1

Onderwerp: Na vele pogingen krijg ik m'n chewie koekjes niet zoals ik ze wil

De Lidl verkocht ooit heerlijke koekjes met witte chocola en macadamianoten. Toen ze stopten met de verkoop hiervan, en het na enige tijd ook wel duidelijk werd dat ze niet meer terugkwamen, besloot ik zelf maar koekjes te gaan bakken, in de hoop dat ze net zo lekker zouden worden.

Ik heb ondertussen al tientallen partijen gebakken, waarbij ik iedere keer weer wat aanpassingen maak om dichter bij het perfecte koekje te komen. De meeste partijen smaken prima, maar sommige dingen lijken gewoon onmogelijk te zijn voor mij. Zo worden mijn koekjes bijvoorbeeld altijd heel erg dun, ongeveer 7 millimeter, ongeacht of het beslag vers of bevroren is, terwijl ik toch liever een mooi dik koekje van 1,5cm ongeveer zou hebben.

Ik heb al van alles geprobeerd: meer/minder van een bepaalde suikersoort, meer/minder zelfrijzend bakmeel, boter/roomboter, ahornsiroop toevoegen, verschillende temperaturen / baktijden, maar niets geeft me het gewenste resultaat.

Mijn huidige recept:
- 100gr Boter
- 125gr Suiker
- 100gr Lichtbruine basterdsuiker
- 25/50gr Donkere basterdsuiker
- 25/50gr Ahornsiroop

- 250/300gr Zelfrijzend bakmeel
- 8gr (half zakje) Bakpoeder

- 1 ei
- snufje zout

- 100gr witte chocola

Meestal bak ik ze op ongeveer 180 graden, voor ongeveer 10 minuten. Ik heb ook hogere en lagere temperaturen geprobeerd, en langere en kortere baktijden. Ongeacht hoe of wat, m'n koekjes zijn altijd dunner dan ik zou willen. Doordat ze zo dun zijn lukt het me ook niet om ze een beetje krokant te krijgen terwijl ze ook nog chewie blijven. Ook is de onderkant van m'n koekjes altijd erg zacht, bijna eierkoek-achtig. Ik lees vaak dat je bakplaat het best koud (kamertemperatuur) kan zijn, maar door die zachte onderkant krijg ik toch het idee dat dat niet zo is. Of zou het aan het bakpapier liggen?
Voor de zuiderlingen onder ons: De Jan Linders verkoopt American Cookies die bijna exact zijn wat ik zou willen bereiken. Mooi dik, bruin en knapperig aan de buitenkant en chewie van binnen.

Ik heb op het moment geen foto van m'n resultaat, maar ik zal als ik er aan denk binnenkort een foto toevoegen.

Hebben jullie misschien nog tips waar ik me op kan richten zodat ik verder richting m'n perfecte koekje kom?

Ook nog een kleine irritatie tijdens het bakken: Mijn deeg is (waarschijnlijk door de ahornsiroop) vaak erg plakkerig, wat bolletjes rollen bijna onmogelijk maakt. Is daar nog iets aan te doen?

2

Re: Na vele pogingen krijg ik m'n chewie koekjes niet zoals ik ze wil

Dat is balen zeg, mij valt alleen op dat je veel suikers gebruikt... Ik bak zelf dit soort koekjes altijd naar amerikaans recept, bijvoorbeeld van cookiesandcups.com

Succes! Ik hoop dat je het ultieme recept vindt!

Tieneke