1

Onderwerp: Redvelvet mix van Funcakes.

Hallo medebakkers,

Ik heb problemen met het gaar krijgen van een 20cm redvelvet cake gemaakt met de mix van Funcakes.
Ik volg de juiste instructies en hoeveelheden, oventemperatuur van 160graden. Volgens de beschrijving op de verpakking zou de cake met 30-35 minuten gaar zijn. Als ik dan check is de bovenkant bol en gescheurd en voor de rest nog volledig rauw beslag. Eer de cake gaar is ben ik 60 minuten verder. Het vreemde is dat ik het alleen met de huidige zak mix heb, daarvoor nooit last van gehad. De temperatuur van de oven klopt want ik gebruik er een extra thermometer in. Hebben meer mensen hier last van?

Met deze vraag heb ik ook Funcakes gemaild, het antwoord wat ik kreeg was dat het aan mijn oven ligt. Ook na mijn uitleg dat ik met vorige zakken redvelvet mix nergens last van had en mijn oventemperatuur voor 100% klopt.
Mijn vanille biscuits bak ik ook met Funcakes mix en die lukken wel goed en bakken binnen de juiste tijd gaar.
Vind het antwoord van Funcakes erg kort door de bocht en gemakkelijk om te zeggen dat het aan mijn oven ligt.

2

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Ik snap dat je het kort door de bocht vindt, maar het zou ook mijn eerste reactie zijn. Buitenkant gaar en binnenkant rauw klinkt nou eenmaal als te heet gebakken. Bol aan de bovenkant is te gaar aan de buitenkant, dan kan het beslag alleen nog maar omhoog.

Gaat het al 3 x mis dan? Want uit een kilo Red Velvet gaan 3 taarten van 20cm. Het kan toch zijn dat je oven per ongeluk verkeerd stond?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Marianne schreef:

Ik snap dat je het kort door de bocht vindt, maar het zou ook mijn eerste reactie zijn. Buitenkant gaar en binnenkant rauw klinkt nou eenmaal als te heet gebakken. Bol aan de bovenkant is te gaar aan de buitenkant, dan kan het beslag alleen nog maar omhoog.

Gaat het al 3 x mis dan? Want uit een kilo Red Velvet gaan 3 taarten van 20cm. Het kan toch zijn dat je oven per ongeluk verkeerd stond?

Mijn oven temperatuur klopt voor 100% gezien ik met een extra (digitale) thermometer in de oven werk.
En het klopt de hele zak, dus 3x, is het mislukt... :(
Raar toch?!

4

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Ja raar, maar als het bij mij de eerste keer zou  mislukken met 30-35 minuten op 160 graden, zou ik wat gaan variëren eerlijk gezegd. Elke oven is anders, elke mixer ook. Ik vind het persoonlijk ook kort voor een hete lucht op die temperatuur.
Zijn je eieren niet groter dan anders, andere olie?
(sorry voor de vragen, maar ik hoor iets te vaak: ik doe precies wat op het pak staat, en als ik dan doorvraag, is het toch nèt wat anders... )

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Ik weeg alles af (ook de eieren 100 gram)en exact de juiste hoeveelheden. De zak mix die ik hiervoor gebruikte was wel gaar met 35 minuten. Het lijkt er op dat deze mix anders is of "verbeterd".

6

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Niet dat ik heb gehoord, niet van/via FunCakes of ervaring van anderen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Ben ook al de hele week met funcakes hierover aan het mailen, en het wordt een welles-niettes spel. Dus ik geef het op! Ze zeggen bij vragen/klachten neem contact met ons op, doe je dat, blijven ze zeggen dat de fout bij mij ligt... jammer! Ik ga maar eens op zoek naar een ander merk redvelvet mix, iemand een goede tip?!

8

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Wat raar Willeke! En andere dingen in de oven lukken wel (misschien wel juiste temperatuur, maar onder/bovenwarmte stuk)? Smaakt de cake ook anders? Ik maak red velvet nooit met een mix, dus heb geen alternatief voor je. Overigens aan de taart die je er van gemaakt had, was de ellende niet af te zien hoor!

9

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Alles lukt uit mn oven, ook andere mixen van funcakes. Oven is slechts een paar maanden oud, en kan geen defect ontdekken.

10

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Bijzonder!  En de vorige zak was vast niet in je oude oven, dat zul je zelf ook wel bedacht hebben  :think:

11

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Bakkerie schreef:

Bijzonder!  En de vorige zak was vast niet in je oude oven, dat zul je zelf ook wel bedacht hebben  :think:

Voor 1 taart uit de zak wel en de andere 2 in nieuwe oven.
Snap er zelf ook nix van..

12

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Ik zou de taart iets lager in de oven zetten op het rooster.
En de temperatuur naar beneden (ik bak zelf op 160 graden boven en onderwarmte) en dan wat langer bakken.

13

Re: Redvelvet mix van Funcakes.

Bij mij moet 9 van de 10 keer een red velvet ook langer dan op de verpakking staat. Wat voor olie gebruik je? Ik kreeg een tijd terug de tip om archidee olie te gebruiken en die bult bovenop is zo goed als weg.