1

Onderwerp: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Zoals ik in mijn voorstelstukje schreef wil ik graag binnenkort mijn tweede bruidstaart en eerste stapeltaart maken. Ik had het plan om deze 5 lagen te maken (net zoals mijn eerste bruidstaart die op een standaard stond), maar toen ik in de gallerie keek zag ik eigenlijk maar weinig 5laags stapeltaarten...

Kan dit dus wel? Hij is voor ongeveer 60 mensen en ik wilde de lagen niet te hoog maken, maar wel met 5 verschillende vullingen. Verder heb ik al een hoop gelezen over stutten met stokjes en karton, ik hoop dat dat allemaal gaat lukken, en vooral dat hij niet instort/omvalt/andere nare dingen...

Wie helpt?

2

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Ik denk dat als de taarten niet te groot zijn dat je ze wel kan stapelen, mits je ze erg goed stut!! Heb er eigenlijk geen ervaring mee.. maar denk dat dat wel moet lukken hoor :)

3

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

5 lagen hoog is wel heel hoog ja, dan kun je het beter te plekke gaan stapelen of thuis al 3 lagen doen en dan 2 ter plekke. De taart wordt anders ook giga-zwaar om te tillen en heel kwetsbaar met die hoogte.
Overigens is 5 lagen taart ook wel giga-veel taart hoor, ik heb mijn 4 laags stapeltaart gemaakt met 30, 25, 20 en 15 en dat was voor ruim 60 personen taart (zijn wel hoge taarten).

Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Ik zit hier zowat met dezelfde vrees als jij, Boukje.
Ik ga me binnenkort ook wagen aan een stapeltaart.  Ik dacht aan vier lagen.  Zoals Lara M.
Biedt een gewoon taartkarton tussen elke laag wel voldoende steun?

5

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Sybe schreef:

Ik zit hier zowat met dezelfde vrees als jij, Boukje.
Ik ga me binnenkort ook wagen aan een stapeltaart.  Ik dacht aan vier lagen.  Zoals Lara M.
Biedt een gewoon taartkarton tussen elke laag wel voldoende steun?

Hoi Sybe, als je even kijkt op mijn site www.tartacadabra.nl kun je bij How-to's er eentje vinden van taarten stapelen, in het eerste stuk staat dan ook uitgebruikt beschreven van de taartkartons, hoeveelheid stokjes etc etc.
En ja Karin (Kaatje E.) en ik gebruiken allebei dubbele taartkartons, die zijn dan toch wat steviger om het hele gewicht te dragen (ik maakde how-to's samen met Kaatje).

Veel sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Ik vroeg me ook af of karton wel stevig genoeg is.
Ik heb namelijk in september een bruidstaart met waarschijnlijk 4 lagen.
En ik zag in de webshop van die cake boards (4 mm.) Zijn die ook geschikt voor het stapelen? Of kan ik echt gewoon beter karton gebruiken?

Groetjes Michelle...

7

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Ik heb een 5 lager gemaakt en ook nog eens in 1 keer vervoerd :) was wel maar een heel klein stukje rijden).
Stevige deuvels (een enorme 'stok' gekocht bij de Gamma) wel een cm dik in de onderste taarten en ook best veel, onderste 9 geloof ik, dan 8, dan 6, dubbele kartonnetjes. Wat volgens mij ook heeeeeel belangrijk is, is een goed stevige ondergrond die niet vervormd / buigt als je je taart optilt!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

8

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Yvonne heeft gelijk: gewoon bij een bouwmarkt deuvels kopen (lengte van 50 cm, volgens mij) en i.i.g per laag 6 gebruiken. Wat ook handig is: met een puntenslijper een puntje aan je stokjes maken, dan prikt ´ie er makkelijker doorheen. Gebruik voor deze hoge taarten ook altijd een lange deuvel dwars door alle taarten heen (denk aan het puntje, anders kom je niet door de taartkartons heen!!!)

Life can be a series of magical moments, if only you let it...

9

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Ik zou geen puntje maken, want dan heeft je deuvel geen goed steunvlak en kan 'ie toch relatief makkelijk omver schieten... En mijn stok was wel 2 meter of zoiets.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Als je een lange deuvel door heel de taart steekt (zonder een punt) maak je dan vooraf een gaatje in het midden van je taartkartons? 
Ik heb wel een beetje schrik dat je met je deuvel gaat knoeien als je hem er in probeert te stoppen omdat ik denk dat ik de gaatjes niet ga vinden door schuin af te wijken of zo.
Of wijst dat allemaal zichzelf uit.
Valt het op dat ik zenuwachtig ben? :o

11

Re: Stapeltaart.. hoeveel lagen?

Als je er geen puntje aan slijpt, is het WEL noodzakelijk er gaatjes in te maken ja, alleen kan ik ook niet zo goed mikken, dus ik slijp er altijd een puntje aan.
Voorzichtig door de bovenste taart steken tot aan het karton en dan kracht zetten terwijl je een draaiende beweging maakt narr links en naar rechts (een beetje wrikken). Door de volgende taart, tot het karton en dan precies hetzelfde, tot je ze allemaal aan elkaar gespiest hebt!
Succes!

Life can be a series of magical moments, if only you let it...