1

Onderwerp: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

hallo, ik ben zelf nieuw op dit forum. dus ik hoop dat ik mijn vragen op de goede plek stel.
Ik bak zo hier en daar wat taarten. alleen heb ik altijd een probleempje waarmee ik zit. dus vraag ik me af wat ik verkeerd doe. mijn taarten bekleed en decoreer ik gewoon zoals altijd, dat gaat wel goed. alleen zodra ik de taart voor een nachtje soms wel een paar uur in de koelkast zet. dan is mijn fondant heel plakkerig. plakkerig op de manier dat als je het met je vingertoppen aanraakt je eigenlijk gewoon de versieringen eraf haalt. ik zet mijn taarten eigenlijk gewoon op een taartplateau in de koelkast en doe er eigenlijk niks omheen?? doe ik dat nou juist fout of wat?? en dat ik ook met mijn decoraties.

En dan nog wat kleins?? hoe kan ik t beste staande decoraties uit laten harden?? dus geen geboetseerde decoratie. maar meer zoiets??


https://s27.postimg.org/48nwsav9b/84_9.jpg

De bumba op deze taart heb ik in elkaar gepuzzeld. 2 dagen van te voren en in de koelkast gelegd tot de dag van de taart?? In de koekast is hij keihard maar zodra ik hem eruit haal om op de taart te zetten, wordt hij slap en kan hij breken.

Hoopdat jullie me kunnen helpen

2

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

Decoraties die uit moeten harden kun je het beste buiten de koelkast laten drogen. Ik bekleed altijd een bord met bakpapier en laat het daar op aan de buitenlucht drogen. Je kan ook tylose aan je fondant toevoegen, dan hardt het nog beter uit.

Ik kan je niet precies zeggen waarom je taart plakt in de koelkast. Ikzelf zet ze ook altijd zonder doos oid zo in de koelkast. Soms gaat deze buiten de koelkast wat zweten, maar dat lost zichzelf vaak weer op na een uurtje buiten de koelkast.
Waarmee smeer je de taart af? En waar plak je de decoraties mee?

3

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

In 1 woord: condens  ;)
Een koelkast is in het algemeen wat vochtig en door het temperatuurverschil als je de taart eruit haalt krijg je condens en wordt je taart dus wat vochtig. Het beste kun je de taart in een taartdoos bewaren, het karton neemt het vocht wat op zodat het minder bij je taart komt en de koelkast niet te koud. Als hij toch wat gaat zweten, rustig laten staan, na verloop van tijd wordt hij vanzelf weer droog. Een uitgeharde decoratie zou ik er bij voorkeur pas daarna opzetten, zodra die iets vochtig wordt, wordt hij ook weer zacht (er), zeker als het rechtop moet blijven staan.

4

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

Denk inderdaad ook dat het temperatuurverschil tussen de taart in de koelkast en erbuiten te groot is. Het vocht in je taarr wil er dan uit met het gevolg een plakkerige bedoeling. Zet zelf de temperatuur van de koelkast warmer wanneer mn taart erin gaat zodat hij niet gaat zweten. Decoratie met of zonder tylose drogen buiten de koelkast werkt voor mij ook goed

5

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

Ja mijn koelkast staat 5graden, zou dat er wat mee te maken kunnen hebben ?? en een taartdoos me de deksel erop neem ik aan toch? En wat als de deksel niet helemaal dicht gaanomdat de taart te hoog fof bol is. en hoelang laat je decoratie omgeveer uitharden. sorry voor zoveel vragen. maar ben eerlijk gezegd nog een amateur hier in en hoop van jullie te leren :D

Alvast bedankt iedereen voor de reacties

6

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

Taartdoos met deksel idd. Wel een kartonnen want plastic sluit teveel af, waardoor het vocht juist niet weg kan en je nog meer kans hebt op een zwetende taart. Ik heb heel soms een zwetende taart en alleen wanneer het erg warm (en vochtig) is buiten.
Willeke vroeg het al waar je mee afsmeert  ;) . Ben ook wel benieuwd want het beste is afsmeren met 1:1 bc en dus geen bc van mix. Deze is te vochtig waardoor de kans op smelten groter is. Al hebben sommige hier totaal geen last van en zweren bij afsmeren met bc van mix ;)
Decoraties idd buiten de koeling laten drogen. Staande het liefst met tylose verstevigen maar als je een fondante decoratie lang genoeg laat drogen, liefst langer dan een week, wil dit nog wel lukken zonder tylose. Marsepein bv hardt niet uit.
Ho en waar bewaar je je fondant eigenlijk?  Ben een beetje nieuwsgierig  :O ;)

7

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

ik smeer mijn taarten af met zelfgemaakte botercreme, dus 1:1 ja.
En bewaar me fondant in van dat doorzichtige plastic keukenfolie, helemaal luchtdicht.
Alle fondant een een plastic doos in de keukenkast??
ik doe ook soms wel eens een taartdoos gebruiken en dan zonder de deksel maar dan pak ik eigenlijk de hele taart met doos in cellofaanfolie. en ik laat een klein hoekje open van de folie. dus strik hem niet helemaal dicht. heb dat 1 keer gedaan voor een klant.en de taart was helemaal niet plakkerig ofso.
had ik toen geluk? of is dat met cellofaanfolie ook niet egt de bedoeling??

Heb de taart zo voor nachtje in koelkast gezet. en volgende dag zo meegeleverd.

8 Laatst bewerkt door Esther68 (21-05-2017 19:22)

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

Misschien staat je koelkast toch te koud. Ik heb een speciale taartenkoelkast, wat wel een luxe is natuurlijk  ;), die ik niet zo koud zet. Ik moet zeggen dat ik bijna nooit last van vochtige taarten heb. Als ik het al heb is het op een warme dag en helemaal wanneer er veel vocht in de lucht zit. Als ik dan toevallig een taart bekleed heb met een donkere en/of voorgekleurde kleur (zwart, rood, blauw, paars, wit) is de kans op een zwetende taart nog groter. Ik gebruik marsepein. Heb het idee dat deze beter tegen vocht kan dan fondant.
Ik pak mijn taarten ook meestal in met folie maar dan zonder (onderkant van een) taartdoos. Ik zet mijn taarten op een mdf plaatje. Inpakken doe ik vlak voor het ophalen. Ik durf de ingepakte niet met folie in de koeling te zetten omdat ik bang ben dat er toch condens op de taart terecht komt of de folie de want van de koelkast raakt en dus zo het vocht langs de folie op/langs de taart terecht kan komen.

9

Re: Waarom plakt en glanst mijn fondant?

op hoeveel graden zou ik me koelkast moeten zetten als ik weet dat er een taart in gaat?? staat nu op 5graden