1 Laatst bewerkt door Elize van B. (13-06-2017 09:52)

Onderwerp: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Hoi allemaal!

Voor een bruidstaart heb ik een chocoladevulling nodig... Het mag alleen chocolade zijn en dus niet i.c.m. fruit.
Is bijv.  een naturel biscuit gevuld met enchanted cream met gesmolten pure chocola lekker? Of kan ik beter chocoladebotercrème gebruiken? Of wat denken jullie..? Ze willen geen chocoladebiscuit!

Bedankt alvast!

2

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Best lastig..
Mijn ervaring met enchanted creme en gesmolten chocolade is, dat het hard wordt en niet echt lekker is. Ik kan iets fout hebben gedaan, maar weet dan niet wat.
En een chocolade mousse?

3

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Ik vind enchantedcream met chocolade wel lekker :)
Vond het niet hard worden  :D

En ik zou er voor de bits ook wat stukjes door doen , verkruimelde maltesers of een crunch :9

4

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Ik heb pas ook enchanted cream met pure gesmolten chocola op en tussen een brownie gedaan, was heerlijk en werd totaal niet hard.

https://s29.postimg.org/j0jrd1rn7/20170606_103144.jpg

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

5

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

vonn schreef:

Ik heb pas ook enchanted cream met pure gesmolten chocola op en tussen een brownie gedaan, was heerlijk en werd totaal niet hard.

https://s29.postimg.org/j0jrd1rn7/20170606_103144.jpg

Groetjes Vonn

Zoals ik al dacht en zei, dan heb ik echt iets fout gedaan..
Teveel chocolade denk ik..
Welke verhouding gebruiken jullie?

6

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Ik ben eerlijk gezegd geen fan van de enchanted cream  :O . Ik heb deze een keer op een cc gespoten (toef). De toef was echt mooi maar niet echt lekker, vond ik. Het leek, qua structuur, een beetje op die roze/gele schuimblokken maar dan zachter. Ik vond de EC wel harder dan bc (mix of mbc). Misschien dat het als vulling wel zachter blijft? Ik zou gewoon bc van mix doen en dan een neutrale vulling (vanille of witte choco bc) erbij doen.

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Waarom geen ganache?? ;)

8

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Willeke87 schreef:
vonn schreef:

Ik heb pas ook enchanted cream met pure gesmolten chocola op en tussen een brownie gedaan, was heerlijk en werd totaal niet hard.

https://s29.postimg.org/j0jrd1rn7/20170606_103144.jpg

Groetjes Vonn

Zoals ik al dacht en zei, dan heb ik echt iets fout gedaan..
Teveel chocolade denk ik..
Welke verhouding gebruiken jullie?

Ik heb door 150 gram mix 100 ml water en 100 ml melk gedaan.
En een 200 grams pure chocolade reep van de Lidl gesmolten en die erdoorheen gemixt.

Help mijn vrouw heeft een hobby

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Bedankt iedereen! Ik denk dat ik de Enchanted Cream dan toch best zou kunnen gaan gebruiken...

Maar Tante Taartje, is chocolade ganache niet erg machtig? Ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee. En is het makkelijk te maken? Ook vraag ik me af hoeveel ik dan nodig heb voor een taart van 10-16-22 cm. En wat vinden de anderen hier van chocolade ganache?

Bedankt voor alle tips hoor!

10

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Oh ja, Willeke, door chocolademousse gaat onverwarmde slagroom toch? Dat lijkt mij dan niet heel geschikt voor een bruidstaart. Niet zo handig als hij lang buiten de koeling is.

11

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Elize van B. schreef:

Oh ja, Willeke, door chocolademousse gaat onverwarmde slagroom toch? Dat lijkt mij dan niet heel geschikt voor een bruidstaart. Niet zo handig als hij lang buiten de koeling is.

Dat denk ik wel ja, maak h'm nooit zelf gebruik n pot van Almhof ;)

12

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Willeke87 schreef:
Elize van B. schreef:

Oh ja, Willeke, door chocolademousse gaat onverwarmde slagroom toch? Dat lijkt mij dan niet heel geschikt voor een bruidstaart. Niet zo handig als hij lang buiten de koeling is.

Dat denk ik wel ja, maak h'm nooit zelf gebruik n pot van Almhof ;)

Oké, dankjewel! :)

13

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Eerlijk gezegd denk ik dat de mousse van almhof ook in de koeling moet. Zou het niet echt aandurven om deze lang buiten de koeling te laten. En als je de EC (deels) met melk aanmaakt moet deze ook in de koeling. Las dit een tijd terug hier op het forum maar kan het topic niet meer vinden. Als je de EC met alleen water aanmaakt kan het geloof ik wel langer buiten de koeling.

14

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Esther68 schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat de mousse van almhof ook in de koeling moet. Zou het niet echt aandurven om deze lang buiten de koeling te laten. En als je de EC (deels) met melk aanmaakt moet deze ook in de koeling. Las dit een tijd terug hier op het forum maar kan het topic niet meer vinden. Als je de EC met alleen water aanmaakt kan het geloof ik wel langer buiten de koeling.

Lijkt mij ook ja! En van de enchanted cream weet ik dat hoor ;) de vorige keer heb ik hem met water aangemaakt en dat kon inderdaad een hele tijd buiten de koeling. Smaak bleef gewoon goed. Bedankt!

