1

Onderwerp: Weer een paar beginner-vraagjes..

Ik hoop dat jullie nog niet moe van me worden....

Nou, omdat ik het idee had dat die staafmixer toch niet helemaal geschikt was voor het mixen van beslag e.d. heb ik een gewone mixer aangeschaft, zo'n simpele handmixer van Philips. Ben vanmiddag weer een beetje aan het experimenteren geweest met een recept van cupcake-beslag, waar ik al eerder hele lekker cupcakes mee had gemaakt. Ik heb een mini-cake-bakvorm en een mini-taart-vorm met dit mengsel gevuld om eens te kijken of dat ook ging.

Nou, het ging wel, maar het is toch wel erg machtig als je het in zo'n grote hoeveelheid eet. Dat wil zeggen: groter dan een cupcake. Maakt niet uit, weet ik dat ook weer.

Uit deze experimenteer-sessie rollen toch weer wat vragen van mij:
-hoe bepaal je hoeveel mix je nodig hebt? de maten van je bakvormen verschillen toch elke keer, soms heb je een vorm van 24 cm en dan weer een van 30 cm
-ik heb een combi-oven, en ik heb het idee dat ik niet nauwkeurig genoeg kan bakken met dit ding. Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie misschien nog tips?
-wat zijn nou de basis-instrumenten die je volgens jullie in huis moet hebben om een mooie taart te kunnen bakken?

Weer een boel vragen, alvast bedankt voor het beantwoorden!

2

Re: Weer een paar beginner-vraagjes..

Hoi Roos,

Ik heb ook een combi oven en ik bak met hete lucht. Ik hou me precies aan de omschrijving van de biscuitmix van de webshop en verwarm de oven voor op 175 Gr.
(180 kan bij mijn combi niet) en ik bak de cake dan in 30 min gaar.
Wat betreft de hoeveelheid mix, ik maak het altijd volgens de beschrijving (330 gram mix, 5 eieren en 33ml water) en welke maat van bakvorm dan ook. Ik krijg dan dus of een hele hoge cake of een wat lagere, heb ik toch teveel dan gebruik ik van mini vormpjes om het toch af te bakken (de kids zijn dol op mini taartjes).
Wat ik altijd gebruik is een goede mixer, een digitale weegschaal, alle ingredienten op kamertemp. en uiteraard alle benodigheden voor de taart.
Maar goed ik niet bepaald een expert, dat laat ik maar aan Inge en Marianne en een hoop anderen op dit forum over.

ik hoop dat je in ieder geval een beetje mijn verhaal hebt en succes!!

Groetjes Ciska