1 Laatst bewerkt door (29-11-2009 17:53)

Onderwerp: Slagroomtruffels, recept 2

een iets ander recept van de slagroomtruffels, maar errug lekker
(weet niet meer waar ik em weg heb, maar via google kwam dit recept meerdere malen te voorschijn)

Slagroomtruffels
Ingrediënten
250 gram roomboter
250 ml slagroom
250 gr fijne kristalsuiker
ca. 400 gram chocolade
cacaopoeder

Voorbereiding
Kook slagroom en suiker op een laag pitje totdat alle suiker is opgelost. Af laten koelen tot ca. 20 graden
Bereidingswijze
Roer de boter romig. Voeg de suikersiroop in beetjes toe, zodat het goed wordt opgenomen. het lijkt eerst mis te gaan, maar gewoon door mixen, het wordt vanzelf een romig geheel. Doe de ontstane smurrie over in een spuitzak. Spuit op bakpapier streepjes van ca. 2-3 cm lengte, en bevries deze in ca. 45 minuten in de diepvriezer. Smelt de chocolade au bain marie, en haal telkens max. 10 streepjes uit de vriezer. Haal deze door de chocolade ( dit gaat het makkelijkst met 2 vorken en rol ze door de cacao poeder. Op laten stijven; dit mag in de koelkast. Je kunt ze ook meteen invriezen; ze zijn dan max. 2 maanden houdbaar ( als je dat volhoudt...)

je kan er ook smaakjes aan toevoegen, bv een likeurtje of vanille
en ik maak er meestal 3 versies, 1 door de cacao, 1 door de nootjes en 1 door cocos.

groetjes José

2

Re: Slagroomtruffels, recept 2

hellup dit klinkt verrukkelijk!!

Groetjes Cindy

3

Re: Slagroomtruffels, recept 2

jammie! ga het zeker eens proberen (maar dat roep ik al bijna een jaar hihi)

4

Re: Slagroomtruffels, recept 2

jam jam

5

Re: Slagroomtruffels, recept 2

:9 :9 :9 ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Dit wil ik ook wel is proberen ziet er heerlijk uit.

7

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb dit een tijdje geleden ook geprobeerd, maar die vulling smolt heel snel, waardoor het mislukte! Kan ik hier nog wat tegen doen?

8

Re: Slagroomtruffels, recept 2

O jakkes, die zien er veel te lekker uit en klinken al even heerlijk :9 ! Mijn hele familie is gek van truffels, dus die moet ik toch ook eens gaan uitproberen.

*rolt haar lijstje met nog te maken items uit en voegt deze toe*

9

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Jammer dat alle reacties er zijn, maar dat het recept weg is  :(
Deze wilde ik net morgen gaan maken; maar heb nu dus geen instructies...

10

Re: Slagroomtruffels, recept 2

een iets ander recept van de slagroomtruffels, maar errug lekker
(weet niet meer waar ik em weg heb, maar via google kwam dit recept meerdere malen te voorschijn)

Slagroomtruffels
Ingrediënten
250 gram roomboter
250 ml slagroom
250 gr fijne kristalsuiker
ca. 400 gram chocolade
cacaopoeder

Voorbereiding
Kook slagroom en suiker op een laag pitje totdat alle suiker is opgelost. Af laten koelen tot ca. 20 graden
Bereidingswijze
Roer de boter romig. Voeg de suikersiroop in beetjes toe, zodat het goed wordt opgenomen. het lijkt eerst mis te gaan, maar gewoon door mixen, het wordt vanzelf een romig geheel. Doe de ontstane smurrie over in een spuitzak. Spuit op bakpapier streepjes van ca. 2-3 cm lengte, en bevries deze in ca. 45 minuten in de diepvriezer. Smelt de chocolade au bain marie, en haal telkens max. 10 streepjes uit de vriezer. Haal deze door de chocolade ( dit gaat het makkelijkst met 2 vorken en rol ze door de cacao poeder. Op laten stijven; dit mag in de koelkast. Je kunt ze ook meteen invriezen; ze zijn dan max. 2 maanden houdbaar ( als je dat volhoudt...)

je kan er ook smaakjes aan toevoegen, bv een likeurtje of vanille
en ik maak er meestal 3 versies, 1 door de cacao, 1 door de nootjes en 1 door cocos.

QuattroNet, bureau voor grafische vormgeving, webdevelopment, online software en zichtbare zoekmachine optimalisatie. (Werkt op dit moment aan de nieuwe versie van www.deleukstetaarten.nl)

11

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Oh, heerlijk;
bedankt voor de snelle reactie!  :thumb:
Dat wordt smullen morgen  :D

12

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Met dat tweede recept heb ik gister slagroomtruffels gemaakt..
Echt heerlijk!! Je haalt er ongeveer 40 a 50 uit het recept.

Toch weer een lekker item erbij voor de high tea die ik maken moet voor op het werk. :)

13

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb ze vandaag gemaakt en zijn echt lekkerrrrr.2 maanden houbaar in de vriezer????hahahaha dat halen ze hier echt niet.
Alleen de volgende keer smelt ik de chocola in etappes, want nu werdt de chocola op het laatst een beetje te dik,(door de boter denk ik) en kon er niets meer mee. waardoor ik nu nog truffels in de vriezer heb die nog geen chocoladejasje hebben.Maar ja zo hou ik wel over natuurlijk.

14

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Deze truffels zijn inderdaad heeeerlijk vanmiddag gemaakt mijn man is er dol op ik als chocoholic heb ze nog niet durven proeven bang dat ik eraan vast blijf plakken haahahha :lol:

Alleen de chocolade inderdaad in etapes smelten heb nu ook truffies zonder jasje liggen  :shh:  voor een andere keer maar weer dan.

groetjes en bedankt voor dit super receptje

15

Re: Slagroomtruffels, recept 2

klopt, het is idd handiger om de chocola in etapes te smelten

ik heb al vele varianten gemaakt, door bv bailys door de room te doen, (met witte chocola) of butterscotch chocolade gebruiken.

groetjes José

16

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven slagroomtruffels gemaakt en dat volgens dit recept.
Pffff het is een werk, maar dan heb je ook wat zeg...
Hmmm ze zijn erg lekker, alleen....... het zijn er meteen zo veel hahaha.
Het is maar goed dat ik morgen een verjaardag heb en daar aan diverse slachtoffers meteen wat mee naar huis kan geven, anders zouden ze me volgende week uit huis moeten rollen  :lol:  :P  ;)

17

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ze klinken verrukkelijk, wil ze graag maken voor a.s. zondag als cadeautje. Zijn ze ook buiten de koeling te bewaren in een bonbon doosje? En wordt de cacao juist in de koeling niet vochtig/plakkerig?

18

Re: Slagroomtruffels, recept 2

De cacao wordt niet vochtig of plakkerig in de koelkast hoor.
Ik zou ze niet te lang in een bonbon doosje buiten de koeling houden want dan gaan ze smelten vrees ik.
Ik had de mijne gewoon ingevroren en de ochtend dat ik ze nodig had uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet.
Hier waren ze in ieder geval een succes, heb al vragen gehad wanneer ik ze weer ga maken hahaha.

19

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Heb ze inmiddels gemaakt en kan mij aansluiten bij de reacties dat ook mijn chocola op het laatst te dik werd waardoor er nu nog heel wat zonder jas in de vriezer liggen...  :shh: Wilde de chocolade ook wel in etappes smelten, maar ben uiteindelijk begonnen met 225 gram anders had ik geen lekkere laag in m'n pan... volgende keer dus een veel kleinere pan gebruiken zodat er meer te dippen valt met minder. Verder ging het erg makkelijk. Zondag worden ze getest op smaak, heb me vandaag aardig in kunnen houden met proeven.  :cool:

20

Re: Slagroomtruffels, recept 2

En hierbij nog een foto:

http://i681.photobucket.com/albums/vv171/Piels/09052010321.jpg

Ze zijn heerlijk!  :thumb:

21

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ik heb ze net ook geprobeerd te maken........Maar ondanks dat ik ze toch lang genoeg in de vriezer heb gehad, met niet teveel tegelijk uit de vriezer heb gehaald (max. 3 of 4 per keer) ging het gelijk bij de eerste al niet lekker......de chocola gleed er zo goed als af.....en in de cacao kwam soms ook nog wat chocolade los.......

Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd deed???

Maar ben toch maar doorgegaan, en ondanks dat ze niet mooi zijn zijn ze wel erg lekker zeg....jammie..... :Y

Groetjes Kirsten

22

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Misschien was je chocolade nog te warm waardoor het temperatuurverschil te groot werd?

23

Re: Slagroomtruffels, recept 2

Ahh....bedankt!!!...dat zou het dan dus wel eens kunnen zijn......had de pan met de schaal chocolade nl nog steeds op de kookplaat staan..... :o

Nou dan binnenkort nog maar eens proberen......kijken of het dan beter gaat.....ze zijn iig erg lekker.....

Groetjes Kirsten

Re: Slagroomtruffels, recept 2

het veel te vloeibaar bij mij.
kan ik hier nog iets aan doen?
ik heb het nu even in een beker in de diepvries gedaan want ik krijg het niet terug dik.

carpe diem

25

Re: Slagroomtruffels, recept 2

klinkt heel erg lekker... ik heb van de week chocolade truffels gemaakt maar met chocola van de lidl en dat is toch niet helemaal super geworden... veel te bitter van smaak :S... volgende keer beter dus...

ik ga dit recept zeker opslaan en een keertje maken, alleen ben ik geen fan can cacao poeder, ik ga dan denk ik met witte chocolade proberen en met kokos of iets dergelijks.

zeker het proberen waar vindt ik zelf :D

thanks voor het recept