1

Onderwerp: Diddlina taart van Inge

Hallo Inge,

Over drie dagen ga ik een diddlina taart voor mijn nicht bakken. Ik vraag alleen me af hoe je de witte kleur van diddlina heb gemaakt. Ik heb de witte kleurstof nergens kunnen vinden. Hoeveel gram marsepein heb je voor diddlina plaatje gebruikt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet, Goffy

2

Re: Diddlina taart van Inge

Hoi Gooffy.

Het wit is geen marsepein maar fondant (ook wel suikerpasta genoemd), vandaar de witte kleur. Er is een vrij simpel recept om het zelf te maken, maar ik weet niet of je daar nog aan toe komt. Je hebt er in ieder geval glucose voor nodig, ik kocht dat kant en klaar, het is een soort dikke doorzichtige stroop. Het is wel eenvoudig te maken hoor, alleen veel kneedwerk! Mocht je in het rijke bezit van een kitchenaid mixer zijn, kan die het zware werk voor je doen, maar anders is het echt handenarbeid ;-)

Fondant kun je ook kopen trouwens. Ik heb óók witte kleurstof, maar helemaal wit krijg je het toch niet. Je kunt het ook gewoon in de blanke variant maken, dus gewoon met marsepein. Het plaatje in hoeveelheid marsepein uitdrukken vind ik moeilijk hoor, maar het is niet zo veel. Ik schat hooguit 50 gram, maar ws nog wel minder!

Succes en als je nog vragen hebt... laat maar weten!

groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: Diddlina taart van Inge

Hai Inge,

Sorry dat ik nog een keer moet vragen, maar is fondant dezelfde als royal icing?
Ik heb namelijk bij de planet cake een zakje royal icing van 500 gram gekocht. Voor de namen, getalen en hartjes heb je ook fondant gebruikt?
Ik denk ik ga die fondant voor de eerste keer kant en klaar kopen.

Groet,
Gooffy

4

Re: Diddlina taart van Inge

Hoi Gooffy,

Nee, royal icing is om mee te spuiten, een soort dikke glazuur met eiwitbasis en poedersuiker. Fondant is om te rollen, helaas dus. Wat je wel kunt doen is de lijnen die wit moeten spuiten met icing, als dus dik is, en dan een deel van de icing flink verdunnen met water, tot het echt uitloopt. Dan, als de buitenlijnen hard zijn, laat je de vloeibaardere icing erinlopen. Je moet dan nog wel de details aangeven, maar dan moet je eerst wachten tot het droog is. Dan kun je als je bijv. eetbare stift hebt, of, wat ik makkelijker vind, verdunde kleurstof (kan met water, droogt sneller met alcohol - hoe hoger het percentage hoe beter) verf je de lijntjes op het plaatje. Je kunt dan het jurkje en de strik bijv. wel met marsepein doen. Maar ik denk dat het simpeler is om gewoon het plaatje met marsepein te maken, dan maar niet spierwit, je ziet toch prima wat het is!!

Succes, groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: Diddlina taart van Inge

Goede morgen Inge,

Bedankt voor de tip. Omdat een krappe tijd is, ga ik, zoals je zegt, het diddlina plaatje van marsepein maken.
Ik heb nu al zin in en ben heel erg benieuwd naar.
Wish me luck zal ik zeggen........

Groet,

Gooffy