51

Re: Glutenvrij kapsel

Handig dit recept, ik moet binnenkort namelijk ook een glutenvrije taart maken.
Ik heb het fondant al in  huis. Recept nu ook.
Maar wat gebruiken jullie om te kleuren?
Groetjes Anne

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

52

Re: Glutenvrij kapsel

Anne-taarten; ik heb nog geen kleurstof gezien die gluten bevat of mogelijk besmet is met gluten. Dus voor zover ik weet met alles kleurstoffen.
Fondant en marsepein heb ik ook altijd nog 'veilig' gezien.

53

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:

Anne-taarten; ik heb nog geen kleurstof gezien die gluten bevat of mogelijk besmet is met gluten. Dus voor zover ik weet met alles kleurstoffen.
Fondant en marsepein heb ik ook altijd nog 'veilig' gezien.


let op: kant en klaar gekleurd marspein/fondant is niet altijd glutenvrij!! Ik kleur alles zelf met wilton kleurstoffen, geen probleem.

Succes, Saskia

al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties

54

Re: Glutenvrij kapsel

saskia74 schreef:
myrquin schreef:

Anne-taarten; ik heb nog geen kleurstof gezien die gluten bevat of mogelijk besmet is met gluten. Dus voor zover ik weet met alles kleurstoffen.
Fondant en marsepein heb ik ook altijd nog 'veilig' gezien.


let op: kant en klaar gekleurd marspein/fondant is niet altijd glutenvrij!! Ik kleur alles zelf met wilton kleurstoffen, geen probleem.

Succes, Saskia

Ik heb Wilton toevallig gisteren gemaild met de vraag of hun kleurstoffen glutenvrij zijn en ik kreeg dit als antwoord (ik heb de 8 kleuren set en ze vroegen om de stock nummers van de verpakking):

610-328 Black: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-324 Leaf Green: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-318 Violet: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-327 Red Red: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-306 Ivory: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-319 Royal Blue: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-312 Pink: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

610-301 Golden Yellow: There is no gluten in the product, but there is gluten present in the facility where it is made.

Er is dus een mogelijkheid van kruisbesmetting

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

55

Re: Glutenvrij kapsel

Veel middelen worden in grote fabrieken gemaakt.
Vaak op een eigen produktieband.
Maar omdat mensen met coeliakie verschillend op gluten reageren willen veel fabrikanten zich uiteraard indekken en zetten erop dat het besmet kan zijn. Kijk bv. bij een Lidl of aldi, daar staat het praktisch overal op.
De kans dat er wat IN zit is minimaal, maar uiteraard aanwezig.

Voorheen kochten wij niets waar zoiets op stond. Maar...
Wij lopen sinds een paar jaar bij een speciale kindercoeliakiepoli en daar is ons verteld dat wij haar alles waar sporen op staat gewoon kunnen geven. Uiteraard moet het er niet inzitten. Ook tarwezetmeel is gewoon veilig omdat het onder de codex valt.
De kans dat erop gereageerd gaat worden is minimaal en bij een goede arts wordt ook ieder jaar de coeliakie waarde geprikt zodat je weet of alles goed gaat.
Zo volg je veilig je dieet en is het toch nog prima vol te houden en dat maakt het leven een stuk eenvoudiger EN vooral leuker (voor kinderen).

56

Re: Glutenvrij kapsel

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de kleurstoffen. Mijn schoonzusje met intolerantie heeft nog nooit last gehad van de gekleurde marsepein die ik haar heb voorgeschoteld en als je bedenkt dat daar behoorlijk grote geboetseerde figuren tussen zaten  ;)

57 Laatst bewerkt door Emmie (03-11-2011 14:49)

Re: Glutenvrij kapsel

Hallo iedereen,

Van het weekend moet ik voor het eerst een glutenvrije taart maken en wilde het recept van de TS gebruiken. Gelukkig heb ik het vandaag even voorgeprobeerd, want het lukt niet erg. Mijn kapsel rijst helemaal niet. Ik had een mooi luchtig geheel na het bijvoegen van de rijstmeel, maar nadat ik de gesmolten boter erbij heb gedaan is alles als een plumpudding in elkaar gezakt. iemand tips? Zou het zonder boter kunnen of wordt het dan echt veel te droog?

