1

Onderwerp: Noorse taart

Dit recept heb ik van vrienden uit Noorwegen gekregen. Ik heb het pas op mijn werk getrakteerd en iedereen was enthousiast (of deden net alsof :) , maar ik vond het in ieder geval heerlijk )
Op een noorse site kwam ik een how-to filmpje tegen, dan weet je gelijk hoe het moet en hoe het er uit ziet: http://www.spise.no/oppskrifter/verdens … e_plug.htm

(even knippen en plakken, want volgens mij lukt het me niet om de link te plaatsen)


Bodem
·    100 gram boter
·    100 gram basterdsuiker
·    1 tl vanille suiker
·    100 gram bloem (gezeefd)
·    2 tl bakpoeder
·    4 eidooiers
·    4 el melk

Eiwitschuim
·    4 eiwitten
·    200 gram suiker
·    1 zakje gram geschaafde amandelen

Vulling
·    1 pakje banketbakkersroom (Baukje/Oetker)
·    2 dl slagroom
·    2 tl vanillesuiker


Voorbereiding:
·Oven voorverwarmen op 175 graden (bijvoorkeur onder- en bovenwarmte)
·Bakblik bekleden met bakpapier (het grote bakblik dat je in de oven schuift)
·Dooiers van het eiwit scheiden.

Bereiding
·Meng de boter en suiker en roer het tot een cr

Re: Noorse taart

dit klinkt heel lekker

Groetjes Miranda

3

Re: Noorse taart

Heb net het filmpje bekeken...ziet er lekker uit :)

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

4

Re: Noorse taart

En deze is lekker!!! Ik kan t weten want ik ben een van die collega's die echt heeft gesmuld van deze taart. Echt een aanrader en ik ga m zelf ook maar eens maken.

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

5

Re: Noorse taart

Hij kan de site niet vinden bij mij :(

6

Re: Noorse taart

Mmmm bij mij lukt het ook niet om via de link op de site te komen. Maar als je googlet op "verdens beste" dan staat hij bovenaan.

Hopen dat het lukt.

Groetjes,
Annelies

7

Re: Noorse taart

Die ga ik zeker proberen! Heb het recept al opgeslagen en het filmpje bekeken. Ziet dr lekker uit!

8

Re: Noorse taart

Lievejente schreef:

Dit recept heb ik van vrienden uit Noorwegen gekregen. Ik heb het pas op mijn werk getrakteerd en iedereen was enthousiast (of deden net alsof :) , maar ik vond het in ieder geval heerlijk )
Op een noorse site kwam ik een how-to filmpje tegen, dan weet je gelijk hoe het moet en hoe het er uit ziet: http://www.spise.no/oppskrifter/verdens … e_plug.htm

(even knippen en plakken, want volgens mij lukt het me niet om de link te plaatsen)


Bodem
·    100 gram boter
·    100 gram basterdsuiker
·    1 tl vanille suiker
·    100 gram bloem (gezeefd)
·    2 tl bakpoeder
·    4 eidooiers
·    4 el melk

Eiwitschuim
·    4 eiwitten
·    200 gram suiker
·    1 zakje gram geschaafde amandelen

Vulling
·    1 pakje banketbakkersroom (Baukje/Oetker)
·    2 dl slagroom
·    2 tl vanillesuiker


Voorbereiding:
·Oven voorverwarmen op 175 graden (bijvoorkeur onder- en bovenwarmte)
·Bakblik bekleden met bakpapier (het grote bakblik dat je in de oven schuift)
·Dooiers van het eiwit scheiden.

Bereiding
·Meng de boter en suiker en roer het tot een cr

Ik zou graag het volledige recept willen weten. Heeft iemand dat voor mij?

groetjes Hanneke

9

Re: Noorse taart

Nu ben ik toch ook heel benieuwd! Heeft iemand het volledige recept opgeslagen?

10

Re: Noorse taart

Klinkt erg goed maar het recdpt is niet volledig... mag ik dit ook hebben?

