1

Onderwerp: witte marsepein..??

Hallo,

Zoals velen ga ik ook maar eens proberen om wat te bakken. Nu vraag ik me alleen af of je marsepein ook wit kan maken. Ik weet dat fondant al van zichzelf wit is maar mijn gevoel zegt me dat marsepein makkelijker te verwerken(vormen/snijden) is en dat het daar ook strakker mee wordt. Ik wil namelijk een Nemo maken endat moet wel wit zijn.
Verder vroeg ik me af hoeveel marsepein je ongeveer nodig hebt voor het bekleden van een taart en een figuurtje erop.

Alvast bedankt voor een evt. reactie
Gr. Marielle

2

Re: witte marsepein..??

Hallo  Marielle,

Leuk dat je deze site en het forum gevonden hebt! Even wat antwoordjes.

Je hebt wel gelijk, marsepein verwerkt inderdaad iets makkelijker als fondant, maar marsepein wit maken kost vrij veel witte kleurstof. Het bestaat dus wel en ik heb het ook in huis en in het begin ook wel gedaan. Het wordt alleen niet zo wit als fondant, maar wel iets witter als de basiskleur.

Wat ik doe, als ik wit nodig heb zoals voor Nemo, dan gebruik ik dus gewoon marsepein voor het oranje en fondant voor wit. Dat doe ik ook bij bijvoorbeeld het wit van het ajaxshirt en voor bijv. oogjes.

Voor een normale taart (max. rond 26) heb je incl plaatje ca. 400 gram marsepein nodig. Ik neem echter altijd iets ruimer, 500 gram, voor het kleuren, want je moet het wel ruim over je taart kunnen leggen. De marsepein die je overhoudt (dus van de randen wegsnijdt) kun je in plastic folie gewoon bewaren tot je weer een taart maakt, de houdbaarheid is, als je verse marsepein hebt, ong. 9 maanden. Je kunt het ook heel leuk rond 5 dec. gebruiken en ipv figuurtjes in de winkel kopen, zelf iets maken of de kinderen iets laten maken!!

Succes met het maken en laat je ons een foto zien van je Nemo taart?

Groetjes, Inge

PS: persoonlijk vind ik fondant altijd w

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: witte marsepein..??

Hoi Inge (en de rest),

Bedankt voor je (snelle) reactie.

Ik ben vanmorgen naar Duitsland gereden, op aan raden van de buurvrouw, om daar o.a. een voorgebakken ronde taart te halen die al in 3 is gesneden. Zal wel niet zo lekker zijn als eigen baksels maar wel zo gemaakelijk (zeker voor een eerste taart) Verder hadden ze daar ook kleurpasta's en schrijfpasta, beide per 4 tubes verpakt in de kleuren rood, blauw, geel en groen (bij de schrijfpasta zat bruin ipv blauw) per doosje 1,99. Verder hadden ze ook marsepein (125, 200 en 400 gram) en dextro energie suiker in poedervorm. Het lag allemaal gewoon in een supermarkt (Extra) ;)


Ik had ook nog even vraag mbt de creme, waar kan je (meestal) aan de banketbakkersroompoeder komen (naast het adres dat jullie opgeven) en hoeveel heb je hiervan nodig voor 1 laag op een taart van ong. 24cm doorsnede?
En als ik op een andere laag slagroom wil doen moet ik de slagroom dan aanmaken met klop klop oid?
Sorry voor al deze vragen maar het is ook zo lastig als je 's avonds te kort komt.:x

Nogmaals bedankt
Marielle

4

Re: witte marsepein..??

Hoi Marielle, handig, dat je dichtbij gewoon in de supermarkt je spulletjes kan kopen! Toevallig heb ik afgelopen vakantie ook schrijfpasta gekocht in een supermarkt in Luxemburg, maar ja, daar kom ik niet zo h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: witte marsepein..??

Hoi Marielle,

Even snel over de slagroom. SLagroom is heel vochtig en daar gaat de marsepein van stuk. Dat houdt in dat je een heel dun laagje tot ong. 2 cm van de rand zou kunnen doen, maar als het ertussen uit piept gaat dat ten koste van je marsepeinen laagje. Ik maak hem wel eens met zwitsterse room dat is slagroom met banketbakkersroom. Als verhouding neem je 125 gram gezoete (geklopte dus) slagroom en 200 gram (gemaakte) banketbakkersroom. Voorzichtig door elkaar spatelen en dat is erg lekker tussen je taart en iets minder gevoelig vwb vocht. Maar je kunt je taart er niet mee insmeren aan de bovenkant, dat kan alleen met botercreme of met abrikozengelei. Anders gaat het dus heel erg bobbelen. (heb ik een keer aan de hand gehad zelf namelijk!)

Succes en groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Re: witte marsepein..??

Hallo,

Ik had een vraagje. Kun je marspein invriezen en als dat zo is hoelang blijft het dan goed?

GRoetjes

7

Re: witte marsepein..??

Hoi Annemarieke,

Volgens mij is het niet handig om het in te vriezen, het lijkt mij erg plakkerig worden door het vocht in de vriezer. Marsepein is buiten de vriezer en koelkast ook al heel lang houdbaar, meestal wel een maand of 9, maar eigenlijk is het niet echt aan bederf onderhevig. Als je het goed inpakt in huishoudfolie (luchtdicht dus) en dan evt. in een tupperware of ander plastic bakje met deksel erop kan het prima bewaard blijven.

Als het niet lekker meer is proef je dat zeker en ik denk dat het na een paar jaar wel droog zal aanvoelen ;-) maar ik hoop dat je eerder weer met je marsepein gaat werken!! :-D

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8 Laatst bewerkt door annelot (10-06-2005 20:03)

Re: witte marsepein..??

Marielle,

Waar in duitsland koop jij jouw marcepein enzo??
Mijn zus woont dicht bij de grens, dus misschien kan zij dat voor mij eens meenemen??(ze is zelf ook verslaafd geworden, vond het zo leuk dat ik er eentje maakte bij haar thuis voor haar dochter!!)

grt charlotte

9

Re: witte marsepein..??

hallo annelot ,
Ik koop in duitsland als ik op vakantie ben ook veel bakspullen. Bijna iedere wat grotere supermarkt Edeka, Spar, Neukauf hebben een behoorlijk bakvak. ik neem zelf dan de marzepan roh masse mee. dat is een pakje waar de poedersuiker nog door heen gekneed moet worden  1:1 van het merk schwartau. ook hebben ze vaak kant en klare marsepeinroosjes, suikerfiguurtjes en kleurstofpoeders en schrijfsuikertubes.
Dus eigenlijk gewoon een wat grotere supermarkt opzoeken en het bakvak "plunderen":D
succes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

10

Re: witte marsepein..??

Haai

Dus gewoon een grote supermarkt in stappen??Tje wat makkelijk eigenlijk, helemaal niet aan gedacht, maarre.....mijn duits is vreselijk, dus ik hoop dat ik eruit kom.
Bedankt iig voor de tip!1

grt charlotte