1 Laatst bewerkt door marie25 (04-08-2017 13:12)

Onderwerp: Werken met ganache en rice krispies

Ik heb nog niet erg veel taarten gebakken en wil nu graag voor mijn zoontje zijn 2e verjaardag een tractor taart maken.
Nu heb ik tot zover altijd mijn taarten met botercreme van funcakes en jam gemaakt en afgesmeerd met botercreme 1:1.
Het lijkt me leuk om nu eens een mix van bastogne er door te doen en af te smeren met ganache. Heeft iemand hier ervaring mee en is het lekker?
Kan ik dan gewoon  fijn gemalen bastogne door de botercreme mix heen mixen of is het beter om de boter creme is op de taart te spuiten en daarna de bastogne koeken er over te kruimelen?
Het afsmeren wil ik dan gaan doen met ganache van melk chocolade en dan bekleden met fondant. Kan ik dit geheel gewoon invriezen (in een taartdoos met een afgesloten plastic zak)?

De wielen van de tractor wilde ik maken van rice krispies treat en dan ganache afsmeren en daarna de fondant. Kan dit ook gewoon in de vriezer of blijft er dan van die rice krispies niet zoveel meer over?

Ik hoop dat iemand me advies/tips etc kan geven. Ik maak de taart dit weekend en hij is volgende weekend jarig...

2

Re: Werken met ganache en rice krispies

Ik heb geen ervaring met de botercreme-mix van Funcakes, ik maak mijn botercreme altijd zelf, dus op die vraag kan ik geen antwoord geven.

Ik smeer vaak af met ganache, vind het erg fijn werken, ook al moest ik er wel eerst even de handigheid krijgen. De ganache koelt nl. best snel af nadat je het goed "smeerbaar" hebt voor het afsmeren. (Ik zet mijn kom om de zoveel minuten even in warm water en roer 'm dan even door).
Persoonlijk vind ik ganache lekker, maar niet teveel. Geen dikke laag dus, maar dat is een kwestie van smaak, die is bij iedereen weer anders ;)

Qua vulling misschien nog een optie: een laag citroen-roomkaasvulling en een laag (zelfgemaakte) kersenjam/vlaaivulling, bij de laag botercreme met Bastogne?

De taart met ganache en fondant kun je invriezen, zoals je al zegt in een taartdoos met plastic zak, 24 uur van tevoren uit de vriezer halen en laten ontdooien in de koelkast (bij hoge luchtvochtigheid met een bakje zout ernaast)

De rice krispies kan je zeker invriezen.

Succes alvast!

3

Re: Werken met ganache en rice krispies

Super,  heel erg bedankt voor je reactie!

Ik zal nog even kijken welke vulling ik er bij doe. bedankt voor de tip!

4

Re: Werken met ganache en rice krispies

Mijn zoontje heeft ook een tractor taart gevraagd. welk voorbeeld gebruik jij? En wat zijn rice krispies treat? Ben nog niet zo heel lang taarten aan het maken hahaha