Ik hoor het graag  :Y

Groetjes, Martine

58

Re: Glutenvrij kapsel

Ik doe het altijd zonder die boter en op het ietwat droge na(is bijna logisch bij glutenvrij) is hij prima te eten.
Wat nattere vullingen en hij smaakt heerlijk.
Zelf doe ik ook altijd nog wat citroenrasp erdoor. Meer voor de frisse smaak.

59

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin, dank je wel! ga ik dat ook proberen. Citroenrasp vind ik ook een goede tip!

60

Re: Glutenvrij kapsel

lilo schreef:

Glutenvrij kapsel

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VGCTBCCG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRN8LOXY.jpg

Ingredienten:

4 eieren
100 gr rijstemeel (toko)
25 gr maizena (let op: geen Koopmans!)
120 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
25 gr roomboter

Werkwijze:

Leg de eieren 10 minuten in warm water, daarna met suiker en zout 10 minuten mixen op hoge snelheid tot de massa zeer lichtgeel is. Rijstemeel en maizena goed mengen en zeven. In gedeeltes voorzichtig door het eiermengsel scheppen. 25 gr roomboter zachtjes smelten en dit voorzichtig door het beslag roeren.
Beslag storten in een ingevette 20-24 cm ronde bakvorm en ca 25-30 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden bakken tot het kapsel lichtbruin is en een prikker er schoon uitkomt.

Glutenvrije vulling: bv botercreme, banketbakkersroom (kijk even in de ingredienten of er geen tarwe(zetmeel) in zit), jam, ganache etc.

Bekleding: mmf (als er geen tarwezetmeel in de mm zit), marsepein, fondant is meestal ook glutenvrij.

PS. ben er dus recentelijk achter gekomen dat het beter is als ik geen gluten eet, en ben thuis aan het experimenteren geslagen met een alternatief recept, dat geen speciale (lees: moeilijk verkrijgbare en dure) mixen nodig heeft. Dit is mijn eerste poging en na proeven als "geslaagd" bestempeld. Het is misschien iets droger dan met normale tarwebloem, maar smaakt prima en de structuur is zeer goed en luchtig!

Dankjewel voor dit recept  :)

Groetjes!

61

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi,
Ik moet voor een buurjongetje een glutenvrije taart maken. Hoorde dat de glutenvrije cake die zijn moeder soms bakt snel droog is. Wat is jullie ervaring met dit recept. Ik moet de taart wel een paar dagen van te voren maken.
Kan het de vriezer in??

Hoop dat iemand reageert
groeten Poulien

62 Laatst bewerkt door ireen123 (21-02-2012 18:55)

Re: Glutenvrij kapsel

Poulien schreef:

Hoi,
Ik moet voor een buurjongetje een glutenvrije taart maken. Hoorde dat de glutenvrije cake die zijn moeder soms bakt snel droog is. Wat is jullie ervaring met dit recept. Ik moet de taart wel een paar dagen van te voren maken.
Kan het de vriezer in??

Hoop dat iemand reageert
groeten Poulien


Glutenvrij en invriezen is geen goede combi, proef maar. (nog droger)
Mijn advies is, meng gv melen met vezelrijke melen om vocht vast te houden.

Ik heb al eerder gereageerd dat alleen rijstmeel erg droog is, ik en vele andere de typische smaak van Schar Mixen (ook mix C niet) niet lekker vinden.
Nou hecht ik wel veel waarde aan de smaak.

Ik meng glutenvrij meel met amandelmeel voor biscuit.
Geen boter in biscuit, dan is het genoisebeslag.
Wel doe ik om het luchtig te krijgen de eieren, op kamertemperatuur, 1 voor 1 toevoegen om het luchtig te krijgen en lang kloppen.
Het ontbreken van gluten vereist wat extra's zodat je het toch luchtig krijgt.

