1

Onderwerp: witte banketbakkersroom

Hallo allemaal,

Ik maak voor de vulling van mijn taarten vaak botercreme extra; dus boter, poedersuiker en banketbakkersroom.
Banketbakkersroom is van zichzelf geel en als ik dan een leuk kleurtje wil geven aan de botercreme, wordt het altijd een beetje 'apart' (oranje ipv rood of roze).

Nu heb ik een receptje om zelf banketbakkersroom te maken en met een beetje vervanging van 'dingen' krijg je witte banketbakkersroom! Dus leuk om te kleuren en misschien ook leuk dat zo steeds meer onderdelen van de taart home made zijn.

Dit recpet is voor ongeveer 500 ml banketbakkersoom:

500 ml melk
60 gr. suiker
1 ei (maar ik laat de eidooier weg, want die is geel)
20 gr. bloem
20 gr. custard (maar dat is van oorsprong dus ook geel; custard is eigenlijk maïzena met vanille, dus gebruik ik nu 20 gr. maïzena)
1 tl (lekker ruim nemen) vanille suiker
beetje zout.

Roer doog door elkaar de bloem, maïzena, zout, suiker en vanille suiker. Hier voorzichtig het ei doorroeren (minstens 3 minuten).
Kook de melk en giet onder zeer goed roeren de helft van deze melk door het maïzena mengsel.
Doe dit terug bij de rest van de melk (roeren).
Breng roerend aan de kook en laat 1 minuut door koken.
Daarna af laten koelen onder regelmatig roeren (anders krijg je klonten).

Ik heb het net voor het eerst gemaakt en het smaakt echt goed!

Misschien hebben jullie er wat aan.

Groetjes
Fleur

2

Re: witte banketbakkersroom

Hee, dat klinkt goed Fleur! Ga ik zeker een keer proberen!
Roer je dan door deze banketbakkersroom ook nog eens de poedersuiker en boter tbv de botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: witte banketbakkersroom

Hoi Marianne,

Nee dit is echt alleen de banketbakkersroom; dus moet wel nog verder afgemaakt worden.

Groetjes
Fleur

4

Re: witte banketbakkersroom

Nog even over de hoeveelheid maïzena in de banketbakkersroom; ik denk dat er iets minder in moet. Het werd wel heeeel erg 'hard' en met flink roeren komt het wel goed, maar er bleven een beetje klontjes in.
Dus ipv 20 gram misschien 15?!
Ik weet niet; beetje experimenteren. Het was overigens wel heel erg lekker, want het restje hebben wij gisterenavond door ons toetje geroerd; hmmmmmm!

Fleur

5

Re: witte banketbakkersroom

Poeh wat was ik blij dat dit recept hier stond!
Voor "3e kerstdag" moest ik een taart maken voor mijn buurmeisje, toen bleek ik alles in huis te hebben, behalve.... banketbakkersroom! Gelukkig was dit recept echt een succesrecept!
Ik heb inderdaad 15 gram maizena gebruikt ipv 20 en een heel ei ipv alleen het eiwit, omdat de kleur niet zo heel erg belangrijk was. Het smaakte in ieder geval prima!!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: witte banketbakkersroom

hoeveel poedersuiker en boter moet er nog bij??

gr lady Pukky

7

Re: witte banketbakkersroom

H

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!