1

Onderwerp: wat doe ik fout?

Normaal bak ik altijd met kant en klaar biscuitpoeder, waar alleen nog eieren bij moeten. Gaat (bijna) altijd goed. Nu heb ik eens een recept van deze site gebruikt: 5 eieren, 150 gram suiker, 125 bloem en 25 gram maizena. Mijn deeg is bijna niet gerezen en zakt in als een plumpudding als de oven uit is. Bij de tweede heb ik nog 25 gram bloem vervangen door zelf rijzend bakmeel, maar ook dat rijst niet en zakt in. Heb ik iets fout gedaan? Of is het normaal dat de taart inzakt? Normaal heb ik echt een bolletje erop, die ik erdan afsnij voor de kids, vind ze lekker, maar nu zou ik de rand af kunnen snijden, maar ik heb een omgekeerd bolletje

2

Re: wat doe ik fout?

Nee, inzakken is niet normaal. Wat héél belangrijk is, is dat je suiker en eieren heel luchtig mixt en de bloem/maizena er voorzichtig doorheen spatelt. Zelfrijzend bakmeel is niet nodig.

Niet rijzen is te weinig lucht in je beslag, inzakken is niet gaar. Nog maar een keer proberen dus :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: wat doe ik fout?

Allereerst moet je de eieren en de suiker tot +/- 37 gr opwarmen zodat de suiker oplost.
De eieren en de suiker moeten zover opgeklopt zijn dat als je je vinger erin steekt er een punt blijft staan als je je vinger eruit haalt.

Als je zondigt zondig dan lekker

Re: wat doe ik fout?

daarom gebruik ik altijd de mix van funcakes  :O  :y

Re: wat doe ik fout?

daarom gebruik ik altijd de mix van funcakes


Ingrediënten: suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, emulgatoren: E472b (palm), E477 (palm), rijsmiddelen: E500, E341, E450, E336, E575, glucosestroop (gedroogd), magere melkpoeder, zout, aroma, verdikkingsmiddel: E415. Voor allergenen zie de vet gedrukte ingrediënten. Dit product is Halal gecertificeerd.

En je hoeft alleen eieren en suiker en bloem te gebruiken  en niet een lijst van E nummers en andere meuk die niet nodig is. Maar dat is je eigen keus.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

Re: wat doe ik fout?

lang delftje schreef:

daarom gebruik ik altijd de mix van funcakes


Ingrediënten: suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, emulgatoren: E472b (palm), E477 (palm), rijsmiddelen: E500, E341, E450, E336, E575, glucosestroop (gedroogd), magere melkpoeder, zout, aroma, verdikkingsmiddel: E415. Voor allergenen zie de vet gedrukte ingrediënten. Dit product is Halal gecertificeerd.

En je hoeft alleen eieren en suiker en bloem te gebruiken  en niet een lijst van E nummers en andere meuk die niet nodig is. Maar dat is je eigen keus.

Maar scheelt, voor mij tenminste, wel heel veel stress. En stress is (ook) niet goed voor de mens  ;)

7

Re: wat doe ik fout?

Ach dat e nummer gezeur weer...
Ook ik gebruik de fc mux, ideaal en mislukt eigenlijk nooit!

Re: wat doe ik fout?

ik denk dat je dan tegenwoordig beter niks meer kunt eten wat uit verpakkingen komt... overal zitten e nummers in....
Maar inderdaad ieder zijn eigen keus  ;)

9

Re: wat doe ik fout?

Niks mis met from scratch bakken, maar ook niks mis met een mix. Of denk je dat banketbakkers met ei en bloem werken? Die scheppen gewoon uit een baal van Bakels, Zeelandia of andere grootleveranciers hoor.

Is het bij jou nog gelukt, Dieverke?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Re: wat doe ik fout?

Marianne schreef:

Niks mis met from scratch bakken, maar ook niks mis met een mix. Of denk je dat banketbakkers met ei en bloem werken? Die scheppen gewoon uit een baal van Bakels, Zeelandia of andere grootleveranciers hoor.

Is het bij jou nog gelukt, Dieverke?

Klopt. Bij onze patisserie (meermaals kampioen van Nederland  ;) ) staat regelmatig een Zeelandia vrachtwagen  ;)

11 Laatst bewerkt door lang delftje (21-11-2016 13:05)

Re: wat doe ik fout?

i

Als je zondigt zondig dan lekker

12

Re: wat doe ik fout?

Ik heb gisteren wel 3x de taart koemelk allergie vrij genaakt volgens het recept op deze site.
Elke keer is de taart na het afkoelen aan de buitenkant keihard?!?! Wat doe ik fout???

13

Re: wat doe ik fout?

karinvdp schreef:

Ik heb gisteren wel 3x de taart koemelk allergie vrij genaakt volgens het recept op deze site.
Elke keer is de taart na het afkoelen aan de buitenkant keihard?!?! Wat doe ik fout???

Je kan beter even een nieuw topic openen met je vraag, dan krijg je vaak eerder een reactie.

14

Re: wat doe ik fout?

Dank je wel Willeke!