1

Onderwerp: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Koemelkvrij zou ook lactose vrij moeten betekenen maar soms is een produkt wel vrij van koemelkeiwit maar zit er wel lactose (=melksuiker) in.

Ennieweei.... een recept voor Immitatie slagroom (uit het Basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie, echt een aanrader dit boek!!!!):

3 blaadjes witte gelatine
1,5 dl sojamelk
5 eetlepels suiker
100 gr margarine

Week de gelatine ongeveer 10 minuten in ruim koud water en knijp deze uit. Verwarm de sojamelk met de suiker en laat de margarine hier in smelten. Laat deze iets afkoelen en los al roerende de gelatine hier in op. Laat de massa nog 1 minuut afkoelen en klop deze met een mixer ongeveer 5 minuten tot een luchtige, romige massa. Plaats de immitatieslagroom ongeveer 30 minuten in de koelkast om op te stijven.

groet,

Dorieke

-  My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far today, I have finished 2 bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already -

2

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Hallo Dorieke, ik heb je recept even uit het allergiergeschikte eceptenoverzicht gehaald en een eigen topic gegeven, dat linkt gemakkelijker door in het overzicht. Dank voor je bijdrage :)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Alleen moet je oppassen met margarine, daar wordt ook vaak lactose (melkpoeder) in verwerkt. Ik ging een keertje op de verpakking kijken en toen schrok ik toch wel en was er ook erg verbaast over.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

4

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Dat is inderdaad een hele lekkere slagroom. Die heb ik hier heel vaak gemaakt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

helemaal geweldig dit recept.
mijn zoon heeft een melk suiker en eiwit intollerantie en ik werken alleen maar met het  boek van het voedingcentrum en daar komt dit niet in voor.
eindelijk heeft hij ook een eigen taart voor zijn verjaardag die hij wel mag eten.
bedankt voor je recept.:P

groetjes an

6

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Weet iemand of dit recept stevig genoeg is om ook de taart mee te 'bekleden'?
Ik heb een vraag voor een koemelk vrije taart zonder fondant en ik ben dus iets aan het zoeken om deze taart een mooi uiterlijk te geven.
Hebben jullie een idee?

Groetjes en succes met 'taarten'! Kim

7

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

je kan ook botercreme maken van wajang, of sojatoo slagroom zelf opkloppen.
En misschien willen ze wel marsepein?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Botercreme van wayang was helaas ook geen optie... Ik heb het geprobeerd en het lukt wel, maar blijft heel doorschijnend. Ik zou het dus een volgende keer niet meer gebruiken om mee af te werken, want het ziet er niet uit als slagroom.

Groetjes en succes met 'taarten'! Kim

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Ik heb even een vraagje, (ik ben nieuw) ik wil een prinsessentaart maken voor mijn dochter haar verjaardag is deze slagroom ook lekker voor de rest van de visite,  of moet ik tocht overstappen naar bijv een andere vulling ? :)

10

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

in de plantenboter van de AH zit ook geen lactose  :D

Al mijn taarten, cupcakes, koekjes en recepten kun je vinden op www.mycakes.nl

11

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Misschien denk ik verkeerd  :think: , maar is de soyaboter van Alpro geen optie? Staat gewoon in de koeling van de supermarkt.....

12 Laatst bewerkt door Mirjam5 (14-06-2010 12:23)

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Margarine uit een kuipje kan je niet gebruiken voor botercreme, dat blijft nl veel te slap. :nooo
Bovendien is die van alpro volgens mij zelfs een halvarine. Dus dan zou het nog gaan schiften ook.  :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13 Laatst bewerkt door Dot (02-07-2010 11:13)

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

ik heb net dit recept gemaakt en de wajang margarine gebruikt.
Hoelang duurt het eer het opstijft?? Want het staat nu al ruim een half uur in de koelkast en is nog vloeibaar.... :rolleyes:
Echt dringend antwoord gezocht, taart moet vandaag af!!

Heb trouwens ook botercreme gemaakt met de margarine van wajang en die is mooi!!!

Groetjes, Dorothea.

14

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Wow een super recept!
Alleen welke soja melk word er gebruikt mijn ervaring is dat soja melk gaat schiften als het opgewarmt word voor gerechten?

15 Laatst bewerkt door Dot (01-10-2010 05:32)

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

ik had gewoon Alpro gekocht en dan wel de verpakking van 3 kleine pakjes, want ik had niet zoveel nodig, dan bleef er iig 1 dicht.

Groetjes, Dorothea.

16

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

alpro zonder suiker kan je ook opwarmen zonder te schiften.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

smaakt deze slagroom naar 'de echte' slagroom?

18

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

na de laatste taart vroeg de bestelster, wat voor "pudding" ik in de taart gedaan had, want iedereen vond het erg lekker. het smaakt er dus niet naar.

Groetjes, Dorothea.

19

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Ben erg blij met dit recept! Mijn nichtje heeft een voedselallergie en wordt maandag 8, maar ze heeft dus nog nooit een echte verjaardagstaart gehad. Ga er nu een voor haar maken en vullen met deze slagroom en custardpudding. Ze mag alleen geen sojamelk, dus ik ga het met rijstemelk proberen....ben benieuwd of het lukt!

Soms heb je van die dromen die je wakker houden....tot je ze uitvoert (Loesje)

20

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

:nooo  :nooo Geen succes met rijstdrank/melk. Het zag eruit als gelei en was niet uit te smeren helaas

Soms heb je van die dromen die je wakker houden....tot je ze uitvoert (Loesje)

21

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Becelboter (gewoon die blokken om mee te bakken ) zit geen melk in , geeneen bestanddeel ervan... geen melksuiker, geen koemelkeiwit en geen weipoeder.  In blue Band zit dat wel.. gewoon even de verpakkingen nakijken.
Dan is het stevig genoeg om mee af te smeren...

En als je geen fondant wil om te bekleden dan kan je evt marsepein of royal icing gebruiken... daar zit in principe geen melk in... navragen kan geen kwaad.

mijn dochter kan ook tegen geen een bestanddeel van melk, en het zit in heeeeeeeeeeeeeeel veel dingen (tomatensoep...wat moet daar melk in)

beetje laat de reactie maar misschien heeft iemand er iets aan.\

Ik maak al mijn taarten koemelkvrij....

greetz

My dream, een cupcake en koekjes winkel...keep dreaming...

22

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Er bestaat ook het merk MinusL. Dat zijn producten als yoghurt, slagroom, melk, etc zonder lactose. Kijjk maar eens op de site van MinusL.

23

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

Toevallig heb ik afgelopen week een taart voor het werk van mijn man gemaakt, met MinusL Slagroom. Had ergens gelezen dat je het qua smaak echt niet kunt vergelijken met gewone slagroom, maar ik ben van mening dat als je niet weet dat dit erin zit, je het ook echt niet proeft........ kortom, supervervanger!!

24

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

MinusL is gewone slagroom hoor, alleen is de lactose eruit. Ik denk dat het over sojaslagroom ging. Die smaakt totaal anders dan gewone slagroom.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

25

Re: Imitatieslagroom (lactosevrij)

MinusL heb ik laatst ook al 2x gebruikt, mijn zoontje proefde echt geen verschil bij het uitlikken van de bak :lol:
Maar er zit wel <0,1gr lactose in, dus ik zou het wel overleggen met degene waar de taart voor is!

Groetjes, Dorothea.