1

Onderwerp: Op zoek naar rekenkundig wonder!

https://i.postimg.cc/SJb98r2D/8-EBE9-DF1-ABAE-4-FCD-9-D63-2-B36-DE438-EFE.jpg

Goedemiddag!

In deze vier wil ik een eivrije cake/biscuit bakken. Ik kom alleen niet uit de vraag hoeveel stukjes eruit deze vier gaan. Het biscuit zal dikker zijn dan normaal biscuit, een keer gevuld en de bovenkant.

Kan een van jullie me helpen? Zou geweldig zijn!! Alvast bedankt!

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Hoe groot moeten de stukjes zijn.

Als je zondigt zondig dan lekker

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Gewoon een mooi stukje. 5 x 5?

4 Laatst bewerkt door Esther68 (17-10-2018 19:44)

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

5x5 gaat al niet omdat je breedste stukjes 4,5 cm worden. Ik vind de maten niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd  :o . De verticale lijn is 23 cm en zo te zien de horizontale lijn ook? Ik zou er een vierkant van maken en dan de ontbrekende stukken eraf halen maar omdat ik niet precies hoe bv de onderste maat is (het poot zeg maar, ik gok 4 cm) weet ik niet hoevel ik eraf moet halen.
Even een poging gewaagd. Hoop dat ik het goed gedaan heb maar kom op ongeveer 17-18 stukjes (ga ik uit van stukjes van 4,5x4,5) , maar betwijfel of het in de praktijk ook zo is omdat dit toch een afwijkende vorm is.  Ik heb trouwens wel veel moeten schatten omdat ik dus niet alle maten heb (van alle zijdes).

5

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Ik denk eigenlijk niet veel meer dan een stukje of 10-12, en dan zijn het geen heel grote stukjes.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6 Laatst bewerkt door lang delftje (18-10-2018 12:11)

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

De twee grootste stukken zijn 23 x 4,5 =103,5 cm² en 14,5 x 4 =58 cm² is totaal 161,5 cm² het schuine stuk is lastig uit te rekenen maar zal ongeveer 50 cm² zijn is totaal 211,5 cm² delen door 22,5 (is 4,5 X 4,5 ) 9,5 stukjes taart. Als je stukjes van 5 x 5 wil komen er 8,5 uit.

Als je zondigt zondig dan lekker

7 Laatst bewerkt door Esther68 (18-10-2018 17:34)

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Grappig hoe ieder een andere rekenmethode heeft  :lol: (hoezo verwarrend  ;) )
@lang delftje: de schuine zijde heb ik berekend door er een vierkant van te maken. Ik gok op 8,5x8,5 (dus een vierkant maken van alleen de schuine zijde) en dan delen door 2. Dan nog een stukje (4x4:2?) eraf voor het gat.

Ik moet zeggen dat ik van een 25x25 uit ging en daar min de weggesneden stukken maar dit is een 23x23 (als je er een vierkant van maakt) en dit zijn al minder stukjes. Het scheelt ook nog of het cake of biscuit wordt maar 18 stukjes is idd wat aan de hoge kant, wat ik ook al zei  ;) .
Wat ik trouwens ook wel eens doe is kijken hoeveel water er in gaat. Dan per halve liter een ei en 1 ei = 3 personen. Ga ik wel uit van biscuitmix.

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Dank jullie wel Esther, Marianne en Lang Delftje. Ik kwam ook op 8 uit, maar vertrouw mijn rekenvaardigheden niet zo.

9

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Wat een rekenwonders haha! Ik kijk naar mijn duim en wijsvinger en zou die op de vorm leggen en kijken hoeveel stukjes eruit komen. Niet zoveel inderdaad omdat het een smalle vorm is. Vind 5 bij 5 namelijk echt te klein en zo rekent iedereen weer anders :)

10

Re: Op zoek naar rekenkundig wonder!

Zo simpel is het eigenlijk ook  ;) . Ik denk vaak te moeilijk en was nogal royal in mijn berekening maar had even geen rekening gehouden met de lage bakvorm. Ging uit van een biscuit van 7-8 cm, 3x gevuld en dan 9-10 cm hoog.