1

Onderwerp: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Beste mensen,

Ik wil voor mijn dochter twee taarten gaan bakken voor haar 4e verjaardag. Ik zit echter op de dag zelf in bijhoorlijke tijdnood dus wil eigelijk zoveel mogelijk al gedaan hebben. Wat kan ik wel en wat kan ik niet goed invriezen?

Ik zou graag een beetje een my little pony thema doen en zoek vullingen die buiten de koelkast bewaard kunnen blijven.  Kan ik mijn normale bakvorm ook ophogen met bakpapier? Blijft dit goed voor een biscuit?

Welk recept is het succes recept voor een biscuit wat ook lekker blijft ingevroren? idem voor vullingen.

2

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Zelf gebruik ik altijd de mix van funcake , die vriest ook prima maar alle biscuit kan je in vriezen hoor ,in een kartonnen doos net een plastic zak erom

Je fondant decoraties kan je beter niet in vriezen maar die kan je prima in een doos bewaren.

Jam en boter creme kan je goed invriezen hoor.

Heel veel succes en hoop dat andere nog meer tips voor je hebben :)

3 Laatst bewerkt door Esther68 (11-08-2017 17:21)

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Een taart met botercremevulling kun je prima 2 dagen  (zelfs langer) van tevoren maken. Ik zou de taart dan wel in de koeling zetten deze dag. Op de dag zelf kan de taart wel langer buiten de koeling blijven staan. Ik zou wel een botercreme van mix gebruiken voor de vulling en de 1:1 om mee af te smeren.
Ik zou alleen invriezen wanneer je de taart eerder dan 2-3 dagen voor het feest wil maken. Het invriezen en ontdooien duurt nl bijna net zo lang  ;). Ik denk eerlijk gezegd dat het invriezen dan slechter is voor de taart dan niet invriezen.
Wanneer ik een biscuit invries pak ik deze in huishoudfolie in en daaromheen een plastic (pedaalemmer)zak. Wanneer ik een tasrt invries zet ik deze in een kartonnen (!) doos en daaromheen een plastic (pedaalemmer) zak.
Decoraties kun je al ver van tevoren maken. Ligt aan wat voor decoratie het is hoe je deze het best kunt bewaren.

4

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Ik zou dus op donderdag een biscuit kunnen maken, vullen en afsmeren met botercreme?

Ik was aan het denken om botercreme mix van funcakes te gebruiken. Deze gebruik ik voor cupcake toeven, maar kan je deze ook voor afsmeren van een taart gebruiken? Ik draai er geregeld frambozen doorheen, dan is het roze en lekker fris. Welke vullingen zouden daar verder lekker bij zijn? Bastogne botercreme is ook lekker maar past dit? Ik wil de buitenkant afsmeren en niet bekleden met fondant. Bovenop strooi ik wellicht nog wat witte chocolade ganache (witte chocolade en framboos is jam jam), maar kan dit over botercreme?  Er komt een regenboog op die ik erin prik en pony's van plastic.

5 Laatst bewerkt door Esther68 (11-08-2017 21:15)

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Als je toch niet bekleedt zou ik de bc van mix gebruiken voor de hele taart dus ook mee afsmeren. Omdat je niet bekleedt zou ik de taart zo kort mogelijk voor het feest maken. Fondant/marsepein houdt de taart langer vers, zeg maar.
Frambozen icm met witte chocolade vind ik erg lekker. Bastogne apart ook maar niet icm frambozen. Dan zou ik frambozenjam doen, een laagje witte chocoladecreme en dan die bc waar je zelf frambozen doorheen doet. Ik doe sowieso altijd 'maar' twee smaken in een taart.
De witte chocolade(ganache) kun je makkelijk over de bc strooien

6

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Esther bedankt voor je antwoord.. Als ik de taart enkel afsmeer, wanneer zou ik dat dan kunnen doen? Vrijdag moet ik de hele dag en avond werken en het feestje is zaterdag om 13 uur. Wat zou ik wel en niet al donderdag kunnen doen dan?

7

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

Met deze vullingen kun je de taart prima helemaal op donderdag maken hoor. Succes!

8

Re: eerste keer taarten bakken, vraagjes

De biscuit kun je al bakken. De vullingen kun je ook al maken. De vulling zou ik alleen wel even doormixen voordat je deze (weer) gaat gebruiken.
Qua vulling zou je de taart al kunnen maken, wat ik al eerder zei  ;) , maar ik weet niet wat de afgesmeerde taart na twee dagen in de koelkast staan doet. Uitdrogen oid. Misschien is dit minder wanneer je de taart in een kartonnen taartdoos zet?
De witte chocolade ganache en decoraties zou ik er sowieso als laatste op doen/zetten.