1

Onderwerp: Biscuit zakt in tijdens het bakken

Hallo allemaal,

Ik bak nu al eigenlijk jaren hetzelfde biscuit: De Milk and Butter Sponge Cake, door Mamakaat bij de ingezonden recepten gezet. Ik ben ontzettend tevreden over dit recept en zou dit dus ook willen blijven gebruiken.

Altijd is dit goed gegaan, totdat ik een andere oven ben gaan gebruiken. Ik bakte eerder in een Bauknecht op hetelucht. Ik heb op dit moment een (combi-stoom)oven van AEG.
Sinds dat ik met deze oven bak heb ik alleen maar problemen gehad met biscuits.
Eerst dacht ik nog dat dit kwam, omdat de oven tijdens het bakken ineens uitschakelde. Dit bleek echter een programmeerfout en iets met een sensor te zijn die niet goed werkte, dit is nu al ruim een jaar verholpen.
Keer op keer wanneer ik biscuit maak in een ronde 20cm vorm komt hij prachtig omhoog (8cm), maar na ongeveer een 25-30 minuten (van de in totaal 45-50 minuten baktijd) zakt hij enorm in in het midden, tot het onbruikbare toe (midden is dan ong.3-4cm).
Al enige biscuits zijn zo de prullenbak ingegaan.
Bij sommige biscuits die ik dan toch maar laat afbakken zitten er ook ronde harde kringen in het biscuit. (Dit is niet altijd). De biscuits zijn sowieso een stuk compacter, dan dat ze altijd waren.

Ik bak ook wel eens biscuits in 'plakken' met dit recept. Hier heb ik dit probleem niet meer, alleen dat ze bovenop heel raar gaan 'bubbelen'. Bij de ronde biscuit heb ik dit probleem dan weer niet.

Ik heb al van alles geprobeerd. Oventemperatuur lager/hoger/oplopend/constant, verschillende levels in de oven, langer/korter mixen, anders spatelen, andere merken ingrediënten, etc.etc.
Ik kan onderhand alleen nog maar denken dat het aan de oven ligt, sinds dat ik die heb is het drama. Of het moet aan mijn mixer liggen die ook een dagje ouder wordt... Ik weet het niet meer :X

Misschien hebben hier nog mensen een idee wat er aan de hand kan zijn of hoe ik dit probleem op kan lossen?

2

Re: Biscuit zakt in tijdens het bakken

Jeetje wat een gedoe! Kan me voorstellen dat je baalt. Ik lees dat je al vanalles hebt geprobeerd, het eerste wat ik zou zeggen is: lagere temperatuur bakken, zodat-ie rustig kan rijzen. Maar dat heb je ook al geprobeerd? 

Het klinkt als een verdeling van de warmte in de oven. Heb je al iets met een oventhermometer getest? Op verschillende plaatsen in de oven? Die dingen kosten niet zoveel en dan kun je misschien iets preciezer zoeken op temperatuur?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Biscuit zakt in tijdens het bakken

Ha Marianne,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb idd al op constante lage temperatuur geprobeerd, maar dat werkt helaas ook niet.
Ik heb inderdaad ook al zitten denken aan slechte verdeling van de warmte, koekjes e.d. bakt de oven ook ongelijk qua kleur en gaarheid af. Ik heb al geprobeerd om de bakvorm op verschillende plaatsen in de oven te plaatsen, maar blijf het probleem houden. Ik zou een oventhermometer kunnen kopen om te kijken of de warmte zich dan constant houdt op een plek (als je begrijpt wat ik bedoel?).

Ik heb eergisteren nog met een ander recept geprobeerd om te kijken of dit beter zou gaan (de sponge cake van Michael Lim), deze blijft redelijk stabiel en dipt iets maar niet veel. Echter rijst die biscuit ook niet zo mooi als die van hem. :nooo 

Misschien nog iets waar jij of iemand anders op kan beredeneren/verstand van hebt; heb nu tweemaal een glutenvrije variant van het recept gemaakt, een met Duitse glutenvrije 'bloem' en een met Nederlandse (Schär). Daarbij krijg ik een heel luchtig biscuit met geen dip. Zou dat komen omdat dit minder 'zwaar' is dan patent- of patisseriebloem?