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

11

Re: Noorse taart

Niemand? :(

groetjes Hanneke

12

Re: Noorse taart

Misschien hebben jullie hier wat aan? Stuurde m'n zus uit Noorwegen door.

http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/kr … 6fjordkake

13

Re: Noorse taart

Wendy83 schreef:

Misschien hebben jullie hier wat aan? Stuurde m'n zus uit Noorwegen door.

http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/kr … 6fjordkake

helaas kan ik de Noorse taal niet lezen :s

groetjes Hanneke

14

Re: Noorse taart

Mijn zus zal hem binnenkort vertalen voor me, dan zal ik het ook hier plaatsen  ;) . Anders translate gebruiken?

15

Re: Noorse taart

Wendy83 schreef:

Misschien hebben jullie hier wat aan? Stuurde m'n zus uit Noorwegen door.

http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/kr … 6fjordkake

Bedankt!
En als je zus vertaalt; graag!

16

Re: Noorse taart

Vertaling

Werelds beste taart

Ingredienten:
Voor de taartbodem:
150 gr boter
125 gr suiker
150 gr gezeefde bloem
1 tl bakpoeder
5 eierdooiers
5 el melk

Schuimlaag:
5 eiwitten
180 gr suiker
100 gr gehakte amandelen

Vulling:
1 pak piano vanillecreme 5 dl (banketbakkersroom)
2 dl slagroom
2 tl vanillesuiker

Tip: Merengue (schuim) wordt wat kleveriger als je poedersuiker/suiker aan het eind er door klopt met een klein lepeltje witte azijn. De azijn zal geen smaak afgeven aan de merengue

Bereiding:
Voor dit recept heb je een met bakpapier bekleed bakblik nodig met de maten 25x35 cm. Verwarm de oven voor op 175 graden.

Taartbodem:
Begin met de taartbodem. Roer boter en suiker tot dat deze licht en luchtig is. Scheidt de eiwitten van de dooiers. Voeg bloem, bakpoeder, eidooiers en melk toe. Verdeel dit beslag over de bodem van het bakblik.

Sla de eiwitten halfstijf. Voeg daarna beetje bij beetje de suiker toe, totdat het helemaal stijf is. Verdeel deze massa over het deeg en strooi de gehakte amandelen erover.
Bak de taart in het midden van de oven ca 30 minuten. Laat het afkoelen.

Vulling:
Verdeel de  in twee gelijke delen (middendoor, dus niet boven en onder) Leg het ende deel op de taartschaal met de schuimkant naar beneden. klop de slagroom met de vanillesuiker en meng deze door de banketbakkersroom. Verdeel deze creme met een spatel over de taartbodem. Leg het andere taartdeel met merenguekant naar boven, er bovenop  :)

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

17

Re: Noorse taart

Bedankt Heidi!

18

Re: Noorse taart

oh fijn bedankt, ik ga hem volgende week maken

groetjes Hanneke

19

Re: Noorse taart

:thumb:

20

Re: Noorse taart

Heidimaris schreef:

Vertaling

Werelds beste taart

Ingredienten:
Voor de taartbodem:
150 gr boter
125 gr suiker
150 gr gezeefde bloem
1 tl bakpoeder
5 eierdooiers
5 el melk

Schuimlaag:
5 eiwitten
180 gr suiker
100 gr gehakte amandelen

Vulling:
1 pak piano vanillecreme 5 dl (banketbakkersroom)
2 dl slagroom
2 tl vanillesuiker

Tip: Merengue (schuim) wordt wat kleveriger als je poedersuiker/suiker aan het eind er door klopt met een klein lepeltje witte azijn. De azijn zal geen smaak afgeven aan de merengue

Bereiding:
Voor dit recept heb je een met bakpapier bekleed bakblik nodig met de maten 25x35 cm. Verwarm de oven voor op 175 graden.

Taartbodem:
Begin met de taartbodem. Roer boter en suiker tot dat deze licht en luchtig is. Scheidt de eiwitten van de dooiers. Voeg bloem, bakpoeder, eidooiers en melk toe. Verdeel dit beslag over de bodem van het bakblik.

Sla de eiwitten halfstijf. Voeg daarna beetje bij beetje de suiker toe, totdat het helemaal stijf is. Verdeel deze massa over het deeg en strooi de gehakte amandelen erover.
Bak de taart in het midden van de oven ca 30 minuten. Laat het afkoelen.

