1

Onderwerp: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

Goedemorgen allemaal,

Over het algemeen bekleed ik mijn taarten met marsefond. Maar vandaag maak ik een taart met fondant. Pas ook nog een met fondant (funcakes) bekleed, die ik zelf roze had gekleurd en dat ging goed.
De zwarte heb ik gekleurd besteld en is ook van funcakes. Maar ik heb het echt vier keer moeten uitrollen voordat ik het normaal over de taart kon krijgen. Het was zo zacht... Iedere keer scheurtjes. Nu heb ik het uiteindelijk wel over de taart gekregen gelukkig, maar nog niet zo mooi als ik wil.

Is zwarte fondant bij jullie ook zo zacht? Weten jullie wat ik er aan kan doen, zodat het bekleden ermee de volgende keet beter gaat?

Bedankt!

2

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

Ligt het niet gewoon aan de warmte/luchtvochtigheid?

3

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

De donkere(voor)gekleurde fondant/marsepein vind ik over het algemeen wat zachter dan de lichtere kleuren. Zeker de kleuren zwart, rood en de (donkere) kleuren groen, blauw, paars enz (die ik wel zelf kleur). Maar het ligt ook aan het merk fondant/marsepein. De hoge luchtvochtigheid heeft er idd ook veel mee te maken. Combinatie van, zeg maar  ;). Misschien kun je met een ventilator werken?

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

Bedankt allebei! Ik denk dat het vochtige weer er zeker mee te maken had, maar dat niet alleen. Misschien inderdaad ook doordat voorgekleurde donkere marsepein/fondant van zichzelf al wat zachter is. Er zit ook zo veel kleurstof door.. :p
Volgende keer misschien maar met een ventilator proberen dan!

5

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

Ik werk alleen maar met Funcakes. Heb dit weekend een taart met zwart bekleed.
Wat ik doe is het volgende:
Ik gebruik zo'n mat van de ikea. Daar rol ik de fondant op uit.
Zodra deze op maat is, pak ik de mat op. Dan keer ik hem op en zorg dat hij precies in het midden van de taart uit komt. Zodra ik de bovenkant heb aangestreken, trek ik voorzichtig de randjes van de mat af. De randen vallen dan precies om de taart heen en dan rest alleen nog het aanstrijken. Deze mat werkt echt ideaal voor mij!

En dan krijg je dit effect:
http://i42.photobucket.com/albums/e327/troeletje/14009796_1226898870688595_1163772084_n_zpsmpjrqvly.jpg

Zonder scheurtjes

6

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

whiteflower schreef:

Ik werk alleen maar met Funcakes. Heb dit weekend een taart met zwart bekleed.
Wat ik doe is het volgende:
Ik gebruik zo'n mat van de ikea. Daar rol ik de fondant op uit.
Zodra deze op maat is, pak ik de mat op. Dan keer ik hem op en zorg dat hij precies in het midden van de taart uit komt. Zodra ik de bovenkant heb aangestreken, trek ik voorzichtig de randjes van de mat af. De randen vallen dan precies om de taart heen en dan rest alleen nog het aanstrijken. Deze mat werkt echt ideaal voor mij!

En dan krijg je dit effect:
http://i42.photobucket.com/albums/e327/troeletje/14009796_1226898870688595_1163772084_n_zpsmpjrqvly.jpg

Zonder scheurtjes


Mag ik weten welke mat dat is? Alvast bedankt! gr Angela

7

Re: Bekleden met zwarte fondant.. lastig!! Tips?

Tuurlijk! Dat is de Pröis van Ikea. Deze kost 4,99.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/

Heel erg handig! En antislip aan de onderkant dus schuift niet weg