201

Re: Biscuitdeeg

Haha nou he... *sniksnik :P *

Vorige week de mix gemaakt en ook eerst de eieren ( vorige keer was die ook al misluk, dus ik dacht doe het ook appart ) na dat ik de mix in het luchtige gedeelte gooide en roerde/vouwde bleef er niks meer over.. Moest ik daarna ook nog mixen?

En eigen recept roer ik indd niet, maar helemaal de methode die jij doet ook weer niet zeg maar.. dus dat wordt het volgende project! Maar 2/3 vullen? Ja 1x gehad met de sharonlady cake ofzo ( die na het bakken mislukt was ) haha..

202

Re: Biscuitdeeg

Dat 50 gram recept ie per halve liter inhoud.

berekening is:
van je RONDE bakvorm
Dan kun je altijd zelf je benodigheden berekenen  ;)
Je gaat een cilinder inhoud berekenen ( zo kun je altijd googlen als je het vergeet)
straal r tot de tweede macht=  diameter is 26 cm, straal is de helft ervan
Is 13 cm x13 cm (getal x hetzelfde getal, is de tweede macht, r2)=169 cm2
keer de hoogte wat je wilt hebben ? 7.4 cm
169 cm2x 7.4 cm =1250.60 cm3 kubieke cm inhoud.
Voor liters ga je 3 stappen naar links met de komma ( dm3=liter)

Uitkomst is 1,25 liter :D

Je hebt eigenlijk 2 1/2 keer het recept (van 50 gram) nodig

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

203

Re: Biscuitdeeg

Nooit het beslag roeren na toevoegen van het meel, dan haal je de lucht weer weg. Spatelen/vouwen aub.

Zelfs bij roerbeslag (cake) niet  (mag onze pattisier zeggen wat hij wil, hoeft er ook niet zoveel bakpoeder bij :P  O-) )

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

204

Re: Biscuitdeeg

Al doende, ontwikkeld iedereen zijn eigen beste recept :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

205

Re: Biscuitdeeg

Hahaha laat ik nou net geen rekenwonder zijn.. dan ook echt niet hoor!! Maar ga het wel opschrijven en door geven aan manlief hehe  *D

En jou eerdere stukje ook!

Onwijs bedankt dat je wilt reageren, durfde het niet zo goed te vragen omdat deze vraag wel in de top 3 staat denk ik..  :rolleyes:

206

Re: Biscuitdeeg

Ik kan ook nog lang niet alles.
alleen bak en kook ik al vanaf mijn twaalfde ( met veel plezier) dus heb ik wat jaartjes ervaring erin.
De binnenkant lukt meestal bij mij wel en dan komt de rest ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

207

Re: Biscuitdeeg

ireen123 schreef:

Dat 50 gram recept ie per halve liter inhoud.

berekening is:
van je RONDE bakvorm
Dan kun je altijd zelf je benodigheden berekenen  ;)
Je gaat een cilinder inhoud berekenen ( zo kun je altijd googlen als je het vergeet)
straal r tot de tweede macht=  diameter is 26 cm, straal is de helft ervan
Is 13 cm x13 cm (getal x hetzelfde getal, is de tweede macht, r2)=169 cm2
keer de hoogte wat je wilt hebben ? 7.4 cm
169 cm2x 7.4 cm =1250.60 cm3 kubieke cm inhoud.
Voor liters ga je 3 stappen naar links met de komma ( dm3=liter)

Uitkomst is 1,25 liter :D

Je hebt eigenlijk 2 1/2 keer het recept (van 50 gram) nodig

is het niet straal x straal x 3.14 = pi (opp cirkel) x hoogte? (niet gegoogled maar die PI schoot mij te binnen...)

208

Re: Biscuitdeeg

Klopt, was ik nou die Pi vergeten :o
Je hebt gelijk
3.14* (13*13)*7.4=

169            = r2   
3,14            x  pi   
530,66     =  cm2   
7,4             x  hoogte   
3926,884      = cm3   
3,926884    ==3,93 dm3 of liter   
       
Omdat ik nu helemaal twijfelde heb ik even gespiekt in de tabel ( links op het forum). Daar staat 3.2 liter inhoud voor diameter rond 26 cm.
Tja nu weet ik het ook niet meer ;)

Meten met de maatbeker water dus :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

209

Re: Biscuitdeeg

@Ireen, tis nog een wonder dat ik kan typen  :P net bijna een kwartier gemixt haha.. en echt heeeeel goed gevouwen! Hij is echt dik ( het beslag he ) Hij zit er nu in voor 23 min 150.. waarom weet ik eigenlijk ook niet.. en wil daarna opvoeren naar 170 ofzo.. Dit keer wel 2/3 beslag

Maar wel tabel voor 26cm aangehouden incl maizena etc.. Dus echt een probeersel maar ik wil en zou een hoge taart hahaha...

