1 Laatst bewerkt door Tessa92 (16-11-2009 19:45)

Onderwerp: Vulling lubecker?

De sinterklaas komt er weer aan dusja..
Mijn vraag was of iemand het recept weet van de vulling van een lubeckerrol? Soms is hij gevuld met marsepein en soms met een soort creme met chocoladestukjes erdoorheen? :D iemand toevallig een recept ervan? :P

2

Re: Vulling lubecker?

Jammer genoeg weet ik het ook niet precies. Een collega van mij uit Lubeck nam ze inderdaad altijd mee, ze zijn heerlijk...... ik heb even al mijn Duitse kookboeken doorgekeken maar kan het niet vinden...

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3 Laatst bewerkt door Tessa92 (17-11-2009 16:15)

Re: Vulling lubecker?

Okee jammer.. maar toch bedankt voor het kijken ;)
iemand ander misschien O-) ? (:

4

Re: Vulling lubecker?

iemand?:D

5

Re: Vulling lubecker?

Hallo Tessa, Ik woon in New Zealand waar Lubecker helemaal niet bekent is, elk jaar rond December kwam dat gevaarlijke Lubecker gevoel weer naar boven.  Mijn broer woont in Oosterhout (nbr.) hij is naar zijn banket bakker gegaan en heeft om dit recept voor mij gesmeekt.   En..... jawel ik heb het gekregen, dus als je nog geintereseerd bent laat het weten.
Groetjes.

6

Re: Vulling lubecker?

Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is Lubecker?

7

Re: Vulling lubecker?

Lilly79 schreef:

Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is Lubecker?

Lubecker is iets wat tipisch met Sinterklaas word verkocht bij bakkers. Het een een soort rol van marsepein met daarin een vulling een soort creme met chocoladestukjes. Zeker een keer waar om te proberen ;)

8

Re: Vulling lubecker?

Tessa92 schreef:
Lilly79 schreef:

Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is Lubecker?

Lubecker is iets wat tipisch met Sinterklaas word verkocht bij bakkers. Het een een soort rol van marsepein met daarin een vulling een soort creme met chocoladestukjes. Zeker een keer waar om te proberen ;)

Klinkt errug lekker.
Is er een recept bekend?

Re: Vulling lubecker?

Lubecker slaat op de marsepein en niet op de binnenkant dat kan van alles zijn.
Lubecker marsepein heet zo omdat het volgens de warme methode gemaakt wordt en daardoor beter te verwerken is als andere marsepein.

Als je zondigt zondig dan lekker

10 Laatst bewerkt door Tessa92 (03-12-2009 11:36)

Re: Vulling lubecker?

lang delftje schreef:

Lubecker slaat op de marsepein en niet op de binnenkant dat kan van alles zijn.
Lubecker marsepein heet zo omdat het volgens de warme methode gemaakt wordt en daardoor beter te verwerken is als andere marsepein.

Klopt maar een lubeckerrol is ook iets tipisch dat ze met sinterklaas bij de bakker verkopen.. een rol van marsepein met daarin een cremevulling.. en ik ben nou zo benieuwd wat het recpt van de cremevulling is :D !

Copelia zou je mij een mail willen sturen? want ik heb het al een aantal keer geprobeerd maar weet niet of hij is aangekomen?

11

Re: Vulling lubecker?

Ik weet het, we zijn nu bijna een jaar verder na de laatste reactie maar heeft iemand misschien ondertussen het recept en zou ik het dan ook mogen hebben?

PLz plz

12

Re: Vulling lubecker?

beertje36 schreef:

Ik weet het, we zijn nu bijna een jaar verder na de laatste reactie maar heeft iemand misschien ondertussen het recept en zou ik het dan ook mogen hebben?

PLz plz

haha ik ben ook nog steeds op zoek ;)

13 Laatst bewerkt door beertje36 (16-09-2010 16:16)

Re: Vulling lubecker?

ik heb ondertussen wel iets gevonden, maar dat is niet een origineel recept maar iets wat iemand zelf een beetje bij elkaar verzonnen heeft volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
Kan het je wel mailen als je zou willen, maar stuur me dan maar even een prive mailtje want ik krijg geen melding als hier een reactie geplaatst word dus ik kijk niet zo vaak.

Ik heb je nog een mailtje gestuurd via dit forum, ik hoop dat die aankomt, maar ik heb zelf nog niet zoveel ervaring hier  :P  :P

14

Re: Vulling lubecker?

Een witte vetcreme te vergelijken met botercreme  gemaakt met italian merinque dacht ik, maar het is te lang geleden dat ik ze gemaakt heb....kleine stukjes hoogwaardige pure chocolade toevoegen en de rollen vullen.

15

Re: Vulling lubecker?

Wambol schreef:

Een witte vetcreme te vergelijken met botercreme  gemaakt met italian merinque dacht ik, maar het is te lang geleden dat ik ze gemaakt heb....kleine stukjes hoogwaardige pure chocolade toevoegen en de rollen vullen.

Heb jij hier een recept van gehad/ gekend?
Kan je het recept naar me door mailen wat je denkt dat het ongeveer was? :D

Alvast super bedankt!

16

Re: Vulling lubecker?

Er zijn 2 manieren om een witte eiwit based meringue botercreme te maken, de italiaanse en de zwitserse.

Als je het goed doet dan heb je een heerlijk cremige witte roomcreme die de mond volledig coat en dus perfect de smaak verdeelt in  je mond, perfect comfort food :)

Ik heb hier een paar links voor je zodat je ook kunt zien hoe het gemaakt wordt:
http://www.cakejournal.com/archives/how … tter-cream

http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Voor de vulling van lübecker rollen (zorg voor goede marsepein dus een verhouding van maximaal 1 op 1 en liefst lübecker marsepein) een paar druppels (sh*t kan niet op de naam komen, even naar de voorraadkamer om te kijken hoe het spul ook al weer heet......) marasquin voor de specifieke smaak door de vulling en grof geraspte of gehakte pure chocolade van een goede kwaliteit.

Zorg dat je boter echt op kamertemp is en lekker zacht zodat het goed blend met de eiwitten.

17

Re: Vulling lubecker?

Weet niet of je nog op zoek bent naar een recept van de lubecker rol.
Ik heb het ook nergens gevonden en heb een eigen recept bedacht.
Ik vind het zelf aardig in de buurt komen en de mensen die hem geproefd hebben vonden hem erg lekker.

Recept staat op mijn website bij recepten.

Link van mijn website staat onder mijn reactie  :Y  :Y  :Y

Re: Vulling lubecker?

Heeft iemand hier het echte recept van?
Dat zou ik dan dolgraag willen hebben :)

19

Re: Vulling lubecker?

Uit de vraagbaak van Heel Holland Bakt:

Beste Claudia,

We hebben het nagevraagd bij Robèrt en volgens hem wordt een Lubecker gevuld met botercrème. Een recept hiervoor kunt u gewoon vinden via de bekende zoekmachines.

Succes!

En dan dus eigenlijk Lubecker marsepein... Wordt Zeelandia niet volgens de Lubecker methode gemaaakt?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

20 Laatst bewerkt door dollelollypop (07-12-2020 17:16)

Re: Vulling lubecker?

Marianne schreef:

Uit de vraagbaak van Heel Holland Bakt:

Beste Claudia,

We hebben het nagevraagd bij Robèrt en volgens hem wordt een Lubecker gevuld met botercrème. Een recept hiervoor kunt u gewoon vinden via de bekende zoekmachines.

Succes!

En dan dus eigenlijk Lubecker marsepein... Wordt Zeelandia niet volgens de Lubecker methode gemaaakt?

Dankuwel voor uw antwoord :)
Ik had al wel een recept gevonden dat van beertje maar dacht dat er misschien ergens een origineel recept van was :)
Ja klopt ik heb ook altijd de zeelandia. Zeelandia produceert amandelmarsepein volgens de zgn. warme methode, beter bekend als de Lübecker methode inderdaad :)

21

Re: Vulling lubecker?

Blijkbaar vindt Robèrt botercrème al origineel genoeg :D

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: Vulling lubecker?

Marianne schreef:

Blijkbaar vindt Robèrt botercrème al origineel genoeg :D

Hij wilt gewoon zijn recept niet prijsgeven haha...

23

Re: Vulling lubecker?

Zeelandia is geen lubecker marsepein. Maar marsepein volgens de warme methode.
Lubecker werd vroeger gemaakt door Maro bakkerij grondstoffen (bestaat niet meer). Tegenwoordig heeft alleen Vipam in Geldermalsen Lubecker marsepein van Kessko (Erg lekker)

Als je zondigt zondig dan lekker

24

Re: Vulling lubecker?

https://www.bouwhuis.com/marsepein-aman … er-methode

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

25

Re: Vulling lubecker?

https://www.bouwhuis.com/marsepein-aman … er-methode

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!