1

Onderwerp: Zware taart, vraagje

Hoi Hoi, Ik ben nieuw hier, dat ik nu pas deze forum gevonden heb!!! ik heb wel wat topics doorgenomen, en al veel goeie tips gezien!! Ik blijf hier zeker vaak terug komen :)

Ik ben al een tijdtje bezig met tarten maken, gaat super goed! ik wist niet dat ik zo mooie tarten kan maken :):) MAAR of ik het goed doe weet ik niet, ze zijn super mooi van buiten maar er zijn altijd aantal mensen die zeggen dat ik ZWARE TAART gemaakt heb, de ze wat luchtiger zouden lekker vinden. Nou, ipv botercreme heb ik de laatste taart mascarpone vulling gemaakt, en jaaaaaa nog steeds te zwaar zeggen ze. En hier komt me vraag, kan je luchtige taart maken dat het basis voor fondant kan zijn zonder dat het gaat instorten (ik heb een keer slagroom vulling gemaakt en het was te "zacht" voor fondant, het ging zakken aan de zijkanten). Meestal gebruik ik botercreme vullingen om mooi stevig taart als basis te hebben, en dan me biscuit maak ik met kwark, zodat het lekker smaakje heeft en niet zo droog is, ik vind het heerlijk maar ik blijf toch steeds horen dat me taart erg zwaar was en zo, er is altijd iemand die dat gaat zeggen............... ik heb al van alles geprobeerd, ze zijn toch allemaal zwaar??!! of niet soms, dat hoort toch bij lekkere taarten?

Ik zit zelf te denken om cursus te volgen online bij de LOI of zo (met 3 kinderen erbij zou op dit moment alleen dat lukken) maar ik dacht om eerst hier me vraag te stellen. Hoe maken jullie tarten die niet zwaar zijn, blijven lekker en toch goed stevig basis zijn voor fondant decoratie???

p.s. sorry voor taal fouten, ik ben geen nederlander :)

2

Re: Zware taart, vraagje

Leuk dat je ons gevonden hebt :)
Je zegt dat je je biscuit met kwark maakt; wat is je recept dan precies? Want als ik biscuit zonder mix maak, gaat er alleen bloem, suiker en ei in. Dat wordt luchtig en niet zwaar.
Als je bekleedt met fondant, is minder dik uitrollen misschien ook een idee en minder 'zwaar'?

Slagroom kan ook prima in een taart, maar voor de buitenkant met fondant decoraties is het wat minder geschikt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Zware taart, vraagje

Bak je biscuit (je schrijft van wel), of cake? Dat kan ook al verschillen. Biscuit is veel lichter en luchtiger, dan cake.
Misschien bekleed je de taart met een te dikke laag fondant, omdat je zegt dat de zijkanten gingen zakken, toen je slagroom als vulling had gebruikt?
Maak je een dijkje van 1 op 1 botercreme?

Dit zijn even de dingen die mij te binnen schieten, die "fout" kunnen gaan.

4 Laatst bewerkt door OLa La (17-02-2020 22:15)

Re: Zware taart, vraagje

Marianne schreef:

Leuk dat je ons gevonden hebt :)
Je zegt dat je je biscuit met kwark maakt; wat is je recept dan precies? Want als ik biscuit zonder mix maak, gaat er alleen bloem, suiker en ei in. Dat wordt luchtig en niet zwaar.
Als je bekleedt met fondant, is minder dik uitrollen misschien ook een idee en minder 'zwaar'?

Slagroom kan ook prima in een taart, maar voor de buitenkant met fondant decoraties is het wat minder geschikt.


Hierbij me recept voor cake welke ik meestal gebruik in me tarten:

250g caster sugar
250g unsalted butter, soft
4 large eggs
250g flour
3 tbs milk
1 tsp vanilla extract

OF (minder vaak)

213g flour
1 tsp baking powder
¼ tsp baking soda
228g sugar
Pinch of salt
120ml sour cream (or quark)
120ml warm milk
3 egg whites
3 tsp vanilla extract
176g melted butter

Ik heb deze gevonden en oh wat is het lekker! als ik biscuit gebruik zoals je zeg (alleen bloem, ei en suiker) dan lijkt het zo droog.. zelf met dikke laag botecreme erin, zo droog... ik moest altijd suiker water gebruiken om het wat "vochtiger" te maken... meeste reacties op me taart zijn goed, alleen dat af en toe opmerking over hoe "zwaar" het is laat me erg twijfelen of het goed beslissing is om deze vanilla cake gebruiken... misschien is het toch te zwaar... ik ga misschien volgende keer toch gewone biscuit proberen...

ik heb me twijfels alleen over de binnenkant, buitenkant (fondant) lukt erg goed, ik gebruik dunne laagjes idd...

wat is je basis voor luchtige taart? gewone biscuit en dan botercreme?

Bedankt voor je reactie!! :)

5

Re: Zware taart, vraagje

Nice lady schreef:

Bak je biscuit (je schrijft van wel), of cake? Dat kan ook al verschillen. Biscuit is veel lichter en luchtiger, dan cake.
Misschien bekleed je de taart met een te dikke laag fondant, omdat je zegt dat de zijkanten gingen zakken, toen je slagroom als vulling had gebruikt?
Maak je een dijkje van 1 op 1 botercreme?

Dit zijn even de dingen die mij te binnen schieten, die "fout" kunnen gaan.

Bedankt voor je reactie! ik denk dat ik toch cake recept moet vervangen in gewone biscuit, zonder boter dus, misschien is dat wat het zwaar maakt... niet echt mijn ding omdat het mij droog lijkt maar ik ga komende paar keer dat gewoon proberen en dan kijk ik wat iedereen gaat zeggen.... ik ben benieuwd...

Fondant gaat goed, dunne laagjes en zo...

Dijkje 1 op 1 botercreme idd... zou dat ook te veel zijn denk je??

Groetjes!

6

Re: Zware taart, vraagje

Biscuit is wel droger dan cake maar omdat je biscuits vult is de taart niet droog. Ik vind gevulde taarten op basis van cake niet eens lekker  :O . Inderdaad te zwaar en teveel van het goede  ;-) . Dus of cake, met evt laagje jam, of biscuit, liefst 3x, gevulde. Afgesmeerd met 1:1 en bekleed met marsepein  :9

7

Re: Zware taart, vraagje

Esther68 schreef:

Biscuit is wel droger dan cake maar omdat je biscuits vult is de taart niet droog. Ik vind gevulde taarten op basis van cake niet eens lekker  :O . Inderdaad te zwaar en teveel van het goede  ;-) . Dus of cake, met evt laagje jam, of biscuit, liefst 3x, gevulde. Afgesmeerd met 1:1 en bekleed met marsepein  :9

Ik ga dat dus binnenkort proberen, ben benieuwd!

Hoe doen jullie het met hoge tarten, deze hebben meestal wat dikkere cakes/biscuit, ze zijn mooi om te zien maar zijn ze dan net zo lekker? Ik heb 1 gemaakt met cake ipv biscuit, ik vond het lekker, maar zou het net zo lekker zijn met “dikke” biscuit?


https://i.postimg.cc/8JRd443d/BFAA7-DFB-A81-C-4-A80-9661-C8-F25-F9594-F4.jpg

8

Re: Zware taart, vraagje

Hoge taarten kun je ook gewoon van biscuit bakken, handig is om hem dan in meerdere lagen te snijden zodat je geen dikkere laag biscuit hebt, maar meerdere dunne. Om hem minder zwaar te maken zou ik ook niet met te zware botercrème vullen en de 1:1 alleen gebruiken om (dun) af te smeren.

Als je toch met cake wilt werken omdat het lekkerder is, moet je gewoon kleinere stukjes snijden en serveren :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9 Laatst bewerkt door OLa La (17-02-2020 23:46)

Re: Zware taart, vraagje

Ik heb heel veel expats vrienden, dat maakt het lastiger om iedereen tevreden willen houden... verschillende landen hebben verschillende smaak patronen, sommige vinden “vochtige” taarten lekker en andere juist wat droger.... maar ik ga zeker niet zomaar opgeven

10

Re: Zware taart, vraagje

Ik heb heel veel expats vrienden, dat maakt het lastiger om iedereen tevreden willen houden... verschillende landen hebben verschillende smaak patronen, sommige vinden “vochtige” taarten lekker en andere juist wat droger.... maar ik ga zeker niet zomaar opgeven