Zorg wel dat alles glutenvrij is gemaakt, je materiaal en je werkoppervlak, geen houten materialen gebruikt om geen kruisbesmetting te krijgen, anders worden de gv personen nog ziek.
De een krijgt alleen buikpijn, maar een ander kan zelfs een allergische shock krijgen. (niet om je bang te maken, maar realiseer wat je doet)

Proef zelf is mijn advies, wat jij droog vind vind de glutenvrije persoon ook droog. ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

63

Re: Glutenvrij kapsel

jolanda71 schreef:

Dan zou ik een ander recept nemen.

Voor taartvorm Ø 23 cm
Ingrediënten
4 grote eieren
100 gram witte basterd suiker (witte)
100 gram gezeefde c-mix vanShär
2 theelepels bakpoeder van dr oetker.


Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Klop de eierenen de  suiker 'au bain marie' op totdat de suiker opgelost is en er een schuimende massa ontstaat. (niet te heet laten worden dan gaat het klonteren)

Ikzelf verwarm de eieren van te voren en mix 10 minuten.

Klop de massa nu koud op tot een stevige schuim. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door.

Stort het beslag in een ingevette taartvorm.

Bak de taartvorm in ongeveer 40 minuten af.

Waar kan ik deze c-mix van Shär halen?

64

Re: Glutenvrij kapsel

Mix-c is vaak wel te koop bij een natuurvoedingswinkel, maar supermarkten hebben tegenwoordig ook wel glutenvrije producten. Vraag er anders gewoon om, wellicht willen ze het wel bestellen. Ook online kun je het vaak wel vinden, even googlen.

Tieneke

65

Re: Glutenvrij kapsel

Tante Tien schreef:

Mix-c is vaak wel te koop bij een natuurvoedingswinkel, maar supermarkten hebben tegenwoordig ook wel glutenvrije producten. Vraag er anders gewoon om, wellicht willen ze het wel bestellen. Ook online kun je het vaak wel vinden, even googlen.

Tieneke


Bedankt voor de snelle reactie.

groetjes Els

66

Re: Glutenvrij kapsel

http://www.glutenvrijemarkt.com/
Diverse soorten gv meel

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

67

Re: Glutenvrij kapsel

ireen123 schreef:

http://www.glutenvrijemarkt.com/
Diverse soorten gv meel


Ook ik mag een glutenvrije taart bakken en heb gisteren hier twee soorten meel besteld. Ben benieuwd.

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

68

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi,

Ik lees heel veel hier over droge kapsels met glutenvrij meel...dat is idd ook mijn ervaring. Alhoewel ik deze recepten nog niet geprobeerd heb trouwens. Ga ik binnenkort zeker uitproberen.Maar wat ik laatst heb gedaan is tremperen. Gewoon suiker met water en eventueel een smaakstof inkoken tot een siroop. Die spray ik dan over de taartlagen heen voordat ik de vulling er op doe (ik maak ze best nat!) en daardoor heb je een veel lekkerdere taart. Wel glutenvrije smaakstof gebruiken uiteraard. Die van LorAnn is gklutenvrij.
Misschien een tip!

This too shall pass!

69

Re: Glutenvrij kapsel

Hoi,

Ik lees heel veel hier over droge kapsels met glutenvrij meel...dat is idd ook mijn ervaring. Alhoewel ik deze recepten nog niet geprobeerd heb trouwens. Ga ik binnenkort zeker uitproberen.Maar wat ik laatst heb gedaan is tremperen. Gewoon suiker met water en eventueel een smaakstof inkoken tot een siroop. Die spray ik dan over de taartlagen heen voordat ik de vulling er op doe (ik maak ze best nat!) en daardoor heb je een veel lekkerdere taart. Wel glutenvrije smaakstof gebruiken uiteraard. Die van LorAnn is gklutenvrij.
Misschien een tip!

