1

Onderwerp: Planning vraag vriezen of niet

Hallo

Ik heb een paar vragen over planning.

Volgende week vrijdag is er een bruiloft waarvoor ik 3 taarten maak. Ik doe altijd 3 lagen met 1 laag frambozejam en 1 laag aangevette slagroom met verse frambozen.
Donderdag avond worden ze opgehaald, en dus vrijdag middag denk ik pas gegeten.

Nu wilde ik  ze eerst al kant en klaar afgemeerd maken en invriezen  en dan woensdag avond of donderdag ochtend ze eruit halen zodat ik donderdag alle tijd hem voor het beleggen met marsepein en versiering.  Maar ik merkte bij mijn vorige  taart dat ik de slagroom na invriezen niet zo heel lekker vindt.

Dus ik dacht als ik alleen de biscuits bak van tevoren en donderdagochtend alle drie in 1 keer beleg dan hoeft het niet zo heel lang te duren. Het versieren zal ook vooral roofden erop leggen zijn en 1 zijkant met diamant patroon maken.

Maar nu weet ik niet of ik ze van te voren zal bakken en invriezen en zo ja, snijdt je ze dan ook voor invriezen al door of pas als je ze uit de vriezer hebt gehaald? En moet je in het tweede geval dan eerst wachten tot ze ontdooid zijn? En wanneer moet je ze uit de vriezer halen?

Of:
Moet ik ze donderdag bakken en in de koelkast bewaren en wel of niet al gevuld en aangesmeerd?
(Of ook al belegd? Of gaat hij dan te veel zweten?)

Ik weet echt niet wat het beste is

Alle advies is heel erg welkom!

Ps helemaal van te voren maken en invriezen doe ik niet meer omdat ik dat een paar keer heb gedaan maar telkens een zweterige marsepein laag ervan kreeg dus dat durf ik niet meer.

Hoi
Minke

2

Re: Planning vraag vriezen of niet

Zweten is normaal. Dit droogt vanzelf op. Ik zou òf de biscuit (ongesneden) invriezen (in huishoudfolie en daaromheen een pedaalemmerzak). Dan op het aanrecht ontdooien. In folie en zak. Òf ik zou de taarten gevuld, afgesmeerd èn bekleed invriezen. Taarten apart in kartonnen taartdoos met pedaalemmerzak eromheen invriezen. De taarten moeten wel 24 uur in de koelkast ontdooien in de taartdoos zonder zak. Na 24 uur op kamertemperatuur laten komen. Ik vries niet veel in maar als ik het doe dan alleen met een botercremevulling. Koelkastvullingen durf ik niet zo goed aan. Al kan aangevette slagroom ook wel wat hebben  ;-) . Grootste kans op zweten is als de koelkast te koud staat of als je de taart rechtstreeks uit de vriezer op het aanrecht zet. Een kartonnen taartdoos gebruiken helpt ook tegen zweten.

3

Re: Planning vraag vriezen of niet

Verse frambozen invriezen en daarna ontdooien lijkt me geen succes, dan vriezen je frambozen kapot. Dus als je wilt invriezen zou ik hele biscuits doen, maar vers vind ik persoonlijk wel het lekkerst, maar dan moet je wel genoeg tijd hebben. Ik weet ook miet wat het bruidspaar verwacht, ingevroren taart is niet helemaal hetzelfde als vers. Voor een opdracht zou ik dat zelf niet zonder overleg doen.

4

Re: Planning vraag vriezen of niet

Bedankt voor de reacties.
Als ik ze vers zou bakken dan lijkt me dat ik dat donderdagochtend moet doen maar dan ben ik bang dat ik het niet allemaal afkrijg.
Want als ik ze woensdag al bak dan zijn ze al 2 dagen oud tegen de tijd dat ze opgegeten worden en dat is dan ook niet zo vers meer...
Zelfs al zou ik ze donderdag bakken zijn ze als ze worden gegeten al een dag oud... O wat lastig.

Als ik ze in de week ervoor zou bakken, en dan heel invriezen, zoals in de eerste reactie, en dan donderdag ochtend ontdooien... kan je dan meteen snijden en vullen of moet je wachten tot het ontdooid is en dan pas snijden en vullen en iemand een idee hoe lang dat ontdooien duurt?

Ps het is voor schoon familie die vooral geld wil besparen dus ze verwachten ook niet een  super geweldige taart ofzo. Hóeft niet perfect in alles te zijn.

5

Re: Planning vraag vriezen of niet

Woensdag bakken en vrijdag eten kan prima, dat is de planning die de meesten hier ook zullen aanhouden, een biscuit direct uit de oven kun je nauwelijks snijden. Wel netjes verpakken natuurlijk. Ik heb niet veel  ervaring met invriezen , maar om door te snijden hoeft het niet helemaal ontdooid te zijn, beetje bevroren snijdt zelfs makkelijker. Maar hij moet wel ontdooid zijn voordat je bekleed, anders krijg je dan condensvorming.

6

Re: Planning vraag vriezen of niet

Een taart gevuld met botercreme maak ik wel vaker twee dagen van tevoren. De biscuit bak ik dan de avond ervoor. Slagroom en bbr een dag ervoor. Maar je gebruikt aangevette slagroom zeg je. Deze vul ik ook pas een dag van tevoren maar twee dagen zou ook nog wel kunnen.
Inderdaad pas vullen als biscuit ontdooid is. Ontdooien duurt niet lang. Ligt aan de grootte van de biscuit en kamertemperatuur maar met een uurtje is de biscuit wel ontdooid.

7

Re: Planning vraag vriezen of niet

O super bedankt allemaal. Ik wist niet dat je best 2 dagen van tevoren de biscuits kon maken.  Ik denk dat ik dan toch woensdagavond bak en niet invries.
En dan s ochtends vroeg opstaan en botercreme maken en de slagroom (aangevet). Alle drie snijden en vullen.  Beleggen en  versieren.
Evt dus al vullen woensdag... dat ga ik nog even over nadenken :-)

Meestal maak ik de taart in 1 dag maar nu zijn het er natuurlijk drie ... dus in 1 dag lukt in ieder geval niet inclusief bakken....

Sorry voor mijn lange teksten :-) ik maak normaal alleen voor directe familie :-)

8

Re: Planning vraag vriezen of niet

Bakken kan zeker 2 dagen van te voren.
Vullen zou ik een dag van te voren doen, goed koelen en dan decoreren.
Succes!

9

Re: Planning vraag vriezen of niet

O ja nog één vraagje: als ik ze woensdagavond bak maar nog niet vul, wat betekent dan: je moet ze wel goed inpakken ? Moet je ze in huishoudfolie wikkelen en zo in de koelkast ? Of daar ook nog een plastic zak omheen? Of hoe bewaar je de ingesneden biscuits...


Super thanks in ieder geval

10

Re: Planning vraag vriezen of niet

Ik pak ze altijd in in plastic folie en doe er dan nog een pedaalemmerzak omheen en dan laat ik ze gewoon op het aanrecht of op tafel liggen. Niet in de koeling.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

11

Re: Planning vraag vriezen of niet

Ik pak ze in, ongesneden, in aluminiumfolie en niet in de koeling.

12

Re: Planning vraag vriezen of niet

Ik doe ze ook in huishoudfolie wikkelen of bij een kleiner formaat een diepvrieszak en laat ze dan op het aanrecht liggen. Snijden doe ik pas de volgende dag, dat gaat makkelijker dan bij een net gebakken biscuit.

13

Re: Planning vraag vriezen of niet

minke_s schreef:

O ja nog één vraagje: als ik ze woensdagavond bak maar nog niet vul, wat betekent dan: je moet ze wel goed inpakken ? Moet je ze in huishoudfolie wikkelen en zo in de koelkast ? Of daar ook nog een plastic zak omheen? Of hoe bewaar je de ingesneden biscuits...


Super thanks in ieder geval

Ik pak de biscuit in huishoudfolie in met daaromheen nog een pedaalemmerzak. Op het aanrecht laten liggen tot de volgende dag.
Toch nog een vraagje.. :O  ;) ....waarom wil je de biscuit al snijden? De biscuit droogt daardoor alleen maar uit

14

Re: Planning vraag vriezen of niet

O wow ik leer hier vanalles  bij.  Ik had gedacht in de koelkast bewaren maar niet doen dus ! Thanks allemaal!
Nee ik ga ze niet al snijden :-)
Dan ga ik ze woensdagavond bakken, inwikkelen in huishoudfolie en in pedaalemmer zak. Op aanrecht leggen.  :-). Slapen!
In de ochtend doorsnijden en vullen en afsmeren met botercreme.  Dan ijn de koelkast. Dan lunchen.
Na de lunch beleggen met marsepein en versieren en roosjes erop leggen. En dan wordt hij opgehaald en de dag erna gegeten.

Volgens mij heb ik het nu helemaal gepland. (En als er nog iets niet klopt hoor ik het graag!!)
Super bedankt allemaal voor de reacties.!!

Minke