1

Onderwerp: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Hoi iedereen!

Al langer dacht ik dat het niet goed kon zijn, maar dat het echt slecht was wist ik niet. Ik heb nog eetbare zilveren pareltjes in de kast liggen, maar ik gooi ze denk ik liever weg!
Pas dacht ik, laat ik de ingrediënten eens bekijken. En daar stond dus E173 tussen en die stof ben ik gaan googlen. Toen kwam ik de website HealthWatch tegen, maar er zijn natuurlijk meer websites die erover schrijven: E173 is aluminium en schijnt erg gevaarlijk te zijn voor de hersenen en nieren. Het schijnt dat hele kleine hoeveelheden ervan je hersenen al kunnen beschadigen... Omdat het zo gevaarlijk is, is deze stof in Australië ook verboden om in voedingswaren te verwerken. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat hier wel mag.
Ik ben er best wel van geschrokken. Ik heb ze zelf meerdere keren op taarten gebruikt en ik ben wel eens taarten tegen gekomen die helemaal vol zaten met deze pareltjes... Ik durf ze zelf niet meer op taarten te gebruiken, zeker niet voor klanten... En ik zal ze zeker waarschuwen voor de gezondheidsrisico's.

Ik weet niet of jullie hier wat mee doen. Maar als jullie dit nog niet wisten is het denk ik wel goed om nu te weten!! :)

2

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Het rare is idd dat er in sommige landen voedingsmiddelen, net als medicijnen, worden verboden terwijl dit in een ander land wel goedgekeurd is. Dat er aluminium in zit verbaasd me niet. Het was nl geen fijn gevoel als die tegen sommige vullingen aan kwamen  :s . Al moet ik zeggen dat ik die harde parels toch al nooit gebruikte omdat die dingen knoerthard zijn en er zo makkelijk een stuk van je kies af kan breken. Die zachtere parels waren daarom een uitkomst, al zijn deze minder mooi, maar daar zit dus ook aluminium op denk ik.

3

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Nou ik wist het niet hoor!!
Wel dat ik ze zelf ook niet prettig vind als je het in je mond krijgt :s

4

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Aluminium wordt gewoon weer afgevoerd door je lichaam, dus een keer pareltjes gebruiken kan echt geen kwaad hoor. Voor alles geldt: met mate. Ik zou ze niet door je ontbijt, lunch en avondeten strooien.
Voor degenen die het eng vinden, je zou ook je tandpasta en je deo eens goed moeten bekijken. Daar krijg je meer zooi mee binnen dan die ene keer dat je een taart eet met pareltjes. De suiker richt meer schade aan.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Pooh schreef:

Aluminium wordt gewoon weer afgevoerd door je lichaam, dus een keer pareltjes gebruiken kan echt geen kwaad hoor. Voor alles geldt: met mate. Ik zou ze niet door je ontbijt, lunch en avondeten strooien.
Voor degenen die het eng vinden, je zou ook je tandpasta en je deo eens goed moeten bekijken. Daar krijg je meer zooi mee binnen dan die ene keer dat je een taart eet met pareltjes. De suiker richt meer schade aan.

Is ook zo. En niet alleen de suiker maar ook de kleur-en smaakstoffen  ;) . Regelmatig komen er (op MSN) van dit soort berichten naar boven. Als je het goed wil doen, zeg maar, moet je alles zelf verbouwen en/of fokken  ;)

6

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Ik denk idd dat het (net als met zoveel dingen) met mate gebruikt niet zo'n kwaad kan. Die harde gebruik ik ook nooit...vreselijke dingetjes. Wel de zachte, maar nooit veel.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus dank je wel voor je bericht :Y !

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

7

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Zojuist "Broodje gezond" gekeken op NPO3. Een aanrader voor wie bang is voor e-nummers..

8

Re: Kijk uit met zilverkleurige pareltjes...!

Ik wist dit niet..  tegenwoordig lijkt niks meer 'veilig'

Neem eens een kijkje in mijn verkoop topic.
Niet meer actief als taartenbakster maar wel als forumlid.