Vulling:
Verdeel de  in twee gelijke delen (middendoor, dus niet boven en onder) Leg het ende deel op de taartschaal met de schuimkant naar beneden. klop de slagroom met de vanillesuiker en meng deze door de banketbakkersroom. Verdeel deze creme met een spatel over de taartbodem. Leg het andere taartdeel met merenguekant naar boven, er bovenop  :)

Mijn zus had dezelfde vertaling  ;) , maar dit er nog bij:

Tip

Het schuim wordt zachter als  je de suiker erop het laatst toevoegt en een klein theelepeltje met lichte azijn aan toevoegt. De azijn proef je niet.

21

Re: Noorse taart

:thumb:

Wendy83 schreef:
Heidimaris schreef:

Vertaling

Werelds beste taart

Ingredienten:
Voor de taartbodem:
150 gr boter
125 gr suiker
150 gr gezeefde bloem
1 tl bakpoeder
5 eierdooiers
5 el melk

Schuimlaag:
5 eiwitten
180 gr suiker
100 gr gehakte amandelen

Vulling:
1 pak piano vanillecreme 5 dl (banketbakkersroom)
2 dl slagroom
2 tl vanillesuiker

Tip: Merengue (schuim) wordt wat kleveriger als je poedersuiker/suiker aan het eind er door klopt met een klein lepeltje witte azijn. De azijn zal geen smaak afgeven aan de merengue

Bereiding:
Voor dit recept heb je een met bakpapier bekleed bakblik nodig met de maten 25x35 cm. Verwarm de oven voor op 175 graden.

Taartbodem:
Begin met de taartbodem. Roer boter en suiker tot dat deze licht en luchtig is. Scheidt de eiwitten van de dooiers. Voeg bloem, bakpoeder, eidooiers en melk toe. Verdeel dit beslag over de bodem van het bakblik.

Sla de eiwitten halfstijf. Voeg daarna beetje bij beetje de suiker toe, totdat het helemaal stijf is. Verdeel deze massa over het deeg en strooi de gehakte amandelen erover.
Bak de taart in het midden van de oven ca 30 minuten. Laat het afkoelen.

Vulling:
Verdeel de  in twee gelijke delen (middendoor, dus niet boven en onder) Leg het ende deel op de taartschaal met de schuimkant naar beneden. klop de slagroom met de vanillesuiker en meng deze door de banketbakkersroom. Verdeel deze creme met een spatel over de taartbodem. Leg het andere taartdeel met merenguekant naar boven, er bovenop  :)

Mijn zus had dezelfde vertaling  ;) , maar dit er nog bij:

Tip

Het schuim wordt zachter als  je de suiker erop het laatst toevoegt en een klein theelepeltje met lichte azijn aan toevoegt. De azijn proef je niet.

Super!

groetjes Hanneke

22

Re: Noorse taart

Heidimaris schreef:

Vulling:
Verdeel de  in twee gelijke delen (middendoor, dus niet boven en onder) Leg het ende deel op de taartschaal met de schuimkant naar beneden. klop de slagroom met de vanillesuiker en meng deze door de banketbakkersroom. Verdeel deze creme met een spatel over de taartbodem. Leg het andere taartdeel met merenguekant naar boven, er bovenop  :)

:think: dus je bakt de bodem met de merengue tegelijk, op elkaar.
Snij je die 2 los van elkaar om de bbr ertussen te doen.... begrijp ik het zo goed?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

23

Re: Noorse taart

Nee je snijdt ze niet los van elkaar, maar gewoon dwars doormidden. Dus dan krijg je 2 delen met zowel cake als schuim die je met de schuimkanten naar buiten doet. (blijft het schuim lekker knapperig :) )

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

24

Re: Noorse taart

:think:  :think:  :think:  :think:
'ksnap d'r niks van :nooo  :o

iemand een foto? (dat filmpje werkt niet op m'n laptop :nooo )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

Re: Noorse taart

Je hebt een cake die bestaat uit 2 lagen. Die lagen laat je gewoon opelkaar zitten. Dan snijdt je de cake doormidden, dwars door alle lagen heen. Dan heb je 2 stukken die allebei bestaan uit een een laag cake en een laag schuim. Het ene deel leg je met de schuimkant op een schaal en de cakekant naar boven. Daar verdeel je de creme overheen en het andere deel leg je met de cakekant naar beneden er weer bovenop, zodat de schuimkant naar boven ligt.
Is het zo duidelijker, de plaatjes die ik vond, laten het niet duidelijk zien  :s

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi