1

Onderwerp: cake

hallo  ik  ben  jan  ik  heb  een  vraagje  waarom  komt  mijn cake  in  het   midden  altijd  omhoog  als  ik  die  bak   springvorm  of  andrevorm  altijd  het  zelfde   wie  weet  de  oplosing    bij   voorbaat  mijn  dank  jan

2

Re: cake

Hallo Jan,

Dat komt doordat de cake aan de bovenkant dichtschroeit als je hem in de oven plaatst bij een bepaalde temperatuur. Omdat daarna de cake nog gaat rijzen, komt de kern, die wordt het heetst, uiteindelijk omhoog en soms barst een cake daarom ook altijd in het midden.

Hoe los je dit nu op? Heel simpel door de temperatuur geleidelijk op te voeren. als je een cake bijvoorbeeld bij 170 graden moet bakken en dan bijv. 60 minuten ofzo, dan doe je de eerste 20 minuten op 130-135 graden, daarna 20 minuten op 150 graden en de laatste 20 minuten pas op 170-175 graden. Zo kan de cake langzaam rijzen en de bovenkant gaat pas op het laatst dicht. Wel altijd voelen of hij door en door gaar is voor je hem eruit haalt! Anders laat je hem gewoon nog even een minuut of 10 langer staan.

Bij moscovisch doe ik altijd 12 minuten op 145-150 graden, 12 minuten op 165 en 12 minuten op 180 graden. Ook dat lukt dan prima!

Succes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: cake

Goedemorgen!!

Gisteravond voor het eerst het moscovisch recept geprobeerd :-(  (mislukt)

In het recept staat:
snijd de boter met een mes zeer klein, tot er een kruimelige substantie ontstaat

Mijn probleem is nu dat die kruimelige substantie blijft nadat ik het eigeel en eiwit er door heb gedaan. Ik heb dus klontjes in mijn beslag.

Ik heb het gewoon toch maar in de oven gezet (hoopte dat de boterklontjes misschien zouden smelten). Maar nu kwam ook nog eens het beslag niet omhoog (ben eerlijk gezegd vergeten er een beetje zout door te doen).

Heeft iemand een tip voor mij?

4

Re: cake

Of je doet een vochtige theedoek om je vorm, Jan. Dan blijft de temperatuur aan de buitenkant ook lager. Er staat hier ergens op het forum hoe je dat doet.

Veel succes, Petra