Nogmaals bedankt voor je reacties!!  :D

210

Re: Biscuitdeeg

Eigenlijk maar wat gedaan.. net uit de oven, hij had flink tijd nodig maar hij is zoooo mooi! En wel geteld 8 cm hoog hahaah.. zo trots  :D

211

Re: Biscuitdeeg

:thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

212

Re: Biscuitdeeg

hmm ik heb hem nu in de oven staan en  heb geloof ik heel letterlijk de bloem door de helft maizena gedaan kak!
ik heb dus 60gram bloem en 60 gram maizena en dan suiker 6 eieren ...
help help verloren zaak? is voor een verjaardag ...

trots op onze dochter 10-10-2011, 540gram,29cm. ik wil 10-10-2012 mooie taarten maken voor een bijzondere 1e verjaardag

213

Re: Biscuitdeeg

joyce&nienke schreef:

hmm ik heb hem nu in de oven staan en  heb geloof ik heel letterlijk de bloem door de helft maizena gedaan kak!
ik heb dus 60gram bloem en 60 gram maizena en dan suiker 6 eieren ...
help help verloren zaak? is voor een verjaardag ...

Moet je hem gewoon wat natter vullen :) Door de vele maizena word hij wss droger. Neem je toch een sappige fruitige vulling

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

214

Re: Biscuitdeeg

bij mij lukt hij nog steeds niet.. jammer!

215

Re: Biscuitdeeg

Wat heb je nu gedaan dan Elletje?

216

Re: Biscuitdeeg

Elletje schreef:

bij mij lukt hij nog steeds niet.. jammer!

En wat doe jij dan?
Met mix of van scrap /bloem+ei+suiker en eventueel bakpoeder.
is je vorm voor 2/3 gevuld met beslag?
:D
ook bij jou gaat het lukken :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

217

Re: Biscuitdeeg

Ik heb ook een vraag over hetelucht of onder en bovenwarmte.

Onze oven heeft alleen hetelucht en bovenwarmte welke moeten we gebruiken?

We hebben nu drie biscuits gemaakt smaak prima alleen boven kant een beetje droog (alleen boven buitenkant) we gebruiken  hetelucht komt dat hier door?

Dan nog een vraagje er wordt gesproken over behoorlijk rijzen,maar hoeveel rijst het beslag zijn dat echt centimeters of Bv één centimeter?


Groetjes Gerard en Erna

218

Re: Biscuitdeeg

Hallo, beslag rijst ongeveer 1/3. Dus centimeters :)
Boven en onderwarmte droogt minder uit, probeer eens en kijk wat voor jou het beste is.
Nadeel van alleen boven en onderwarmte is dat er maar 1 biscuit tegelijk in kan.
Hetelucht is wel altijd +/- 10 graden heter dan conventioneel=boven en onderwarmte, hou je daar met de temperatuur instellen rekening mee?
Hetelucht, als je oven turbo hetelucht functie heeft kun je op meerdere niveaus tegelijk biscuit bakken.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

219

Re: Biscuitdeeg

1 ei (M): 30g suiker : 30g bloem : snufje zout
Voor een springvorm van 24cm heb je ruim voldoende aan 5 eieren.

Dus voor 'n 26 cm 6 eieren, 180 gram bloem, 180 gram suiker, en zout.
Moet ik geen zakje bakpoeder gebruiken? En is zeven echt nodig, zag ooit bij Masterchef dat 'n bekende taartenbakster zei dat zeven onzin is en dat dat vroeger werd gedaan, en dat de meel die we nu tegenwoordig hebben al zacht genoeg is..

220

Re: Biscuitdeeg

Zeven heeft niks te maken met of de meel zacht is, dat laatste hangt van het meeltype af en zijn eiwitgehalte. Zeven doe je om de meel luchtig te maken. Als het pak al even staat kan het wat vocht aantrekken, dan wordt het wat compacter en mengt het moeilijker met de eieren. Door te zeven breng je er lucht in en mengt het daarna heel mooi. Gevolg is ook een luchtiger beslag-> dus luchtiger biscuit.
Als de bloem zacht is, dus laageiwitgehalte geeft dit vooral een heel mooi zacht kruim. Maar hangt af van hoe je het behandelt of het dan ook luchtig wordt.

221

Re: Biscuitdeeg

En gewoon tegen klonten ;)

222

Re: Biscuitdeeg

Faar_ schreef:

1 ei (M): 30g suiker : 30g bloem : snufje zout
Voor een springvorm van 24cm heb je ruim voldoende aan 5 eieren.

Dus voor 'n 26 cm 6 eieren, 180 gram bloem, 180 gram suiker, en zout.
Moet ik geen zakje bakpoeder gebruiken? En is zeven echt nodig, zag ooit bij Masterchef dat 'n bekende taartenbakster zei dat zeven onzin is en dat dat vroeger werd gedaan, en dat de meel die we nu tegenwoordig hebben al zacht genoeg is..

1 theelepel bakpoeder op 100 gram bloem.
Ik gebruik het ook bij het bakken van biscuits.

223

Re: Biscuitdeeg

ipv zeven , als je daar een hekel aan hebt, kun je ook met een garde de droge bestanddelen (de meel+bakpoeder) roeren met een garde.
Zo krijg je ook luchtige, fijne structuur.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

224

Re: Biscuitdeeg

Hoi.

Net jou biscuitrecept gebruikt. Hij is totaal niet gerezen . Wat doe verkeerd????
In plaats van suiker heb ik candarel gebruikt omdat het een taart moet worden voor iemand met zwangerschapsdiabetes

225

Re: Biscuitdeeg

zelfs deze mislukt bij mij... ik heb best een langzame mixer. ligt het daaraan?