedoe, ondanks dat ik eiwit-scheiders heb, wat niet altijd mega goed werkt. Heb wel een vraagje: iemand had het 3-4uur op laten stijven in de koelkast, toen werd het hard... hoelang laat u het opstijven? 1-2 uur o.i.d.? :) Ben benieuwd! ik ga het zeker een keer maken!  :D   :P   :9


Ik maak altijd de makkelijke mousse van Nigella Lawson...die is op basis van marshmellows. Erg makkelijk en heerlijk omdat het je dus de eiwitten uit de marshmellows gebruikt en een echte mousse krijgt, maar dan met veilige eiwitten!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

22

Re: makkelijke chocolademousse

Mag ik vragen voor welke afmeting taart dit recept is als je één laag chocolademousse doet?

23

Re: makkelijke chocolademousse

Mag ik vragen voor welke afmeting taart dit recept is als je één laag chocolademousse doet?

24

Re: makkelijke chocolademousse

Ik heb m precies zo gemaakt,
hij staat nu 7 uur in de koelkast en nog is het net water zo dun ?

25

Re: makkelijke chocolademousse

Kadohke schreef:

Hmm...vind het meer als een luchtige ganache klinken. Voor mousse moet er iets van eiwit in. Ik heb ook ooit een hele makkelijke mousse gepost bij de recepten met marshmallows, moet je eens proberen! Ook heel snel klaar.


De volgende keer gebruik ik ook een recept met wat eiwit in, want na het maken van deze kwam ik meer tot chocopasta in plaats van chocolademousse, ik was een beetje teleurgesteld!