1

Onderwerp: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Hallo,

Ik heb laatst in Luxemburg, kant-en-klare uitrolbare marsepein gekocht. Ik dacht even uitproberen. Maar de kleur is gewoon naturel, hoe kan ik dit nou het beste kleuren?
Het idee is perfect, je hoeft het alleen uit te rollen en over je taart heen leggen, het zelfde idee als de kant en klare Quiche rollen, maar die kan je in nederland volgens mij ook nog niet kopen.
Maar goed, kan ik met kwastje en verdunnen met iets?? het erover heen smeren?
Wie weet hier raad mee?
Groetjes
Els

2

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Hoi Els,

Ik kneed altijd de kleurstof door de marsepein heen. Niet te veel tegelijk zodat het niet te donker wordt (je kan er altijd nog weer wat meer bijdoen) Het is wel even een klusje om het mooi egaal te krijgen, maar het is niet moeilijk. Als het er plakkerig van wordt kneed je er weer wat poedersuiker door. Overigens kan je hier in de webshop ook gekleurde marsepein bestellen.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Hoi Mirjam,

Ja dat doe ik normaal ook, maar dan heb je een stuk marsepein.
Wat ik nu heb is al helemaal dun uit gerold, en weer op gerold in een doosje. Dus je kan het meteen op je taart doen. 1 minuutje werk. Maar het is dan niet gekleurd.
Begrijp je wat ik bedoel?
Groetjes
Els

4

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Ja ik weet wat je bedoelt, ze verkopen dat zover ik weet in Nederland inderdaad niet. Ik neem zo wel eens icing mee uit Engeland. Je bent dan inderdaad snel klaar en je taart wordt ook mooi strak. Alleen kleur erdoor kneden gaat natuurlijk niet. Volgens mij is het ook niet bedoeld om te kleuren, maar om op te leuken met bloemetjes e.d. en om figuurtjes op te spuiten.

In Engeland doen ze eigelijk ook eerst marsepein over een taart en daar overheen nog icing.

Je zou kunnen proberen om het kleuren met een kwastje en (met alcohol) verdunde kleurstof maar ik betwijfel of je dat mooi egaal krijgt.

Succes,
Petra

5

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Die rollen kant en klare uitgerolde marsepein zag ik ook in Duitsland in de winkel liggen.
En vorig jaar in Oostenrijk ook in een hele grote supermarkt maar daar kon je ook gekleurde kopen (heb in elk geval toen groene gezien..

Dus voor de mensen die nog gaan skieen deze winter in oostenrijk ;-))

Groetjes Nicole

6

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Marsepein op rol schijn je ook te kunnen kopen bij de molen in Oud-Zevenaar: http://www.molen-dehoop.nl/ (vertelde mijn zus).

Ik heb wel eens fondant zwart geschilderd, maar dat ging wel erg glimmen (zie http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/carbro … p;.src=ph) Het koppie van het lieveheersbeestje en de stippen zijn geschilderd. Je kunt het vooral aan het koppie zien dat het erg glimt. Ik weet niet of dit ook zo is bij marsepein, maar ik vermoed van wel.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

7

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

dank jullie wel voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ik die rollen marsepein maar voor iets anders ga gebruiken, ik moet n.l. kleuren. (voor mijn Winnie the Pooh taart) Maar leuke taarten Car. Vraagje hebben je hiervoor een cursus gevolgt of gewoon zelf doen? (zoals ik) Weet er iemand die een cursus geeft in Haarlem en omg.?

8

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Hoi Els,

Ik geef workshops, misschien kun je even kijken op mijn site www.taartopmaat.nl onder het kopje workshops. Je kunt kiezen om bij mij te komen, maar ik kan ook bij jou thuis een workshop geven. Kijk maar of het je wat lijkt.

Over die marsepein, je kunt inderdaad schilderen, maar misschien kun je deze marsepein inderdaad beter bewaren voor als je een keer een blanke ondergrond nodig hebt. Vaak zie je ook bij taarten in het buitenland dat de marsepein als ondergrond (basis) gebruikt wordt en dat de taart daarna nog met fondant (suikerpasta/ready to roll icing) bekleed wordt voor een goed strak resultaat. Maar je moet wel van veel zoetigheid houden ;)

Groetjes en veel succes met je Winnie taart!

Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Re: kleurstof op kant-en-klare marsepein smeren?

Dankje wel Inge voor je informatie
Ik ga zeker straks even meer info vragen over je workshop en vragen aan een vriendin of ze mee doet.