This too shall pass!

70

Re: Glutenvrij kapsel

Ik heb dit recept 1 keer gebruikt, was geen succes, het viel uit elkaar toen ik het uit het bakblik haalde. De biscuit was trouwens wel lekker en ik vond niet droog. Maar wat kan ik doen tegen het uit elkaar vallen?
Groeten Anne

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

71

Re: Glutenvrij kapsel

anne-taarten schreef:

Ik heb dit recept 1 keer gebruikt, was geen succes, het viel uit elkaar toen ik het uit het bakblik haalde. De biscuit was trouwens wel lekker en ik vond niet droog. Maar wat kan ik doen tegen het uit elkaar vallen?
Groeten Anne

O dat weet ik ook niet zo gauw. Ik heb het zelf nooit gehad...
Misschien iets langer in het bakblik af laten koelen? Wel even de randen losmaken zou ik doen, dan blijft het daar niet op hangen bij het afkoelen en iets krimpen... Was het bakblik wel goed ingevet? Meestal gebruik ik boter voor het invetten, maar de laatste tijd bakspray en dat gaat ook goed.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

72

Re: Glutenvrij kapsel

Dankjewel Lilo voor je reaktie. Vries jij deze biscuits ook wel eens in? Of wordt dat echt te droog....lijkt me handiger om eerst weer eens te proberen, zodat het niet weer laatstemomentstresswerk wordt.....Ik had het wel goed ingevet, misschien niet goed genoeg af laten koelen.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

73

Re: Glutenvrij kapsel

Al een tijd niet gemaakt.... Geloof dat ik het wel eens ingevroren heb en dat dat geen problemen gaf!
Hoop dat het de volgende keer wel heel uit je vorm komt. Het klopt wel hoor dat rijstemeel een losser geheel geeft dan tarwebloem. Met pannenkoeken bakken dat ik ook wel eens met rijstemeel deed braken ze ook makkelijk bij het omkeren  :/
Maar gelukkig was dat mijn ervaring met de kapsels niet...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

74

Re: Glutenvrij kapsel

Ik vries het bijna altijd in, omdat gv vaker mislukt en ik dus niet op het laatste moment wil beginnen. Het wordt niet droger dan anders.
Ik doe er altijd een flink natte vulling of anders biscuit wat vochtig maken met limo of iets anders.
Het klopt wel dat het sneller uit elkaar valt.
Gluten zorgen ervoor dat het aan elkaar blijft plakken en dat mis je nu.
Ik wil het ooit nog eens gaan proberen met kleefrijstmeel.(iets plakkeriger).
Mijn dochter eet als sinds ze 5 is zonder gluten en vindt de taart sowieso nooit droog, maar als je daarnaast een 'gewone'biscuit eet dan merk je wel verschil. Helaas

75

Re: Glutenvrij kapsel

myrquin schreef:

Ik vries het bijna altijd in, omdat gv vaker mislukt en ik dus niet op het laatste moment wil beginnen. Het wordt niet droger dan anders.
Ik doe er altijd een flink natte vulling of anders biscuit wat vochtig maken met limo of iets anders.
Het klopt wel dat het sneller uit elkaar valt.
Gluten zorgen ervoor dat het aan elkaar blijft plakken en dat mis je nu.
Ik wil het ooit nog eens gaan proberen met kleefrijstmeel.(iets plakkeriger).
Mijn dochter eet als sinds ze 5 is zonder gluten en vindt de taart sowieso nooit droog, maar als je daarnaast een 'gewone'biscuit eet dan merk je wel verschil. Helaas


Succes met de ketanrijst.
Ik vond het jakkie, synthetische smaak. Nu vind ik dat ook van andere bereidingen met ketan- (=kleef), rijst. Ik heb met de rijstkorrel en het meel geprobeerd. het is niet mijn ding.

Vraagje, als jezelf proeft van het gv baksel bereid met rijstmeel, vind je dat dan hetzelfde smaken als glutenvol, dus niet minder droog?

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij