1

Onderwerp: suikervervangers.

Beste taartenbakkers,

Hebben jullie tips en recepten voor taarten en het decoreren van de taarten m.b.v suikervervangers. Is het mogelijk om fondant te maken met deze suikervervangers?

Hoor graag iets van jullie?

2

Re: suikervervangers.

Hoi Brigitte,

Helaas geen antwoord van mij, maar ik ben ook erg benieuwd naar de evt. reacties. Zelf bak ik voor mijn zoontje cakejes met druivensuiker en daar maak ik dan ook botercreme mee. Dat gaat prima, maar dan moet je die druivenuiker natuurlijk wel mogen hebben. (= pure glucose) (En de cake op lagere temp. bakken, want druivensuiker kleurt veel sneller dan gewone suiker) Met zoetstof weet ik het ook niet.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door ria (23-01-2006 16:19)

Re: suikervervangers.

hoi Brigitte,

ik heb toevallig het basis kookboek bij voedselallergie geleend van de bieb.
Over fondant staat er niets in. Maar bij glazuur wordt vermeld dat de poedersuiker vervangen kan worden door glucose of fructose.
Dus dit kan ook toegepast worden bij de botercreme.
In geval van koemelk allergie kan dan bij banketbakkersroom, de melk evt vervangen worden door soja melk of hypoallergene melkvervanger. Maar dan zal je waarschijnlijk een recept uit een kookboek moeten gevruiken en geen kant en klare mix.

ik moest voor iemand een ei en melkvrij cake maken vandaar. :)
groetjes ria

N.b. Om zelf fondant te maken zou je misschien via het voedings centrum een alternatief  recept voor glucose stroop kunnen opvragen.
Het blijft vaak experimenteren. :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

4

Re: suikervervangers.

bedankt voor jullie reacties, zal binnenkort eens gaan experimenteren!

5 Laatst bewerkt door Evelien (25-01-2006 16:05)

Re: suikervervangers.

als je geen suiker, maar wel glucose mag, is die glucosestroop dus geen probleem! Je moet alleen een alternatief voor poedersuiker hebben, want dat wordt zowel in marsepein als in fondant gebruikt.

Als je die glucose trouwens wel mag en je kunt hier ook icing van maken, dan kom je al een heel eind! Met icing kun je nl ook je taart bestrijken! (glazuren)

Groetjes Evelien

6

Re: suikervervangers.

Hoi ,

sommigen mogen geen suiker, geen glucose maar wel fructose van daar mijn gedachten gang over die glucose stroop. Ik heb zelf het idee dat glucose en fructose elkaar wat eigenschappen betrefd weinig ontlopen. Ik weet alleen niet of je van fructose ook zo'n strroopje kan maken :) in het allergie kook boek word glucose en fructose bijvoorbeeld wel weer over een tulband gestrooid ipv poedersuiker.

groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.