1 Laatst bewerkt door Jozien (28-01-2007 22:41)

Onderwerp: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Omdat ik het recept van PP toch echt heel prettig vind werken, maar het recept een beetje verstopt zit in mijn andere topic over koekjes heb ik het een eigen topic gegeven. De extra aanwijzingen zijn van Karentje, de koekjesfee....

200 gr suiker (of 150 gr suiker en 50 gr vanillesuiker)
200 gr boter
400 gr bloem (niet zelfrijzend !)
1 ei
evt zout (tip Jozien)

De boter moet je zacht laten worden ( je kan hem even in de micro zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de frigo) De boter met de suiker mixen, ongeveer 5 tot 7 minuutjes, daar het ei bijvoegen , weer mixen en daarna de bloem toevoegen. Stil beginnen en dan mag de snelheid wat omhoog en even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje,
uithalen,folietje rond doen en minstens een uur in de frigo (koelkast).
Uitrollen tot ongeveer 4 a 6 mm. Uitsteken naar behoefte.Koekjes van dezelfde grootte bij elkaar in de oven. En ze moeten maar zo'n 8 tot 10 minuutjes in de oven op 180 graden.

Noot Jozien: Het is prima met de hand te verwerken, dat doe ik zelf altijd. Kan dan zelfs met koude boter. Wel in kleine stukjes snijden.

Extra aanwijzingen Karen:
Het koekjesdeeg mag geen bakmeel, geen zelfrijzende bloem bevatten. Dan gaat het vervormen door te rijzen.

En dit deeg, net zoals dat van nigella zijn echt natte degen. Je moet daar onderweg met het uitrollen behoorlijk wat bloem bijdoen. Met het uitrollen doe ik dat ook steeds aan beide zijden van de lap deeg.Dus uitrollen, bloem bijgooien op je werkblad, terug dichtplooien, beetje kneden, weer uitrollen. Je moet dat een beetje aanvoelen door het een paar keer te doen.
Als je ze uithaalt zijn ze nog heel zacht, maar door het afkoelen op een taartrooster worden ze hard. Ze moeten echt zacht uit de oven komen.

En wat smaak betreft kan je eraan toevoegen wat je lekker vindt.
Ik mix het met een kenwood, eerst de klopper voor boter, die zacht is, met de suiker en smaakjes, ook nog daarna het ei erbij.
En dan wissel ik met de k-klopper.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Wat is het verschil tussen de klopper en de k-klopper? Ik heb zelf ook een Kenwood, bedoelt ze met de eerste klopper de deeghaak, of juist andersom?

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Eerst de klopper dan de deeghaak.
Dit is precies het recept van de no fail sugar cookies van kitchengiftst .com dat ook op mijn site staat alleen zijn de hoeveelheden aangepast naar makkelijk af te wegen maten(voor degene die geen cups heeft dus)

Ik voeg bij de NFSC ook altijd een halve cup extra bloem toe zodat het deeg tijdens het doorkneden niet meer aan het werkblad plakt.

Ik mis in het verhaaltje wel de bloem!
Dat moet na het ei en na het verwisselen van de klopper voor de deeghaak in delen(ik doe altijd 3) worden toegevoegd.
Wil je het deeg kleuren dan kun je  de kleurstof bij de boter en suiker mengsel gooien.

Verder doe ik alles wat karentje doet plus dat ik nog uitrol op een bakvej dat op mijn bakblik gaat zodat ik de koekjes niet hoef te verplaatsen.

Succes,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

:o Sorry

Saskia heeft gelijk, met knippen en plakken is het stukje over de bloem toevoegen weggevallen. Ik heb het net aangepast.

En voor de nieuwsgierigen: ik heb voor mijn koekhuis dat ik gisteren maakte tweemaal het recept gebruikt;

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5 Laatst bewerkt door paloma (29-01-2007 23:31)

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

En leg je dat dan op een rooster of op een plaat, bij het bakken bedoel ik.
(Ooit durf Ik me te wagen aan de koekjes)

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

IK leg het altijd op een bakplaat want met een rooster zie je de ribbeltjes terug in de koekjes.
ik gebruik van de zwarte dunne bakvellen dus die hobbelen met het rooster mee.

Succes,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Ik heb maar

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

maar laat je ze dan wel op je bakpapier fakoelen worden ze dan niet zacht??
Ik heb pas nog een probleem met RI koekjes die toch zacht geworden zijn wat doe ik eraan Karentje????


saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

9

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

@Roos88

Er zijn drie dingen  bij, de klopper daarmee bedoel ik die met al die ijzerdraadjes
                                    de k-klopper is plat zeer stevig en heeft eigenlijk de letter k in het midden staan.
                                    de deeghaak maar die gebruik ik nooit eigenlijk. Dus ik doe het met alles behalve de deeghaak ;)

En Saskia , zachte koekjes heb ik echt nog nooit gehad. Bij mij liggen ze wel redelijk lang nergens in verpakt. Voor de eerste laag laat ik ze al snel een nachtje open liggen. En dan nog eventjes na de tweede laag.
Ze hebben met lang erg goed ingepakt te liggen eerder de neiging wat zachter te worden, soms.
Of misschien gewoon een toevalligheid. Je hebt zo van die dagen soms dat iets iets doet wat anders nooit gebeurd.
Zo heb ik eens tot mijn afgrijzen  icing gehad die eerst er goed uitzag maar  gewoon verpulverde haast als je er nog maar naar keek.Ik merkte het tijdens het inpakken. In vliegende vaart de bestelling opnieuw moeten maken. Wat er precies mis ging, geen idee.

groetjes

Karen

10

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Hallo!

Kan iemand mij vertellen of het uitmaakt hoe hoog ik de koekjes in de oven plaats (in het midden, onder het midden)?
Ik wil eens koekjes proberen te maken, misschien wel voor valentijsdag al. Kan ik daar al enige tijd van tevoren mee beginnen of moet het echt 1 a 2 dagen van tevoren?

Bedankt alvast!

Groetjes, jos

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

hoi jose
je kunt ze invriezen hoor!
en ik bak altijd met hetelucht drie platen tegelijk maar voor een plaat zou ik het midden van de oven kiezen of iets eronder.
succes!
Ga je ze op stokjes zetten? bij mij zaten de stokjes het stevigst als ik ze meegebakken had.

groet,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

12

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Bedankt Saskia!
Ik heb helaas maar 1 bakplaat voor in mijn oven. Het is een hete lucht combi-magnetron, kan ik gewoon de 180° aanhouden? Bij de biscuit mix bak ik wel altijd gewoon op 160-170-180° en dat gaat prima, dus ik neem aan dat het geen probleem moet zijn.
Weet jij toevallig ook hoeveel koekjes er ongeveer uit dit recept met 200g boter gaan? Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes, Jos

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

ik dacht een stuk of 12 grote
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

14

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Ik heb ook een heteluchtoven maar die stel ik voor koek en gebak altijd in op de conventionele ovenstand, dan klopt de temperatuuraanwijzing van recepten vaak beter... Maar je hebt gelijk, als het goed gaat met biscuit zal het ook goed gaan met koekjes.

Ik plaats koekjes ook altijd in het midden van de oven, hoewel ik soms heel veel heb en dan zijn alle richels bezet met roosters en blikken. In dat geval ruil ik wel de bovenste en de onderste halverwege van plek....

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

15

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Karen,

doe jij er twee maal glazuur erover? of bedoel je met de tweede keer dat fijn lijntje om de randen?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

16

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Dat gaat inderdaad over de lijntjes, die drogen veel sneller dan de "grondlaag".

17

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

karentje schreef:

En Saskia , zachte koekjes heb ik echt nog nooit gehad. 
Zo heb ik eens tot mijn afgrijzen  icing gehad die eerst er goed uitzag maar  gewoon verpulverde haast als je er nog maar naar keek.Ik merkte het tijdens het inpakken. In vliegende vaart de bestelling opnieuw moeten maken. Wat er precies mis ging, geen idee.

Dat kan bvb gebeuren als de royal icing niet vers genoeg meer is, voor run outs moet de royal icing altijd piepvers zijn :)

groets

Danuta

I believe in Sandy Claws

18

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Dat was achteraf gezien zeker niet het geval, ik had te weinig eiwitpoeder gebruikt, dat was heel in het begin en ik merk geen verschil met icing van een paar weken oud.
Ik gebruik hem liever niet te vers want dan heb je het sneller schuimig achtig met sneller veel bubbels
Een dag of twee is al beter. Enfin, zo ervaar ik dat toch ;)

19

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Het schuimige kun je heel makkelijk tegengaan, neem een hoeveelheid royal icing en bewerk met een wat breder paletmes zoals je zou doen met iedere royal icing voor het spuiten, drukken/smeer, terugbrengen drukken smeer en dat een aantal keren herhalen, zo haal je veel lucht uit de icing.

Dan in een schaal doen en het water er door roeren en niet mixxen maar roeren, dit voorkomt bel en schuimvorming. Voor koekjes is 2 dagen oud niet zo'n probleem maar voor een runout dragend stuk dan wordt de breekfacter iedere dag groter.

Met dank aan de queen of Royal icing die helaas geen Nederlands kan lezen :)

I believe in Sandy Claws

20

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Ik heb nog 2 vragen:

Je moet daar onderweg met het uitrollen behoorlijk wat bloem bijdoen. Met het uitrollen doe ik dat ook steeds aan beide zijden van de lap deeg.Dus uitrollen, bloem bijgooien op je werkblad, terug dichtplooien, beetje kneden, weer uitrollen.

A: kan iemand mij uitleggen hoe dit bedoeld wordt? Moet er extra bloem door het basisrecept, dus voordat het de koelkast ingaat?

B: Kun je 'rauw' deeg ook invriezen, of moet je de koekjes eerst bakken? ( :o Omdat er hier staat dat het recept voor 12 grote koekjes is, dacht ik, nou dan maar 2x het recept en enthousiast als ik was, boter met suiker mengen, ei erbij en dan 400 bloem?!? :s  Ajajajaj, die 12 koekjes zijn echt wel heeeeel grote koekjes geloof ik :Y )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

a) De bloem die daar beschreven wordt is alleen bedoeld om het deeg niet aan de roller te laten plakken, is du niet nodig voor het recept ofzo.
b) je kunt het deeg prima rauw invriezen, maar als je dit recept verdubbeld heb je dus 800 gram bloem nodig! ;)

Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

22

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

dank voor je snelle reactie :thumb:  en ja, ik zag 400, dat vond ik al veel en toen....... :o  :grr:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Ik heb de koekjes inmiddels ook gemaakt en er kaneel, piment en kardemon doorheen gedaan. Geeft een lekkere bite! Daarna bekleed met fijngemalen nootjes.

Groetjes van Monique      http://www.thefairycake.nl
Save the earth, it's the only planet with cake!

24

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Mijn deeg ligt te rusten in de koelkast, ben reuze benieuwd straks.
Laat het weten ;)

25

Re: Koekjes! recept Peggy P met aanwijzingen Karentje

Ze waren goed gelukt, alleen met glazuren had ik zelf ff wat trubbles maar smaakte goed, had er wat extra kaneel doorgegedaan.