1

Onderwerp: teveel ei in biscuitmix?

Hoi allemaal,
Nou daar kom ik dan met mijn 1e vraag, en waarschijnlijk niet de laatste...:/ Ik heb biscuitmix gebruikt van soezie volgens recept van dit forum. 330 gr bloem 5 eieren, etc. Nu waren mijn eieren nogal groot en was dit in totaal zo'n 320 gram. Mijn biscuit ging ontzettend goed rijzen. Kwam zelfs voorbij het bakblik. Echter er kwam een heel grote bol op, die (waar ik al bang voor was :( ) helemaal instorte zodra ik hem uit de oven haalde. Ik heb overigens wel eerst 8 minuten snel gemixt en daarna 2 minuten langzaam... Ook de oven had ik langzaam, qua temperatuur, omhoog gedaan. Weet iemand hoe ik het instorten de volgende keren kan voorkomen?
Ik hoop dat iemand mijn (vast wel niet al te slimme) vraag wil beantwoorden.

Morgen ga ik royal icing proberen, komen er vast wel meer vragen... :s

Groetjes Carina

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

2

Re: teveel ei in biscuitmix?

hoi carina

ook ben nog een beginneling, maar misschen kan ik je wel helpen.
ik gebruk ook de mix van soezie en heb het recept aangehouden die op de verpakking staat, ook ik kreeg een bol op de taart die daarna instorten. het leek toen meer op een maan landschap. ik heb toen dit bovenste los gehaald. ( kon het er bij mij zo vanaf trekken).
ik heb de onderkant van de taart als boven kant gebruikt, deze was mooi glad.

misschien kan dt bij jou taart ook.

succes
groetjes Karin

3 Laatst bewerkt door Jozien (04-04-2007 21:58)

Re: teveel ei in biscuitmix?

Hoi Carina,

Mijn taarten worden ook altijd bol van boven. Als hij echt helemaal inzakt, denk ik dat je toch te kort hebt gebakken. Je moet altijd even checken of de taart gaar is en veerkracht heeft voor je hem eruit haalt. Deukt ie een beetje in, dan moet hij nog een paar minuutjes langer.

Dat je taart bol is geeft niet hoor, wat Kaatje zegt, je gebruikt altijd de onderkant van je taart als bovenkant en die is gegarandeerd keurig plat. En je snijd gewoon het bolletje eraf, dan staat hij ook nog keurig recht......

Hoe dat met die eieren en te veel rijzen zit weet ik eigenlijk niet. Iemand anders misschien?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Re: teveel ei in biscuitmix?

Hoi Carina,

Op zich kun je de biscuitmix ook maken met meer ei, maximaal 1 op 1 t.o.v. de biscuitmix. Dan moet je alleen wat minder water toevoegen.

Het bolle komt door de warmte van de oven. Als je de taart in de oven zet en de oven is al heet dan gaat binnen een minuut of 10 je bovenkant dicht, de taart is dan nog niet helemaal gerezen. Omdat het toch naar boven wil, rekt het in het midden uit en omhoog, daardoor komt die bol. Je kunt een volgende keer je taart bakken in een niet voorverwarmde oven of de temperatuur van je oven wat geleidelijker laten opkomen volgens een schema waarbij je de "baktijd" in 3en hakt, en de temperatuur steeds ca. 20 graden op laat komen, dus stel je oven moet uitkomen op 180 graden aan het eind (dat wat op het pak staat aangegeven) dan begin je op 140, dan 160 en dan 180. Dit kan ook met cakes en cakejes, hierdoor worden ze "platter" en meer egaal van boven.

Gr. Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: teveel ei in biscuitmix?

H

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl