1

Onderwerp: Newbie & bakken met warm weer

Hallo allemaal!

Mijn zoontje viert komende vrijdag zijn feestje. Het is al een paar jaar geleden, maar ik wil nu toch weer een mooie half ronde R2D2 taart (bekleed met marsepein en fondant) voor hem maken. Ik heb een paar vragen:

1) Kan ik voor een halve bol taart bisquit gebruiken? Of zakt dat in als ik het met marsepein bekleed en is cake een betere keuze?

2) Ik gebruikte altijd de funcakes biscuit mix, maar kan ik het ook zelf maken? Ik heb het recept op deze site gevonden, maar smaakt dit hetzelfde en wordt het net zo luchtig?

3) Kan ik met marsepein bekleden en dan daarop met fondant verder versieren? Plak je dit gewoon met wat water vast?

4) Kan ik de versiering al van tevoren maken? Zo ja, hoe bewaar ik dat?

5) Wat voor effect heeft het warme weer? Waar moet ik rekening mee houden? Heeft het invloed op het bakken van de biscuit? En lukt bekleden met marsepein wel als het zo warm is? Ik wil mijn biscuit op woensdagavond bakken, zodat ik donderdag overdag (als mijn vriend met onze zoon op pad gaat) mijn taart kan vullen en bekleden. De ervaring leert dat ik daar minimaal wel een uur of 4 mee bezig ben dus dat zou ik het liefst overdag willen doen.

Alvast dank voor alle tips!

Groetjes,
Lisa

2

Re: Newbie & bakken met warm weer

Hoi Lisa, welkom! Wat leuk dat je zelf zijn taart gaat bakken. Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Je kan prima biscuit gebruiken voor een halve bol. Als de bol hoger wordt dan 10 cm zou je nog douwels kunnen overwegen zodat het niet inzakt. Het biscuit kun je zelf maken, het zal niet precies hetzelfde smaken, maar als het goed lukt is je biscuit net zo luchtig. Goed mixen is daarvoor heel belangrijk.

Marsepein en fondant kun je prima door en met elkaar gebruiken. Ook dat plak je met een heel klein beetje water vast.

De decoratie kan je nu al gaan maken, goed afgedekt bewaren zodat er geen viezigheid bij kan komen. Onder een stolp ofzo. En op een niet al te warm plekje.
De warmte zal ervoor zorgen dat je taart snel gaat zweten en marsepein en fondant wordt heel slap. Je kan 's morgens vroeg of 's avonds als het wat is afgekoeld werken, of met een goede ventilator (met een flesje ijswater ervoor). Het bekleden zal het lastigste zijn, daarna wordt het makkelijker. Het zal wel een uitdaging worden met 30+ graden, maar het kan wel. Hou vooral zelf het hoofd koel en drink genoeg. :)
Succes!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Re: Newbie & bakken met warm weer

Dank voor je uitgebreide reactie, Pooh! Een niet al te warm plekje vinden voor de versiering zal lastig worden. Kan dat evt. ook in de koelkast? De versiering is allemaal plat (het moet zoiets worden https://nl.pinterest.com/pin/417779302939865873/), dus misschien met laagjes plastic ertussen? Ik wil natuurlijk niet dat onze kleine man het al ziet. Dat maakt het extra lastig.

Ik heb nu mijn allereerste eigen biscuit in de oven staan, nog nooit eerder geprobeerd zonder mix. Dus ben heel benieuwd. Ik heb hier op het forum gelezen dat ik hem kan invriezen (verpakt in huishoudfolie en dan in een zak?). Dus als hij goed gelukt is doe ik dat, en zo niet dan heb ik genoeg tijd om alsnog mix te kopen. Hoeveel tijd kost het om een ingevroren biscuit te ontdooien? Dat kon ik nergens vinden. Is dat gewoon een kwestie van hem uit te vriezer halen of moet ik er nog iets speciaals mee doen?

Bekleden zie ik idd erg tegenop met deze hitte, zo'n grote lap marsepein vind ik normaal al best lastig. En nu moet ie dus ook nog over een halve bol ipv een normale ronde taart.

Het is iig een leuke uitdaging! :-)

4

Re: Newbie & bakken met warm weer

De foto kan ik niet zien, maar ik denk dat je iets als een puzzelplaatje bedoelt. Zolang het maar niet in de zon ligt, ergens (achter) in een kast is al prima.

Je kan een biscuit prima invriezen, in zo'n pedaalemmerzak en hij is ook zo ontdooid. Zorg dat hij tijdens het ontdooien niet uitdroogt dus niet meteen uit de zak halen.

Een halve bol bekleden is makkelijker dan een 'gewone' taart, je hebt veel minder plooien die je weg moet werken. Goede keus dus. :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Re: Newbie & bakken met warm weer

Het moet zoiets worden:
https://i.postimg.cc/XZkJfSR5/R2D2.jpg

De biscuit was uiteindelijk niet goed genoeg omhoog gekomen. Ik had wel ruim 10 minuten gemixt en het beslag zag er goed uit, maar misschien was de oven toch iets te warm? Hij was ook niet zo luchtig als met de funcakes mix, maar de smaak en textuur was op zich wel goed. Dus woensdag poging 2.

6

Re: Newbie & bakken met warm weer

Denk er  ook aan dat je genoeg beslag in je vorm doet, een bol loopt wijd uit, dus als je het rauwe beslag erin doet komt het hoger in de vorm dan een standaard taartvorm

7

Re: Newbie & bakken met warm weer

Als je oven te warm is dan komt ie vaak wel goed omhoog maar scheurt daarna. Op welke temperatuur heb je gebakken?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Re: Newbie & bakken met warm weer

Leuk voorbeeld!
Ik doe het hetzelfde als Pooh. Heb alleen nog nooit een biscuit zonder mix gebakken.
Ik vroeg een biscuit in huishoudfolie èn daaromheen een pedaalemmerzak. Misschien dubbelop maar ik heb nooit een droge biscuit  ;-) .
Ik zou alleen de decoraties niet in de koelkast bewaren. Kans op zweten (smelten) is best groot met deze temperatuurverschillen. Dus gewoon in de keuken. Als deze tenminste niet warmer dan bv de huiskamer is  ;-)

9

Re: Newbie & bakken met warm weer

Ik heb een 20cm halve bol bakvorm waar 4l in gaat, en ik had het basisbeslag dat bij de recepten staat gebruikt, met 5 eieren. Nog ca 3-4cm over met het beslag erin, dus dacht dat dat wel ok zou zijn. 30 minuten gebakken op 180C. Van binnen was ie wel goed, alleen ietsje droog. Maar ja, biscuit is natuurlijk ook niet echt bedoeld om zonder vulling te eten.

10

Re: Newbie & bakken met warm weer

@esther68 maar als ik fondant bewaar wordt het toch hard? Of is dat alleen maar als het niet goed luchtdicht verpakt is? Ik wil de taart bekleden met witte marsepein (voorbeeld is zilver, maar ik vind wit er smakelijker uitzien) en dan versieren met blauwe, rode en zwarte fondant.

11

Re: Newbie & bakken met warm weer

Misschien staat je oven te heet? Dat je biscuit daardoor wat droog is? Ik bak op 160 graden (hetelucht).
Als ik decoraties maak die niet uit mogen drogen bewaar ik deze in een zipzakje. Leg deze op een donkere plek maar niet in de koelkast. Ik neem aan dat je jouw kilo, oid,   fondant/marsepein ook niet in de koelkast bewaart?  :o  ;)

12

Re: Newbie & bakken met warm weer

Haha, nee niet in de koelkast, maar ik heb ook geen andere koele plek. Het is in ons kleine appartementje 30C binnen momenteel  :|

Nu inmiddels met mijn tigste biscuit bezig. Er gaat steeds iets mis. De laatste was helemaal goed, goed omhoog gekomen, lekker luchtig... maar die bleef aan de bakvorm plakken  :grr: Hopelijk gaat ie deze keer wel goed want ik sta op het punt om het op te geven. Verjaardag is al morgen dus ik ben vanavond nog wel lang bezig denk ik. De biscuit koelt met een temperatuur van 30C binnen ook nooit helemaal af natuurlijk...

13

Re: Newbie & bakken met warm weer

Bij ons boven is het ook rond de 30+ graden dus snap je. Wel vreemd dat het bakken nu niet lukt. Misschien te vochtig in huis? Je zou een ventilator neer kunnen zetten? Nog niet opgeven  ;-)

14

Re: Newbie & bakken met warm weer

Het lijkt me echt een super leuke taart worden, hou vol hoor!

Tieneke

15

Re: Newbie & bakken met warm weer

Dit is hem geworden. Feestje was een succes ondanks de regen (gewoon zwembroeken aangedaan, want het was niet koud) en zoonlief was heel blij met de taart! Ik had hem bekleed met marsepein en dat was voor de warmte erg zacht en dus niet helemaal straks, maar dat mocht de pret niet drukken :) Volgende keer alleen wel weer kant en klare biscuit mix!

https://i.postimg.cc/3ySvYGqJ/0-D0-B86-F5-E63-A-4-C1-E-B2-DA-3-D27-D66-C25-A7.jpg

16

Re: Newbie & bakken met warm weer

Mooi geworden!  :thumb:
Witte marsepein vind ik sowieso altijd een drama om mee te werken wanneer het erg warm is  :s

17

Re: Newbie & bakken met warm weer

Leuke taart geworden! Grappig dat je in zwembroek in de regen ging, wat een onvergetelijke verjaardag zo  :D  :D  :D

Tieneke

18

Re: Newbie & bakken met warm weer

Esther68 schreef:

Witte marsepein vind ik sowieso altijd een drama om mee te werken wanneer het erg warm is  :s

Niet alleen wanneer het warm is, gewoon altijd, het is net stopverf.

Wat een leuke taart is het geworden! En de cakejes zijn ook heel goed gelukt.

Soms is het echt beter om toch maar voor makkelijk te kiezen ipv from scratch. Dat vind ik met de biscuitmix altijd wel. Het lukt met nooit met een eigen recept.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

19 Laatst bewerkt door Esther68 (16-08-2020 14:57)

Re: Newbie & bakken met warm weer

Haha stopverf!  :lol:
Maar klopt wel ja. Het is dat ik niet van fondant hou maar liefst gebruik ik fondant bij witte taarten. Witte fondant is mooier. Helemaal bij bruidstaarten.