1

Onderwerp: Drum of board?

Ik wil een stapeltaart maken. De grote taart is 25 de kleine 20. Hij word gevuld met aardbeien bavaroise en verse aardbeien. Welke ondergrond kan ik dan het beste gebruiken uit jullie ervaringen. Op google vind ik wel wat maar de 1 gebruikt dan de dunnere en de andere dikkere maar nergena vertellen ze waarom ze die keus hebben gemaakt

Groetjes dachalie
-------------

Re: Drum of board?

voor een stapeltaart gebruik ik meestal voor de onderste taart een drum en tussen de taarten in een board. Dat is net wat steviger, omdat een stapeltaart al snel zwaar wordt.

Re: Drum of board?

Voor stapeltaarten gebruik ik ook meestal als basis een drum. Het is steviger, en ik vind het er wat mooier en verzorgder uitzien.
Tussen de taarten doe ik ook meestal een board, idd voor de stevigheid.

4

Re: Drum of board?

Top. Dan ga ik dat doen. Bedankt dames!!

Groetjes dachalie
-------------

5

Re: Drum of board?

Ik lees even mee ;)
Met board bedoelen jullie zo'n zilver/goud karton toch?!

Re: Drum of board?

Willeke87 schreef:

Ik lees even mee ;)
Met board bedoelen jullie zo'n zilver/goud karton toch?!

ja inderdaad dat zijn de zilver/gouden kartonnen plaatjes. Drums zijn dikker 1 a 2 cm ofzo geloof ik

Re: Drum of board?

Je hebt de zilver/goud kartonnetjes, die zijn wat dikker dan de gewone kartonnetjes. Een board is nog iets dikker, 2-3 mm. Een drum is idd ongeveer 1 cm.

8

Re: Drum of board?

Een board is 4mm dik, een drum is 10mm dik....... :-)

Re: Drum of board?

marielrooijakkers schreef:
Willeke87 schreef:

Ik lees even mee ;)
Met board bedoelen jullie zo'n zilver/goud karton toch?!

ja inderdaad dat zijn de zilver/gouden kartonnen plaatjes. Drums zijn dikker 1 a 2 cm ofzo geloof ik

Goud zilver karton is geen cakeboard. Zoals hierboven staat beschreven een board is 4 mm en een drum is 10mm goud/zilver karton is iets van 1mm. Voor stapeltaarten is een cakeboard toch wel het stevigste om te gebruiken en een cakedrum als bodem.

Groetjes Kirsten

10

Re: Drum of board?

Iedereen bedankt. Heb zojuist een drum en een board besteld dus op naar mijn eerste stapeltaart:)

Groetjes dachalie
-------------

11 Laatst bewerkt door Esther68 (02-03-2017 09:02)

Re: Drum of board?

Voor sommige taarten gebruik ik een cakedrum, maar meestal zaag ik een mdf plaat in kleinere plaatjes en bekleed deze met een leuke kleur papier wat bij de taart past. Voor enkellaags gebruik ik een dun mdf plaatjes, en voor stapels een dikkere mdf plaatje.
Cakeboards gebruik ik bij alle stapels. Onder een 15 of kleiner knip ik een rondje uit een dik goud/zilver taartkarton.

12

Re: Drum of board?

En wat steek je dan tussen je mdf met papier en de taart?
Een cakeboard of een karton?

13

Re: Drum of board?

Een cakeboard omdat deze steviger is dan een karton. Ik ben bang dat mijn taarten te zwaar zijn voor karton. =D

Groetjes Kirsten

14

Re: Drum of board?

Melou schreef:

En wat steek je dan tussen je mdf met papier en de taart?
Een cakeboard of een karton?

Het plaatje pak ik dus in met papier en daaroverheen nog eens (bloemen)folie. De onderste taart, die dus op de ingepakte mdf komt staat op gewoon taartkarton. Precies de grootte van de taart omdat het niet mooi is als je het taartkarton ziet. Als je toch liever een ronde cakedrum wilt dan zou ik deze mee bekleden. Ik zie best veel taarten voorbij komen waar dit niet bij is. Ieder zijn ding, maar ik vind het niet mooi als je de kale, zilveren cakedrum ziet  :o
Zal kijken of ik een voorbeeld van mijn ingepakt mdf plaatje kan laten zien
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ … e=596D9083

15

Re: Drum of board?

Esther68 schreef:
Melou schreef:

En wat steek je dan tussen je mdf met papier en de taart?
Een cakeboard of een karton?

Het plaatje pak ik dus in met papier en daaroverheen nog eens (bloemen)folie. De onderste taart, die dus op de ingepakte mdf komt staat op gewoon taartkarton. Precies de grootte van de taart omdat het niet mooi is als je het taartkarton ziet. Als je toch liever een ronde cakedrum wilt dan zou ik deze mee bekleden. Ik zie best veel taarten voorbij komen waar dit niet bij is. Ieder zijn ding, maar ik vind het niet mooi als je de kale, zilveren cakedrum ziet  :o
Zal kijken of ik een voorbeeld van mijn ingepakt mdf plaatje kan laten zien
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ … e=596D9083

Bedankt, zo heb ik het ook gedaan maar omdat ik het karton op maat kan knippen en een board niet. Een board past precies niet bij mijn taartafmeting. Maar heb nog niet veel ervaring  :O

16

Re: Drum of board?

Welke maat moet het dan zijn? Wanneer ik geen board heb knip ik wel eens 2x de afmeting uit zilver/goud taartkarton, die ik dan op elkaar plak. Deze is dikker dan de witte en stevig genoeg  :y