15

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Esther68 schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat de mousse van almhof ook in de koeling moet. Zou het niet echt aandurven om deze lang buiten de koeling te laten. En als je de EC (deels) met melk aanmaakt moet deze ook in de koeling. Las dit een tijd terug hier op het forum maar kan het topic niet meer vinden. Als je de EC met alleen water aanmaakt kan het geloof ik wel langer buiten de koeling.

Klopt moet ook in de koeling, daar staat het in de supermarkt tenslotte ook in ;)

16

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

@Elize: ik heb heel lang geleden de EC gemaakt met melk. Ik weet natuurlijk wel dat melk in de koeling moet maar kan me niet meer herinneren of dit ook op de verpakking stond. Nu moet ik ineens denken aan Rudolph, die bc van boter icm bbr maakt. Hij zegt dat dit langere tijd buiten de koeling kan  :think:
@Willeke: leek mij ook dat jullie dit wel wisten  ;) maar ik begreep uit de berichten dat de bruidstaart langer buiten de koeling moet kunnen.

Ik zou dus voor een bc (mix) kiezen. Deze kan echt langer buiten de koeling  ;)

17

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Esther68 schreef:

@Elize: ik heb heel lang geleden de EC gemaakt met melk. Ik weet natuurlijk wel dat melk in de koeling moet maar kan me niet meer herinneren of dit ook op de verpakking stond. Nu moet ik ineens denken aan Rudolph, die bc van boter icm bbr maakt. Hij zegt dat dit langere tijd buiten de koeling kan  :think:
@Willeke: leek mij ook dat jullie dit wel wisten  ;) maar ik begreep uit de berichten dat de bruidstaart langer buiten de koeling moet kunnen.

Ik zou dus voor een bc (mix) kiezen. Deze kan echt langer buiten de koeling  ;)

Haha, ik twijfel zo wat nou de beste keuze is! Botercrème wordt is zo stevig als het net uit de koeling komt en dan ben ik weer bang dat het nog niet lekker zacht is wanneer de taart aangesneden wordt...
De botercrème vd mix heb ik verder nog nooit gebruikt.. dus ik weet niet hoeveel tijd dit nodig heeft om zacht te worden?

18

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Elize van B. schreef:
Esther68 schreef:

@Elize: ik heb heel lang geleden de EC gemaakt met melk. Ik weet natuurlijk wel dat melk in de koeling moet maar kan me niet meer herinneren of dit ook op de verpakking stond. Nu moet ik ineens denken aan Rudolph, die bc van boter icm bbr maakt. Hij zegt dat dit langere tijd buiten de koeling kan  :think:
@Willeke: leek mij ook dat jullie dit wel wisten  ;) maar ik begreep uit de berichten dat de bruidstaart langer buiten de koeling moet kunnen.

Ik zou dus voor een bc (mix) kiezen. Deze kan echt langer buiten de koeling  ;)

Haha, ik twijfel zo wat nou de beste keuze is! Botercrème wordt is zo stevig als het net uit de koeling komt en dan ben ik weer bang dat het nog niet lekker zacht is wanneer de taart aangesneden wordt...
De botercrème vd mix heb ik verder nog nooit gebruikt.. dus ik weet niet hoeveel tijd dit nodig heeft om zacht te worden?

Ligt een beetje aan de buitentemperatuur. Tijdje terug had ik een taart voor een neefje, die een uur in de auto heeft gestaan. Wel met airco. Daar aangekomen heeft de taart nog minstens 1,5 uur op de tafel gestaan voordat deze werd aangesneden. Buiten was het zo'n 20 graden en wanneer de zon scheen nog warmer. Ik verbaasde me er over dat de bc toch nog een beetje stevig was. Had 'm echt zacht verwacht. Zelf vind ik een taart op kamertemperatuur veel lekkerder dan een taart die net uit de koeling komt  ;)

19

Re: Taartvulling... Zou dit lekker zijn?

Esther68 schreef:
Elize van B. schreef:
Esther68 schreef:

@Elize: ik heb heel lang geleden de EC gemaakt met melk. Ik weet natuurlijk wel dat melk in de koeling moet maar kan me niet meer herinneren of dit ook op de verpakking stond. Nu moet ik ineens denken aan Rudolph, die bc van boter icm bbr maakt. Hij zegt dat dit langere tijd buiten de koeling kan  :think:
@Willeke: leek mij ook dat jullie dit wel wisten  ;) maar ik begreep uit de berichten dat de bruidstaart langer buiten de koeling moet kunnen.

Ik zou dus voor een bc (mix) kiezen. Deze kan echt langer buiten de koeling  ;)

Haha, ik twijfel zo wat nou de beste keuze is! Botercrème wordt is zo stevig als het net uit de koeling komt en dan ben ik weer bang dat het nog niet lekker zacht is wanneer de taart aangesneden wordt...
De botercrème vd mix heb ik verder nog nooit gebruikt.. dus ik weet niet hoeveel tijd dit nodig heeft om zacht te worden?

Ligt een beetje aan de buitentemperatuur. Tijdje terug had ik een taart voor een neefje, die een uur in de auto heeft gestaan. Wel met airco. Daar aangekomen heeft de taart nog minstens 1,5 uur op de tafel gestaan voordat deze werd aangesneden. Buiten was het zo'n 20 graden en wanneer de zon scheen nog warmer. Ik verbaasde me er over dat de bc toch nog een beetje stevig was. Had 'm echt zacht verwacht. Zelf vind ik een taart op kamertemperatuur veel lekkerder dan een taart die net uit de koeling komt  ;)

Dankjewel voor de info ;) Ik denk er over na om de mix te gebruiken!