1

Onderwerp: grote taarten van biscuit

Hallo allemaal,
Gisteren heb ik voor het eerst geprobeerd een biscuittaart te bakken (met mix voor biscuit van Soezie) die groter is dan ik normaliter bak. Ik wilde petit fours maken..
Ik had een vierkante vorm ongeveer zo groot als een bakplaat, genoeg beslag erin, alles ging goed...Tot aan het einde van het bakproces mijn prachtig gerezen taart inzakte vanuit het midden uit (ik heb de temp opgebouwd met bakken zoals ik altijd doe) en tot 3 cm. hoogte gereduceerd werd...
Nu las ik op de Wilton site over de heating core (zoiets heb ik ook in mijn barbievorm, zo'n metalen pen die in het midden moet met bakken).
Hebben jullie ervaringen met zo'n ding, is dit nodig om grotere taarten te bakken (normaal maak ik vaak rond 24 cm)?
Ik hoor het graag :)
Groetjes
Marianne2

2 Laatst bewerkt door Evelien (13-12-2005 21:06)

Re: grote taarten van biscuit

Hoi Marianne,

Die heating core zit in mijn 3D beer (van  Wilton). Dat is een kegel die je in de vorm hangt en ook vult met deeg. Zodat het deeg niet in

3

Re: grote taarten van biscuit

Hoi Marianne,

Ik bak ook altijd met de mix voor biscuit van Soezie, ook grote taarten (A4 formaat). Ik zet hem dan ook langer in de oven dan dat ik dat met ronde taarten doe. (15 min op 150, 14 min op 170 en 12 min op 180 graden) Ik moet zeggen dat het eigenlijk altijd wel goed gaat, en dat hij in het midden niet inzakt. Ik heb wel eens dat er een (lucht)bel op komt in de oven, en die zakt in zodra ik het uit de oven haal, maar dat vind ik geen ramp, want ik draai de taart toch om.

Was het wel gaar in het midden?

Groetjes Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

4

Re: grote taarten van biscuit

Hoi Marianne,

ik heb vorige week ook 5 x !!!! een poging gedaan om een taart te maken met de soezie mix maar ik head dus precies hetzelfde probleem terwijl ik dat met de andere mixen nog nooit heb gehad.
Ik heb maar besloten om nooit meer deze bicuitmix te kopen maar die van inge uit de webshop en de muffinmix van planet cake want die zijn allebei super.

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

5

Re: grote taarten van biscuit

Hoi Marianne,

Ook ik heb dat probleem gehad in het verleden :-( balen!!! Ik heb daarop die heater gekocht (9.95!!) en ik vond het geen succes. Ik heb hem een keer gebruikt ;-) dus als je die van mij wilt overnemen :D (hahaha, nu vast niet meer natuurlijk!)

Maar goed, de taart moet inderdaad langer in de oven, dat is toch echt het euvel. Als je temperaturen opvoert, langere tijden aanhouden en dan moet het goedkomen denk ik. Of je bakt voortaan gewoon 2 kleine vormen ;-)

Maar zonder gekheid, je moet ook altijd goed voelen vóór je de taart uit de oven haalt, je moet echt weerstand voelen als je op de taart drukt, vooral in het midden voelen natuurlijk.

Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat en als je nog interesse hebt in de heater....

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: grote taarten van biscuit

Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele antwoorden en blijken van medeleven. Het is zo frustrerend als je basis voor je taart niet eens lukt. Ik wil zo graag petit fours maken voor de feestdagen en dan lukt die stomme bodem niet eens grgrgr :D
Inge, bedankt voor je aanbod, maar als dat ding niet werkt dan weet ik dat. Hoef ik 'm inderdaad niet aan te schaffen (zo kom je natuurlijk nooit van je overtollige bakdingen af ;)
Ik ga het morgen weer proberen, maar snap het nog steeds niet. Want ik heb de taart zeker 50 min. in de oven gehad en geprikt; hij was echt gaar! En pas in de laatste 15 min. ofzo van het bakken zakte hij in. Hij was dus al ingezakt voordat hij de oven uitkwam. Frustrerend hoor, onbegrijpbaar gebak ;)
En ik wil graag eens een andere mix proberen, was het niet dat ik in voorraad zo'n 20 pakken Soezie heb gekocht (was bijna niet te krijgen dus heb op voorraad gekocht). Dacht ik eens handig te zijn.
Misschien ligt het aan mijn ovenstand? Ik heb de oven (hetelucht) op de turbo hete lucht stand gehad, weet iemand of het rijzen dan misschien te snel gaat?
Ik geef ondertussen de moed gewoon lekker niet op! :)
Groetjes
Marianne2

7

Re: grote taarten van biscuit

Ik heb geen ervaring met Soezie, maar ik lees overal dat als je problemen hebt met het rijzen, je beter met een wat lagere temp. kan beginnen. En omdat je voor hetelucht altijd een iets lagere temp. moet nemen denk ik dat het met een turbo idd te snel gaat. Ik bak met mijn eigen gewone hetelucht oven de bodem gewoon 50min op 180gC. Of had ik dat al gezegd?
En misschien kan je die tip met die natte theedoek eens proberen? Even zoeken hier op het forum, er staat een link bij...

Groetjes Evelien