1

Onderwerp: Taart scheef

Hoi!
Ik maakte jaren terug heel veel fondant taarten. Heb het een tijdje opzij gezet, maar ben nu weer opnieuw begonnen maar dan zonder fondant. Dus botercreme taarten, of naked cakes.
Ik gebruik veelal (vooral afgelopen Corona jaar met kleine verjaardagen) de hoge cakevorm van Wilton van 15 cm diameter.
Hij komt mooi recht uit de oven, ik snijd een klein beetje van de bovenkant af, draai m op, snijd m in 4 plakken.... Maar na het decoreren zakt ie helemaal in.
Ik heb er pas 2 cakedowels ingedrukt maar dat mocht niet baten.
Ik wil er eigenlijk geen cakedrum tussen doen want je wilt toch 1 punt snijden van boven naar beneden.
Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?

2

Re: Taart scheef

:think:
Alleen douwels zal niet veel uithalen, dan moet er ook een cakeboard tussen  ;-)

Waarmee vul je je taart? Wellicht is je vulling te slap?
Indien je vult met creme helpt het wellicht handig om de taart goed te koelen zodat de creme stevig(er) wordt?

Hoe hoog is je taart na vullen?

Ik vind die hele hoge taarten juist niet handig zonder 'tussenboard' omdat je dan van die onhandige stukken krijgt  O-)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Re: Taart scheef

Ik ben wel benieuwd welke hoge cakevorm van Wilton je gebruikt... De hoogste van 15cm doorsnede van wilton die ik ken, is 7,5cm hoog. Die van PME zijn 10cm, maar ook dan zou-ie niet in moeten zakken nádat-ie gedecoreerd is.. Is alles wel goed afgekoeld voor je gaat decoreren? Uur of 4 of zo?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Taart scheef

Ik gebruik de 10 cm hoge, met bakpapier waardoor de taart ongeveer 14 cm hoog wordt. de taart zelf koelt meestal de hele nacht af, als vulling gebruik ik vaak vlaaivulling en botercreme.
Ik ga er nu 1 vullen, zal nu de taart vullen en een tijd in de koelkast laten staan voor ik de uiteindelijke laatste x afsmeer.
Bedankt voor de reacties!

5

Re: Taart scheef

En? Nu beter?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!