1

Onderwerp: Dripcake maken

Hallo ervaren baksters  :)
Mijn naam is Chantal, ik ben nieuw op dit forum. Ik ben pas recent begonnen met bakken, op verzoek van mijn zoon heb ik nu een aantal verjaardagstaarten gemaakt, ook gezellig samen met hem. Mijn volgende project word een regenboog dripcake, voor zijn 8ste verjaardag. Wie heeft er wat tips voor mij? Welke vulling is lekker en combineerd goed? Ik dacht zelf aan iets fris omdat de botercreme en evt ganache al zoet zijn. Wat is het beste recept voor biscuit? (Al meerdere geprobeerd maar ik vind het vaak droog) nu heb ik ook gehoord van tremperen maar nog nooit gedaan, wordt je biscuit daar minder droog van? Zelfde voor botercreme, ik doe nu steeds van alleen roomboter, poedersuiker en ik heb een paar keer smaak er aan toegevoegd zoals karamel en oreo, zijn er nog andere manieren? Dan de drip, kan ik die het beste maken van gekleurde witte chocolade ganache of toch candymelts?? Aangezien ik nog geen ervaren bakster ben heb ik niet alle tools en kleuren etc in huis, dus ik koop specifiek in voor deze taart. Wat een vragen he, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, alvast super bedankt!

2

Re: Dripcake maken

Hoi en welkom op het forum.
Wat leuk dat je aan de bak bent en samen met je zoon nog leuker.
Zelf gebruik ik de biscuit mix van funcake die vind ik erg lekker.
Als ik de taart afsmeren doe ik dat met boter creme 1:1
Als ik het voor vulling gebruik doe ik de helft boter creme mengen met banketbakkersroom dat is luchtiger niet zo machtig.
De drop heb ik nog nooit gemaakt dus hoop dat iemand je advies kan geven.
Succes in elk geval :)

3

Re: Dripcake maken

Dank je wel voor je reactie! Ik ga even naar die biscuitmix kijken :-)

4 Laatst bewerkt door KimN (28-01-2018 18:51)

Re: Dripcake maken

Welkom op dit leerzame forum. Ik maak geregeld dripcakes en gebruik ook de mix van funcakes. Bakblik verhoog ik met een randje bakpapier, hoe hoger de taart hoe mooier het effect van de drip. Voor de drip gebruik ik gewoon witte chocolade, kleur deze eerst witter zodat een andere kleur helderder wordt, witte chocolade is toch altijd wat gelig en dan wordt dus je kleur niet zo mooi. Wel de temperatuur van de ganache in de gaten houden. Te koud dan "loopt " hij niet, te warm drijft hij er met botercreme vanaf. Afsmeren doe ik ook 1:1 wordt goed hard in se koeling en kan dan de temperatuur van de ganache beter hebben. Bij de ganache de goede verhouding gebruiken.  Puur 1:1, melk 1:1,5 en wit 1:2. Succes!